ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/87/2018
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Υπερωρίες:Με δεδομένα τα ανωτέρω διαπιστώνεται, καταρχάς, ότι από την αριθμητική ανάλυση του συνολικού ποσού της αποζημίωσης εκάστου εργαζόμενου, σε συνδυασμό με τον αριθμό των 360 ωρών που φέρεται ότι απασχολήθηκαν υπερωριακά, αντίστοιχα του ωρομισθίου εκάστου, όπως αυτό προσδιορίζεται με βάση την εκπαιδευτική κατηγορία και το ΜΚ στο οποίο ανήκει [βλ. σχετ. Εγκύκλιο 2/1015/ΔΕΠ/5.1.2016 «Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή των διατάξεων του Κεφαλαίου Β΄ του ν. 4354/2015 (176 /Α΄)», ιδίως δε τους πίνακες που επισυνάπτονται στο άρθρο 20], προκύπτει ότι η εντελλόμενη αποζημίωση δεν αφορά απογευματινή υπερωριακή απασχόληση των φερόμενων ως δικαιούχων Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες. Ως εκ τούτου, παρέλκει η εξέταση του λόγου διαφωνίας με τον οποίο προβάλλεται ότι η παροχή εργασίας κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες κατά το έτος 2016 είναι μη νόμιμη για το χρονικό διάστημα πριν από 21.7.2016, οπότε και αναρτήθηκε στον ιστότοπο «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» η 50680/14.6.2016 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου «περί καθιέρωσης 24ωρης λειτουργίας καθώς και εξαίρεσης της πενθήμερης εργασίας του τμήματος αποκομιδής και ανακυκλώσιμων υλικών και του τμήμα καθαρισμού κοινοχρήστων χώρων και πρασίνου της Διεύθυνσης Καθαριότητας, Ανακύκλωσης και Πρασίνου του Δήμου ........». Περαιτέρω, κρίνεται ότι η υπερωριακή (απογευματινή) απασχόληση των φερομένων ως δικαιούχων υπαλλήλων, συνακόλουθα η καταβολή αποζημίωσης για την εργασία αυτή, δεν είναι νόμιμη, διότι στην 2946/24.10.2016 απόφαση του Δημάρχου ........ δεν διαλαμβάνεται πλήρης και ειδική αιτιολογία με την αναφορά συγκεκριμένων στοιχείων, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή έκτακτων, εποχικών ή όλως απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών, που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των εν λόγω υπαλλήλων του Δήμου, κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα, αλλά αναφέρονται γενικά οι λόγοι για τους οποίους είναι δυνατή η έγκριση της υπερωριακής απασχόλησης αυτών. Επί της ως άνω παραδοχής ουδεμία κατά το νόμο επιρροή ασκεί η έκδοση της 3888/27.12.2016 απόφασης του Δημάρχου ........, με την οποία εγκρίθηκε η συγκρότηση συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης. Και τούτο, διότι, πέραν του ότι η απόφαση αυτή, ως μη αναρτηθείσα στον ιστότοπο «ΔΙΑΥΓΕΊΑ», δεν παράγει έννομα αποτελέσματα, έχει εκδοθεί μετά την πραγματοποίηση της υπερωριακής απασχόλησης και, ομοίως, δεν εξειδικεύει κατά τρόπο αιτιολογημένο τη συνδρομή έκτακτων, εποχικών ή όλως απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών. Επιπροσθέτως, η επίμαχη δαπάνη είναι μη κανονική, καθόσον δεν τηρήθηκε η προδιαγραφόμενη διαδικασία περί δημοσιονομικής ανάληψης αυτής, σύμφωνα με όσα αναλυτικά εκτίθενται στην ΙΙΙ σκέψη της παρούσας. Συγκεκριμένα, πέραν του ότι η επισυναφθείσα στο χρηματικό ένταλμα πληρωμής απόφαση ανάληψης υποχρέωσης βαρύνει ΚΑΕ του προϋπολογισμού του οικονομικού έτους 2017 που προβλέπεται για την καταβολή των τακτικών αποδοχών [σχετ. Κοινή Υπουργική Απόφαση 7028/3-2-2004 «Καθορισμός του τύπου του προϋπολογισμού των δήμων και κοινοτήτων» (Β΄ 253), όπως αυτή έχει τροποποιηθεί με τις 64871/2007 (Β΄ 2253), 70560/2009 (Β΄ 2394), 50698/2011 (Β΄ 2832), 47490/2012 (Β΄ 3390), 30842/2013 (Β΄ 1896), 29530/2014 (Β΄ 2059), 26945/2015 (B΄1621) και 23976/2016 (Β΄ 2311) όμοιες και ισχύει], δεν προκύπτει ότι είχε προηγηθεί η δημοσιονομική ανάληψη της σχετικής υποχρέωσης από τον αρμόδιο διατάκτη πριν από την πραγματοποίηση της υπερωριακής απασχόλησης, η οποία ακολούθως έπρεπε να ανακληθεί με την έκδοση απόφασης ανατροπής, εφόσον δεν εκτελέστηκε εντός του οικονομικού έτους 2016.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/200/2019
Καταβολή αποζημίωσης υπερωριακής απασχόλησης...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, κρίνεται ότι η πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης από τον φερόμενο ως δικαιούχο υπάλληλο, κατά το μήνα Σεπτέμβριο 2018, δεν είναι νόμιμη, διότι η προαναφερθείσα απόφαση καθιέρωσης υπερωριακής απασχόλησης των μόνιμων και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου διοικητικών του υπαλλήλων δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση της υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών, κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντίθετα, κρίνεται ότι στην ως άνω απόφαση, καθώς και στις αποφάσεις συγκρότησης συνεργείων και τις βεβαιώσεις πραγματοποίησης υπερωριακής εργασίας, περιγράφονται συνήθη καθήκοντα του διοικητικού προσωπικού του νοσοκομείου, χωρίς να στοιχειοθετείται για ποιο λόγο δεν ήταν δυνατός ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των σχετικών εργασιών από τους υπηρετούντες διοικητικούς υπαλλήλους στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου τους. Ωστόσο, αβασίμως προβάλλεται από την Αναπληρώτρια Επίτροπο ότι η απόφαση της Διοικητού του Νοσοκομείου για τη συγκρότηση συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης, κατά τον κρίσιμο μήνα (Σεπτέμβριος 2018), αναρτήθηκε στο πρόγραμμα «Διαύγεια» σε χρόνο μεταγενέστερο εκείνου της πραγματοποίησης των υπερωριών, δοθέντος ότι, όπως προαναφέρθηκε, η απόφαση αυτή αναρτήθηκε στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» στις 31.8.2018. Ως εκ τούτου, αβασίμως η Αναπληρώτρια Επίτροπος έκρινε ότι η υπερωριακή εργασία παρασχέθηκε από προσωπικό που δεν είχε νομίμως οριστεί προς τούτο, και ότι, για το λόγο αυτό, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Περαιτέρω, το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας ιδίως υπόψη ότι το Νοσοκομείο λειτουργεί σε 24ωρη βάση, καλύπτοντας ανάγκες υγείας των πολιτών, και ότι δεν αμφισβητείται η πραγματοποίηση της υπερωριακής απασχόλησης, κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων, αλλά επειδή πίστεψαν, συγγνωστώς, ότι η παροχή της εν λόγω εργασίας ήταν νόμιμη.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνη είναι μη νόμιμη, ωστόσο, αυτά θα μπορούσαν να θεωρηθούν λόγω συγγνωστής πλάνης, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνουν.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/46/2019
Καταβολή αποζημίωσης υπερωριακής απογευματινής εργασίας:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι ως προς τους 10 εκ των φερομένων ως δικαιούχων του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος και συγκεκριμένα για τους ...., η ανάρτηση της πράξης συγκρότησης συνεργείου διενεργήθηκε στο διαδικτυακό τόπο «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» στις 2.3.2018, ημέρα κατά την οποία αναρτήθηκε αρχικά η σχετική .... απόφαση του Περιφερειάρχη ... Καίτοι στην απόφαση αυτή αναφέρονται εκ παραδρομής ως χρόνος πραγματοποίησης της υπερωριακής απασχόλησης το Β΄ εξάμηνο του έτους 2017 και ως αποφάσεις δέσμευσης πίστωσης και καθιέρωσης υπερωριακής εργασίας εκείνες του τελευταίου αυτού εξαμήνου (Β΄ εξαμήνου του έτους 2017), τόσο από το χρόνο ανάρτησής της όσο και από τον τίτλο της απόφασης συνάγεται ότι αφορά στο κρίσιμο χρονικό διάστημα του Α΄ εξαμήνου του έτους 2018, με συνέπεια να παρίσταται κανονική η δαπάνη ως προς τους ως άνω 10 υπαλλήλους. Για τις υπόλοιπες τρεις, τις ...., η .... τροποποιητική απόφαση του ιδίου Περιφερειάρχη, που τις συμπεριέλαβε στο συνεργείο υπερωριακής απασχόλησης, αναρτήθηκε στο διαδικτυακό τόπο «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» στις 2.4.2018, συνεπώς παρίσταται μη κανονική η καταβολή αποζημίωσης στην ..., για υπερωριακή εργασία που πραγματοποίησε πριν από την ανάρτηση στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» της προαναφερθείσας απόφασης συγκρότησης του συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης (πριν από τις 2.4.2018) και συγκεκριμένα, για 20 ώρες υπερωριακής απογευματινής εργασίας και 14 ώρες κατά τις Κυριακές του μηνός Μαρτίου 2018. Η εκ νέου ανάρτηση στη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», στις 26.6.2018, της 2525/22.3.3028 απόφασης συγκρότησης συνεργείου δεν ασκεί επιρροή στη νομιμότητα της συγκεκριμένης δαπάνης.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι εν μέρει μη κανονική και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.
90974/13665/2022/2023
Καθιέρωση ωραρίου λειτουργίας του Τεχνικού Εξοπλισμού της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας Λευκάδας σε 24ωρη βάση, κατά τις εργάσιμες ημέρες, Κυριακές και εξαιρέσιμες και καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης για το α’ και β’ εξάμηνο του έτους 2023.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/50/2019
Καταβολή αποζημίωσης λόγω υπερωριακής απασχόλησης:..Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνη δεν είναι νόμιμη, κατά τους βασίμως προβαλλόμενους λόγους με την έκθεση διαφωνίας. Ειδικότερα ως προς τον πρώτο λόγο διαφωνίας, η απόφαση ..../2017 του Δημάρχου ..., για την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης δεν διαλαμβάνει συγκεκριμένα και σαφή πραγματικά στοιχεία, από τα οποία προκύπτει η συνδρομή περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή όλως απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών) που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν την υπερωριακή απασχόληση των φερόμενων ως δικαιούχων υπαλλήλων κατά το μήνα Αύγουστο 2017. Συγκεκριμένα στην απόφαση αυτή γίνεται αναφορά στην αντιμετώπιση έκτακτων καιρικών φαινομένων επειδή ο Δήμος είναι ορεινός. Όμως, προφανώς, το γεγονός ότι ο Δήμος είναι ορεινός δεν συνεπάγεται έκτακτες ή εποχικές και επείγουσες υπηρεσιακές ανάγκες ούτε το ενδεχόμενο να συμβούν καιρικά φαινόμενα που απαντώνται κυρίως σε ορεινές συνθήκες συνεπάγεται αναπότρεπτα τέτοιες ανάγκες, ούτε γενικά τα έκτακτα καιρικά φαινόμενα συνδέονται άνευ άλλου με έκτακτες υπηρεσιακές ανάγκες. Τέλος, δεν γίνεται οποιαδήποτε αναφορά σε καιρικά φαινόμενα που προηγήθηκαν και πράγματι προκάλεσαν τέτοιες ανάγκες και, μάλιστα, τέτοιας έντασης που θα δικαιολογούσε απασχόληση από το χρόνο έκδοσης της απόφασης (Μάρτιο) μέχρι το τέλος του έτους, όπως προβλέφθηκε, έστω και κατά το μήνα Αύγουστο, που είναι ο κρίσιμος εν προκειμένω. Επομένως, κατά το σκέλος αυτό η αιτιολογία της 97/2017 απόφασης είναι πλημμελής, ως γενική και αόριστη. Ακόμα, με την ίδια απόφαση γίνεται επίκληση της ανάγκης αντιμετώπισης «πιεστικών» αναγκών. Όμως, οι εννοούμενες ως «πιεστικές» ανάγκες δεν προσδιορίζονται, ούτε η σύνδεσή τους με τις υπηρεσίες «του Λογιστηρίου, των Εσόδων, των Προμηθειών και της Ταμειακής Υπηρεσίας» εξυπηρετεί προς τούτο, αφού αναφέρεται σε ένα ευρύ μέρος των οικονομικών ή / και διοικητικών υπηρεσιών του Δήμου, οι οποίες στελεχούμενες από τους υπηρετούντες υπαλλήλους επιτελούν το οικείο εντασσόμενο στις αρμοδιότητες του Δήμου έργο, κατανεμόμενο στους υπαλλήλους, για την άσκηση των συνήθων καθηκόντων τους. Επομένως, και κατά το σκέλος της αυτό η αιτιολογία της 97/2017 απόφασης πάσχει ως γενική και ασαφής. Εξάλλου, οι αποφάσεις συγκρότησης των συνεργείων υπερωριακής απασχόλησης, εκδόθηκαν κατά την τελευταία ημέρα του μηνός Αυγούστου 2017, συνεπώς από κανένα υπηρεσιακό έγγραφο δεν προέκυπτε ο προσδιορισμός των υπαλλήλων που επρόκειτο να απασχοληθούν υπερωριακά από 1 ως 30.8.2017, αναρτήθηκαν δε στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» καταφανώς πολλούς μήνες μετά την πραγματοποίηση της υπερωριακής απασχόλησης, απέκτησαν δηλαδή ισχύ μετά την παρέλευση του κρίσιμου διαστήματος. Συνεπώς, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με το δεύτερο λόγο διαφωνίας, οι αποφάσεις αυτές (494 και 495/2017) δεν ίσχυαν κατά το χρόνο που οι φερόμενοι ως δικαιούχοι της αποζημίωσης υπερωριακής απασχόλησης πέραν του κανονικού ωραρίου παρείχαν αυτή την εργασία και η υπερωριακή τους απασχόληση στερείται και κατά τούτο νομίμου ερείσματος.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνες δεν είναι νόμιμες και τα χρηματικά εντάλματα δεν πρέπει να θεωρηθούν.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/109/2018
Καταβολή αποζημίωσης για νυκτερινή απασχόληση, καθώς και υπερωριακή απασχόληση (απογευματινή, Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες).Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνες παρίστανται μη κανονικές, καθόσον, όπως βασίμως διαλαμβάνει και η έκθεση διαφωνίας, οι σχετικές αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης έτους 2017 ελήφθησαν και αναρτήθηκαν στο πρόγραμμα Διαύγεια σε χρονικό σημείο (9.11.2017) μεταγενέστερο της πραγματοποίησης της, κατά τον Σεπτέμβριο και Οκτώβριο 2017, νυκτερινής απασχόλησης προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού εβδομαδιαίου ωραρίου και υπερωριακής απασχόλησης (απογευματινής, Κυριακών και εξαιρέσιμων ημερών), ενώ, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, στην υπό στοιχείο ΙΙ νομική σκέψη, οι αποφάσεις αυτές έπρεπε να προηγούνται χρονικά οποιασδήποτε σχετικής με τις εν λόγω δαπάνες διοικητικής πράξης ή υλικής ενέργειας, δεδομένου ότι με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται ο σκοπός του νόμου που συνίσταται στην, εκ των προτέρων, δέσμευση των αναγκαίων πιστώσεων και στην αποτροπή της διενέργειας δαπανών καθ’ υπέρβαση αυτών, ενώ, περαιτέρω, η ανάρτηση των σχετικών αποφάσεων στη Διαύγεια έπρεπε, ομοίως, να προηγηθεί της πραγματοποίησης των σχετικών δαπανών. O ισχυρισμός, ως προς την διαπιστούμενη πλημμέλεια, ότι για την έγκαιρη έκδοση των αποφάσεων έπρεπε να προηγηθεί η ανατροπή εκθέσεων και αναμόρφωση του προϋπολογισμού, οι οποίες, εάν και οι σχετικές διαδικασίες ξεκίνησαν εγκαίρως, ολοκληρώθηκαν με καθυστέρηση λόγω των αλλεπάλληλων συνεδριάσεων των συλλογικών οργάνων, της αναγκαιότητας έκδοσης των σχετικών αποφάσεων των οργάνων αυτών και της μεσολάβησης της περιόδου των καλοκαιρινών αδειών δεν στοιχειοθετεί λόγο, που να δικαιολογεί πλάνη ως προς τη μη εφαρμογή των ως άνω ιδιαιτέρα σημαντικών και σαφών δημοσιονομικών διατάξεων, των οποίων η πιστή τήρηση εξασφαλίζει την ορθή δημοσιονομική διαχείριση του δημοσίου χρήματος ...Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνες είναι μη κανονικές και για το λόγο τούτο αυτά δεν πρέπει να θεωρηθούν
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/214/2019
Αποζημίωση λόγω υπερωριακής απασχόλησης...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου περί καθιέρωσης υπερωριακής απασχόλησης του μονίμου και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου προσωπικού (πλην ιατρών) του Νοσοκομείου για το έτος 2018, καθώς και η 3897/27.2.2018 απόφαση της Διοικήτριας του εν λόγω Νοσοκομείου περί συγκρότησης συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης για το μήνα Μάρτιο του ίδιου έτους δεν δύνανται να αποτελέσουν νόμιμο έρεισμα για την καταβολή αποζημίωσης στους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους. Και τούτο διότι δεν διαλαμβάνουν πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντιθέτως, στις αποφάσεις αυτές γίνεται γενική και αόριστη επίκληση της ανάγκης παροχής υπερωριακής εργασίας και της 24ωρης λειτουργίας του Νοσοκομείου. Λαμβάνοντας, όμως, υπόψη ότι: 1) με το έγγραφο επανυποβολής, το Νοσοκομείο προβάλλει ότι η παρασχεθείσα υπερωριακή εργασία ήταν αναγκαία, λόγω της υποστελέχωσης του Τμήματος Παραϊατρικού προσωπικού, της Διοικητικής και της Τεχνικής Υπηρεσίας του Νοσοκομείου, προς απόδειξη δε του ισχυρισμού αυτού προσκομίζει πίνακες, από τους οποίους προκύπτει ότι α) στο Τμήμα Παραϊατρικού Προσωπικού καλύπτονται 63 οργανικές θέσεις μονίμων υπαλλήλων, από τις προβλεπόμενες 88, β) στη Διοικητική Υπηρεσία καλύπτονται 56 οργανικές θέσεις μονίμων υπαλλήλων από τις προβλεπόμενες 82 και γ) στην Τεχνική Υπηρεσία καλύπτονται 21 οργανικές θέσεις μονίμων υπαλλήλων από τις προβλεπόμενες 31 και 2) την ανάγκη επαρκούς στελέχωσης των ανωτέρω υπηρεσιών με προσωπικό, προκειμένου να συνεχιστεί απρόσκοπτα η παροχή υπηρεσιών υγείας, κρίνει ότι τα όργανα του Νοσοκομείου χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των προεκτεθεισών διατάξεων υπέλαβαν ότι μπορούσαν νομίμως να προχωρήσουν στην ανάθεση πρόσθετης υπερωριακής εργασίας στους ανωτέρω υπαλλήλους. Μειοψήφησε η Πάρεδρος Χρυσούλα Μιχαλάκη, η οποία υποστήριξε την άποψη ότι δεν δικαιολογείται πλάνη των αρμοδίων οργάνων του Νοσοκομείου ως προς την έννοια των διατάξεων αυτών. Πλην όμως, η γνώμη αυτή δεν εκράτησε. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη δεν είναι νόμιμη, πλην όμως αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.
ΕλΣυν.Κλ.Τμ.1/237/2017
ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΥΠΕΡΩΡΙΑΚΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ:Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας το Κλιμάκιο κρίνει ότι κατά τον βασίμως προβαλλόμενο από την Επίτροπο λόγο διαφωνίας οι εντελλόμενες δαπάνες είναι μη κανονικές, καθόσον δεν έχει τηρηθεί η περιγραφόμενη στην προηγούμενη σκέψη της παρούσας διαδικασία ως προς τη δημοσιονομική δέσμευση των αναγκαίων πιστώσεων. Και τούτο, ειδικότερα, διότι οι 1538 και 1539/2016 Π.Α.Υ., οι οποίες είναι εν προκειμένω οι κρίσιμες, αφού οι πιστώσεις που αναφέρονται στις λοιπές δεν επαρκούσαν για την καταβολή αποζημιώσεων υπερωριακής απασχόλησης κατά το μήνα Δεκέμβριο, εκδόθηκαν μετά την πραγματοποίηση της υπερωριακής απασχόλησης των εργαζομένων (30.12.2016), κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 66 του ν. 4270/2014, αναρτήθηκαν δε στο διαδικτυακό τόπο «Διαύγεια» στις 18.1.2017 και, συνεπώς, απέκτησαν ισχύ από το χρόνο αυτό, σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 2 του ν. 3861/2010. Άλλωστε, ο προβαλλόμενος με το έγγραφο επανυποβολής λόγος περί θεώρησης των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων λόγω συγγνωστής πλάνης είναι απορριπτέος. Ειδικότερα, προβάλλεται ότι εκ παραδρομής δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη εκ του νόμου διαδικασία, καθόσον η αρμόδια υπηρεσία δεν είχε ενημερωθεί για την κατάργηση της παρ. 9 του άρθρου 66 του ν. 4470/2014. Όμως, πέραν του ότι η επίκληση άγνοιας νόμου δεν δικαιολογεί την άρση των συνεπειών της ως άνω διαπιστωθείσας παρατυπίας, η διάταξη την οποία επικαλείται η διοίκηση παρείχε τη δυνατότητα επιβάρυνσης των πιστώσεων του προϋπολογισμού του επόμενου οικονομικού έτους με τις δαπάνες υπερωριακής απασχόλησης του τελευταίου διμήνου του προηγούμενου, στην προκειμένη, όμως, περίπτωση οι επίμαχες Π.Α.Υ. εκδόθηκαν σε βάρος των πιστώσεων του οικονομικού έτους 2016, χωρίς να έχει τηρηθεί η προβλεπόμενη στην παρ. 1 του άρθρου 66 του ν. 4470/2014 διαδικασία.
ΕλΣυν.Κλ.Τμ.1/48/2018
Αποζημίωση για υπερωριακή απασχόληση:..Η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Και τούτο, διότι η 183130/3489/2.1.2017 απόφαση του Περιφερειάρχη … περί καθιέρωσης υπερωριακής απασχόλησης για τους υπαλλήλους της Περιφέρειας .. (Έδρα) και της Περιφερειακής Ενότητας (Π.Ε.) .., δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα και σαφή πραγματικά στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή όλως απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών), που να οφείλονται σε απολύτως εξαιρετικά αίτια που απαιτούν άμεση και δραστική διευθέτηση και συνεπώς δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων της οικείας Περιφέρειας κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα.Αντ’ αυτού στην εν λόγω απόφαση γίνεται μία γενική και αόριστη επίκληση των έκτακτων γεγονότων που κατέστησαν αναγκαία την έγκριση της υπερωριακής αυτής απασχόλησης των υπαλλήλων, χωρίς, ωστόσο, να εξειδικεύονται οι ειδικοί λόγοι, για τους οποίους η πρόσθετη αυτή κατά ποσότητα εργασία δεν μπορεί να εκτελεστεί στο ωράριο εργασίας που ισχύει για το προσωπικό της Περιφέρειας.(..)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη, με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής, δαπάνη είναι μη νόμιμη και μη κανονική και, ως εκ τούτου, τα εντάλματα αυτά δεν πρέπει να θεωρηθούν.
ΕΣ/(ΚΠΕ)ΤΜ.1/317/2018
Υπερωριακή απασχόλησή: Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης, καθ’ υπέρβαση των ωρών του υποχρεωτικού ωραρίου, από τους φερόμενους ως δικαιούχους διοικητικούς υπαλλήλους του Γ.Ν.Θ «......», κατά τους μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο 2018, είναι μη νόμιμη. Και τούτο διότι η προαναφερόμενη 36η/Θ.Δ2/28.12.2017 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Η ως άνω δε ελλείπουσα αιτιολογία δεν καλύπτεται με τις σχετικώς εκδοθείσες αποφάσεις συγκρότησης συνεργείων ούτε με τις προσκομιζόμενες βεβαιώσεις της Διοικητικής Διευθύντριας, δοθέντος ότι οι απαριθμούμενες σε αυτές εργασίες αφορούν σε συνήθη καθήκοντα του (διοικητικού και λοιπού) προσωπικού του Νοσοκομείου, όπως τούτα περιγράφονται στον Οργανισμό του εν λόγω Νοσοκομείου (Β΄ 3314/2012). Σε κάθε δε περίπτωση, η υποστελέχωση του Νοσοκομείου, χωρίς παράθεση συγκεκριμένων στοιχείων περί του αριθμού των κενών θέσεων και των συνεπειών αυτών σε σχέση με το συνολικό δυναμικό της Υπηρεσίας και χωρίς να στοιχειοθετείται για ποιο λόγο δεν ήταν δυνατός ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των σχετικών εργασιών στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου των υπαλλήλων, δεν αρκεί για να δικαιολογήσει την ανάγκη καθιέρωσης υπερωριακής απασχόλησης. Εξάλλου, οι προβαλλόμενοι εκ των υστέρων με το έγγραφο επανυποβολής δικαιολογητικοί λόγοι της πραγματοποίησης των επίμαχων εργασιών εκτός ωραρίου, και ειδικότερα για το οικονομικό τμήμα η έλλειψη επαρκούς προσωπικού, η μεγαλύτερη απορρόφηση των επιχορηγήσεων, η καταβολή των οφειλόμενων εφημεριών στο ιατρικό προσωπικό, για το τμήμα γραμματείας εξωτερικών ιατρείων η αποστολή στατιστικών στοιχείων εργαστηριακών εξετάσεων και παραπεμπτικών, για το τμήμα γραμματείας η σύνταξη αποφάσεων Διοικητικού Συμβουλίου, οι εισηγήσεις επιστημονικού συμβουλίου, η αρχειοθέτηση, για το τμήμα διαχείρισης ανθρώπινου προσωπικού η διεκπεραίωση εκκρεμοτήτων, η ολοκλήρωση μετατάξεων, οι διαδικασίες προσλήψεων ιατρών, για το τμήμα κίνησης ασθενών ο έλεγχος καταστάσεων νοσηλίων, για τη Διεύθυνση Διοικητικής Υπηρεσίας η επεξεργασία αιτήσεων υποψηφίων και επιλογή προσωπικού καθαριότητας, η αναγνώριση προϋπηρεσίας, ανεξαρτήτως του ότι δεν στοιχειοθετούν εποχικές, έκτακτες ή επείγουσες περιστάσεις, δεν δύνανται να αναπληρώσουν την απαιτούμενη ειδική και πλήρη αιτιολογία που ελλείπει από τις ως άνω αποφάσεις (Ε.Σ. Κλιμ.Προλ.Ελ.Δαπ. στο Ι Τμ. 21, 41, 47, 48, 74, 199/2018, 15, 180/2017). Ωστόσο, το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη ότι το Νοσοκομείο λειτουργεί σε 24ωρη βάση καλύπτοντας τις ανάγκες υγείας των πολιτών, καθώς και ότι δεν αμφισβητείται η πραγματοποίηση της υπερωριακής απασχόλησης από τους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους, κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων, αλλά διέλαβαν ότι οι προαναφερόμενες αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου κάλυπταν την απαιτούμενη εκ του νόμου αιτιολογία περί καθιέρωσης της υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων του.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/79/2019
Καταβολή αποζημίωσης για υπερωριακή απασχόληση σε υπαλλήλους νοσοκομείου:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η 8/4.1.2018 απόφαση έγκρισης υπερωριακής απασχόλησης του Δ.Σ. του Νοσοκομείου, όπως τροποποιήθηκε με την 103/2018 όμοια, δεν δύναται να αποτελέσει νόμιμο έρεισμα για την καταβολή αποζημίωσης στους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους. Και τούτο διότι δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντιθέτως, στην ως άνω απόφαση γίνεται γενική και αόριστη επίκληση της ανάγκης απασχόλησης των υπαλλήλων του Νοσοκομείου σε καθημερινή βάση, λόγω της 24ωρης λειτουργίας του, ενώ και στην .....2018 απόφαση του Δ.Σ. του ως άνω Νοσοκομείου περί συγκρότησης συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης, όπως συμπληρώθηκε με την ....2018 όμοια, γίνεται γενική και αόριστη επίκληση της ανάγκης πραγματοποίησης υπερωριακής εργασίας, με σκοπό «την πιθανή κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών» που ενδεχομένως να προκύψουν κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Εξάλλου, οι αναφερόμενες, στα από 1.3.2018, 30.3.2018 και 2.4.2018 έγγραφα του Αναπληρωτή Προϊσταμένου του Τμήματος Οργάνωσης και Πληροφορικής, του Διευθυντή Ιατρικής Υπηρεσίας, της Αναπληρώτριας Προϊσταμένης του Τμήματος Οικονομικού, του Διευθυντή της Διοικητικής Υπηρεσίας και του Διοικητή του Νοσοκομείου, εργασίες, ανεξαρτήτως του ότι εμπίπτουν στα συνήθη καθήκοντα των υπηρετούντων στις ανωτέρω υπηρεσίες διοικητικών υπαλλήλων (βλ. άρθρα 9, 11 και 12 της Υ4α/οικ.112163/2012 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών-Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Υγείας «Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας του Γ.Ν. ... "..."», Β΄ 3283), δεν συνδέονται με συγκεκριμένα και σαφή πραγματικά στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή όλως απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών) που θα μπορούσε να δικαιολογήσει την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των φερόμενων ως δικαιούχων υπαλλήλων κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Περαιτέρω, μολονότι το ανωτέρω Νοσοκομείο λειτουργεί σε εικοσιτετράωρη βάση, όπως αναφέρεται στην προαναφερθείσα 8/4.1.2018 απόφαση, δεν προκύπτει για ποιο λόγο δεν ήταν δυνατός ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των εργασιών αυτών από τους υπηρετούντες διοικητικούς υπαλλήλους στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου τους, κατόπιν προγραμματισμού των τακτικών βαρδιών. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.