Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/103/2017

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4332/2015, 3846/2010

Προμήθεια αναλώσιμου νοσοκομειακού υλικου.(..) . Στην προκειμένη υπόθεση, ... στο σύνολό τους οι εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνες απορρέουν από προμήθειες αναλωσίμων που διενεργήθηκαν σε εκτέλεση αντίστοιχων, υπογραφεισών μεταξύ του Νοσοκομείου και της φερόμενης ως δικαιούχου προμηθεύτριας εταιρείας, συμβάσεων...Τούτων δοθέντων και ανεξαρτήτως της συνδρομής των λοιπών προϋποθέσεων της ως άνω νομιμοποιητικής διάταξης, περί των οποίων εξάλλου το Νοσοκομείο ουδένα συγκεκριμένο ισχυρισμό προβάλλει, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, σε κάθε περίπτωση, αβασίμως προβάλλεται η υπαγωγή των εντελλόμενων δαπανών στο πεδίο εφαρμογής της συγκεκριμένης διάταξης...V. Κατόπιν αυτών και δεδομένης περαιτέρω της μη προβολής από το Νοσοκομείο έτερων ισχυρισμών που να κατατείνουν στην ανατροπή των προβαλλόμενων από την Επίτροπο λόγων μη νομιμότητας των εντελλόμενων δαπανών και μη θεώρησης των οικείων ενταλμάτων, αναφορικά με την τηρηθείσα διαδικασία απευθείας ανάθεσης των επίμαχων προμηθειών και τη μη δυνατότητα νομιμοποίησης των επίμαχων δαπανών, το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι εντελλόμενες δαπάνες δεν είναι νόμιμες και τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δεν πρέπει να θεωρηθούν.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕλΣυνΚλ.Τμ.1/23/2017

Καταβολή ημερήσιας αποζημίωσης και οδοιπορικών εξόδων: ..Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει τα εξής: Οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα Α 135, Α 136 και Α 137 δαπάνες είναι μη κανονικές. Και τούτο, διότι οι αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης όσον αφορά τόσο στη δαπάνη ημερήσιας αποζημίωσης, όσο και στη δαπάνη των οδοιπορικών εξόδων εκδόθηκαν σε χρόνο μεταγενέστερο της πραγματοποίησής των επίμαχων δαπανών που αφορούν σε μετακινήσεις εκτός έδρας, κατά τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο του 2014. Συγκεκριμένα, όσον αφορά στη δαπάνη ημερήσιας αποζημίωσης, η σχετική απόφαση ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκε το πρώτον στις 12.8.2015, ενώ όσον αφορά τη δαπάνη των οδοιπορικών εξόδων η σχετική απόφαση εκδόθηκε το πρώτον 9.12.2015, κατά τα προεκτεθέντα στην ΙΙΙ σκέψη της παρούσας, καθιστώντας πλημμελείς τις προμνησθείσες επιγενόμενες αποφάσεις ανατροπής των οικείων αναλήψεων και τις επιγενόμενες αναλήψεις των δαπανών αυτών για το έτος 2016.(..)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα Α 135, Α 136 και Α 137 δαπάνη είναι μη κανονική, η εντελλόμενη δε με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα Α 138 είναι εν μέρει μη κανονική και, συνεπώς, αυτά δεν πρέπει να θεωρηθούν, ενώ η εντελλόμενη με το Α 139 ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι κανονική και, επομένως, αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/13/2017

Προμήθεια τροφιμων-Κατάτμηση.(..)Με δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως το Νοσοκομείο ανέθεσε τις ανωτέρω προμήθειες με την ως άνω  διαδικασία του πρόχειρου διαγωνισμού, μετά από κατ’ επανάληψη κατάτμηση της συνολικής ετήσιας δαπάνης ομοειδών αγαθών και  κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 25 του π.δ. 60/2007, στο πεδίο εφαρμογής των οποίων εμπίπτουν οι επίμαχες αναθέσεις, εφόσον η ετήσια επιβάρυνση του προϋπολογισμού (..)  Ως εκ τούτου, τα όργανα του Νοσοκομείου δεν δύνανται να επικαλεσθούν τις ενέργειες ή παραλείψεις τρίτων δημοσίων φορέων, προκειμένου να δικαιολογήσουν την προσφυγή στη διαδικασία του πρόχειρου διαγωνισμού...(..) Εξάλλου, οι ελεγχόμενες δαπάνες δεν μπορούν να νομιμοποιηθούν δυνάμει του άρθρου 17 παρ. 2 του ν. 4332/2015, προεχόντως διότι, ενώ η διάταξη αυτή θέτει, μεταξύ άλλων, ως προϋπόθεση τα σχετικά είδη να μην έχουν παραδοθεί σε εκτέλεση σχετικώς συναφθείσας σύμβασης, εν προκειμένω έχουν υπογραφεί οι προαναφερόμενες συμβάσεις, σε εκτέλεση των οποίων το Νοσοκομείο προμηθεύθηκε τα επίμαχα είδη διατροφής(..) Κατόπιν τούτων, οι εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα ( ...) δαπάνες δεν είναι νόμιμες και τα χρηματικά αυτά εντάλματα δεν πρέπει να θεωρηθούν.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/216/2018

ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ:..Ενόψει τούτου, δεν πλήττεται, κατά τα γενόμενα δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, η νομιμότητα των εντελλόμενων δαπανών από μόνη την πάροδο άπρακτης της μηνιαίας προθεσμίας απόδοσης των άνω πιστώσεων στις προαναφερόμενες σχολικές επιτροπές. Περαιτέρω, η μη απόδοση τμήματος (26.620 ευρώ) της άνω συνολικής πίστωσης (113.420 ευρώ), δεν καθιστά μη νόμιμη την καταβολή του υπολοίπου αυτής (86.800 ευρώ), το οποίο εντέλλεται με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα. Ακολούθως, όπως προβάλλεται από το Δήμο και δεν αμφισβητείται από την Επίτροπο, η τήρηση της διαδικασίας ανάληψης και ανατροπής των σχετικών υποχρεώσεων κατά τα έτη 2015 και 2016 δεν ήταν εφικτή, διότι κατά τα έτη αυτά δεν είχαν εγγραφεί σχετικές πιστώσεις στους προϋπολογισμούς του Δήμου. Τέλος, η 229/2017 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ..... για την τροποποίηση του προϋπολογισμού του οικονομικού έτους 2017, στον οποίο εγγράφηκαν οι εντελλόμενες δαπάνες, κρίθηκε νόμιμη με την 3147/215945/19.12.2017 απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης ..κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνες είναι νόμιμες και, ως εκ τούτου, τα εντάλματα αυτά πρέπει να θεωρηθούν.


ΕΣ/ΤΜ.4/79/2009

Προμήθεια ορθοπεδικών υλικών (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι τα ως άνω φωτοαντίγραφα των αντίστοιχων απολεσθέντων με υπαιτιότητα των οργάνων του Νοσοκομείου πρωτότυπων δελτίων αποστολής δεν αποτελούν νόμιμα δικαιολογητικά εκκαθάρισης και πληρωμής των εντελλόμενων με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπανών, καθώς, παρότι συνοδεύονται από υπεύθυνη δήλωση του νομίμου εκπροσώπου της εκδότριας αυτών εταιρείας και από το πόρισμα της αρμοδίως διενεργηθείσας Ε.Δ.Ε., όπου και, όπως προαναφέρθηκε, διευκρινίζονται οι συνθήκες της απώλειάς τους, δεν είναι θεωρημένα από δημόσια αρχή αλλά από την εκδότρια των πρωτοτύπων εταιρεία. Επομένως, ο λόγος διαφωνίας της Επιτρόπου είναι βάσιμος, οι εντελλόμενες με τα επίμαχα 1483/2007 και 1484/2007 χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνες είναι μη νόμιμες και δεν πρέπει αυτά να θεωρηθούν.


ΕλΣυν.Τμ.1(ΚΠΕ)/36/2015

ΕΦΗΜΕΡΙΕΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν ανωτέρω (σκέψη ΙΙ), εφόσον οι αμοιβές που αφορούν τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα έχουν ήδη καταβληθεί με άλλους τίτλους πληρωμής στους ως άνω ιατρούς του ... Νοσοκομείου, δεν δικαιολογείται η έκδοση των επίμαχων χρηματικών ενταλμάτων, δεδομένου ότι οι αξιώσεις των φερόμενων ως δικαιούχων έχουν αποσβεσθεί. Αβασίμως δε ισχυρίζεται το νοσοκομείο ότι η έκδοση των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων εξυπηρετεί τη λογιστική τακτοποίηση των γενομένων πληρωμών, αφού τέτοια διαδικασία δεν προβλέπεται από το υφιστάμενο κανονιστικό πλαίσιο, ούτε ασκεί επιρροή το γεγονός ότι οι εντελλόμενες δαπάνες αφορούν σε δεδουλευμένες εφημερίες με κύριο και πρωταρχικό σκοπό την απρόσκοπτη λειτουργία του Νοσοκομείου. Κατόπιν τούτων, οι εντελλόμενες δαπάνες δεν είναι νόμιμες και τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθούν


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/33/2017

Παροχή υπηρεσιών μεταφοράς γευμάτων. (..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις ΙΙ - ΙII της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, όπως βασίμως προβάλλει η διαφωνούσα Επίτροπος, μη νομίμως η ανάθεση των παραπάνω υπηρεσιών μεταφοράς γευμάτων διενεργήθηκε από το Νοσοκομείο ... στο φερόμενο ως δικαιούχο τμηματικώς, για την κάλυψη αναγκών του χρονικού διαστήματος από 21.1.2016 έως 20.3.2016, μέσω απευθείας ανάθεσης και ακολούθως για την κάλυψη των ίδιων αναγκών του αμέσως επόμενου χρονικού διαστήματος από 21.3.2016 έως 21.7.2016, μετά από διενέργεια πρόχειρου διαγωνισμού, κατά κατάτμηση της συνολικώς απαιτούμενης για το έτος 2016 δαπάνης για την παροχή ομοειδών υπηρεσιών, η οποία υπερβαίνει το ποσό των 60.000 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.), ,,,,,η ανάθεση εν προκειμένω, των επίμαχων υπηρεσιών μέσω απευθείας ανάθεσης και στη συνέχεια μετά από πρόχειρο διαγωνισμό, δεν είναι νόμιμη, καθώς αυτή μπορούσε να γίνει μόνο κατόπιν διενέργειας ανοικτού διαγωνισμού. Περαιτέρω, κατά τον ομοίως βασίμως προβαλλόμενο δεύτερο λόγο διαφωνίας, κατά παράβαση των προαναφερομένων διατάξεων του άρθρου 38 παρ. 2 του π.δ. 118/2007, οι οποίες διέπουν και τους πρόχειρους διαγωνισμούς, η επιτροπή διαγωνισμού και η επιτροπή ενστάσεων συγκροτήθηκαν μόνο για το συγκεκριμένο διαγωνισμό και όχι με ετήσια διάρκεια, τα δε περί του αντιθέτου προβαλλόμενα από το Νοσοκομείο είναι απορριπτέα ως αβάσιμα. ...Τέλος, οι δαπάνες που εντέλλονται με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δεν δύνανται να θεωρηθούν νόμιμες, κατ΄εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 37 του ν. 4238/2014, όπως το άρθρο αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο έκτο παρ. 2 β΄ του νόμου 4432/2016, καθώς δεν αποδείχθηκε από τον ελεγχόμενο φορέα η συνδρομή των προϋποθέσεων εφαρμογής της, όπως αυτές ερμηνεύθηκαν ανωτέρω, υπό σκ. IV. ...Κατ΄ακολουθίαν των ανωτέρω, οι εντελλόμενες δαπάνες δεν είναι νόμιμες και τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δεν πρέπει να θεωρηθούν


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/2/2018

Προμήθεια αντιδραστηρίων (απευθείας ανάθεση). (..)οι επίμαχες προμήθειες διενεργήθηκαν μη νομίμως με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, ως εκ της συνολικής εκτιμώμενης αξίας των συγκεκριμένων ειδών για την κάλυψη των αναγκών του Νοσοκομείου σε ετήσια βάση, η δε εντελλόμενη δαπάνη δεν δύναται να νομιμοποιηθεί δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 66 παρ. 28 του ν. 3984/2011 (Α΄150), δεδομένου ότι για τα επίμαχα υπό προμήθεια είδη (αντιδραστήρια με συνοδό εξοπλισμό) δεν υπάρχουν καταγεγραμμένες τιμές στο Παρατηρητήριο Τιμών της ΕΠΥ, όπως απαιτείται από την ανωτέρω νομιμοποιητική διάταξη, ενώ, περαιτέρω, δεν συντρέχουν ούτε οι τιθέμενες από τη νομιμοποιητική διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 17 του ν. 4332/2015 (Α΄7) προϋποθέσεις.(..) Με τα δεδομένα αυτά και λαμβανομένης υπόψη της αδήριτης ανάγκης προμήθειας των συγκεκριμένων ειδών, τα οποία αφορούν σε ιδιαίτερα ευαίσθητη κατηγορία ασθενών (καρκινοπαθείς), της καταβολής από μέρους του Νοσοκομείου προσπάθειας συμπίεσης του κόστους αυτών, δεδομένης της εγνωσμένης οικονομικής στενότητας του τομέα της δημόσιας υγείας, της καταβληθείσας από αυτό ιδιαίτερης επιμέλειας κατά τη διενέργεια των επίμαχων εξαντλητικών συγκρίσεων τιμών κατά κωδικό είδους σε εκτέλεση του ως άνω Πρακτικού του Κλιμακίου, ο ενδελεχής έλεγχος των οποίων κατέδειξε την τήρηση πλήρων και αναλυτικών στοιχείων από το Νοσοκομείο για κάθε διενεργηθείσα από αυτό προμήθεια, ασχέτως της διαδικασίας ανάθεσης αυτής (ανοικτός ή πρόχειρος διαγωνισμός, απευθείας ανάθεση), το Κλιμάκιο κρίνει ότι συγγνωστώς και χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων το Νοσοκομείο προέβη στη διενέργεια των επίμαχων δαπανών, υπολαμβάνοντας ως επαρκή ασφαλιστική δικλείδα τη διενέργεια συγκρίσεων και τη μη υπέρβαση, σε κάθε περίπτωση, των προγενέστερων συμβατικών τιμών, ασχέτως της νομιμότητας της προηγηθείσας διαδικασίας ανάθεσης. Κατόπιν αυτών, τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα θα μπορούσαν να θεωρηθούν λόγω συνδρομής συγγνωστής πλάνης, πλην όμως κρίνονται μη θεωρητέα λόγω λήξης του οικονομικού έτους, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνουν.


ΕΣ/ΤΜ.1/278/2010

ΑΠΩΛΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΩΝ:Εφάπαξ βοηθήματος για έξοδα κηδείας:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, τα ανωτέρω φωτοαντίγραφα αποδείξεων παροχής υπηρεσιών δεν αποτελούν νόμιμα δικαιολογητικά εκκαθάρισης και πληρωμής των εντελλόμενων με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπανών, όπως βάσιμα προβάλλεται από τη διαφωνούσα Επίτροπο. Κατόπιν αυτών και ανεξαρτήτως από το ύψος της εντελλόμενης με το 51, οικονομικού έτους 2010, χρηματικό ένταλμα,  δαπάνης, τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δεν πρέπει να θεωρηθούν.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/3/2018

Προμήθεια αντιδραστηρίων με απευθείας ανάθεση., (..) οι επίμαχες προμήθειες διενεργήθηκαν μη νομίμως με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης..ως εκ της συνολικής εκτιμώμενης αξίας των συγκεκριμένων ειδών για την κάλυψη των αναγκών του Νοσοκομείου σε ετήσια βάση, η δε εντελλόμενη δαπάνη δεν δύναται να νομιμοποιηθεί δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 66 παρ. 28 του ν. 3984/2011 (Α΄150), δεδομένου ότι για τα επίμαχα υπό προμήθεια είδη (αντιδραστήρια με συνοδό εξοπλισμό) δεν υπάρχουν καταγεγραμμένες τιμές στο Παρατηρητήριο Τιμών της ΕΠΥ, όπως απαιτείται από την ανωτέρω νομιμοποιητική διάταξη, ενώ, περαιτέρω, δεν συντρέχουν ούτε οι τιθέμενες από τη νομιμοποιητική διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 17 του ν. 4332/2015 (Α΄7) προϋποθέσεις(..)Με τα δεδομένα αυτά και λαμβανομένης υπόψη της αδήριτης ανάγκης προμήθειας των συγκεκριμένων ειδών, τα οποία αφορούν σε ιδιαιτέρως ευαίσθητη κατηγορία ασθενών (καρκινοπαθείς), της καταβολής από μέρους του Νοσοκομείου προσπάθειας συμπίεσης του κόστους αυτών, .....το Κλιμάκιο κρίνει ότι συγγνωστώς και χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων το Νοσοκομείο προέβη στη διενέργεια των επίμαχων δαπανών, υπολαμβάνοντας ως επαρκή ασφαλιστική δικλείδα τη διενέργεια συγκρίσεων και τη μη υπέρβαση, σε κάθε περίπτωση, των προγενέστερων συμβατικών τιμών, ασχέτως της νομιμότητας της προηγηθείσας διαδικασίας ανάθεσης. Κατόπιν αυτών, τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα θα μπορούσαν να θεωρηθούν λόγω συνδρομής συγγνωστής πλάνης, πλην όμως κρίνονται μη θεωρητέα λόγω λήξης του οικονομικού έτους, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνουν.


ΕΣ/ΤΜ.7/410/2010

Εκτέλεση  απολογιστικών εργασιών για την  προμήθεια ασφάλτου:..Με  δεδομένα αυτά και αφού σύμφωνα με όσα έγιναν ανωτέρω δεκτά ο ανάδοχος δεν δικαιούται την πραγματική δαπάνη και τις λοιπές αμοιβές που αντιστοιχούν σε απολογιστικές - ασφαλτικές εργασίες που εκτελέστηκαν χωρίς προηγούμενη ειδική εντολή από τη Διευθύνουσα Υπηρεσία, το Τμήμα κρίνει ότι  οι εντελλόμενες με τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνες είναι μη νόμιμες. Εξάλλου,  τα επισυναπτόμενα στα δικαιολογητικά  των  επίμαχων χρηματικών ενταλμάτων τιμολόγια αγοράς ασφάλτου δεν είναι πρωτότυπα, αλλά φωτοαντίγραφα και δεν αποτελούν, ως εκ τούτου, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην τρίτη σκέψη της παρούσας, νόμιμα δικαιολογητικά εκκαθάρισης της δαπάνης. Συνεπώς, οι  εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνες είναι μη νόμιμες και μη κανονικές, κατά τους βασίμως προβαλλόμενους από την Επίτροπο σχετικούς λόγους, και, ως εκ τούτου, δεν πρέπει αυτά να θεωρηθούν.