Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/208/2019

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4270/2014/Α.66, 4336/2015/Δ.9, 4336/2015/Δ9/Α.3

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ:Με δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι δαπάνες που αντιστοιχούν στις μετακινήσεις του νομικού συμβούλου που πραγματοποιήθηκαν εκτός έδρας βάσει των εντολών που εκδόθηκαν πριν από τη δημοσίευση της 6132/3.5.2018 απόφασης του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης (δηλ. βάσει των 11/3.1.2018, 130/12.2.2018, 266/16.3.2018, 308/28.3.2018, 415/2.5.2018 και 418/2.5.2018 εντολών) δεν πάσχουν εξ αυτού του λόγου ως προς τη νομιμότητά τους. Και τούτο διότι η ισχύς της ως άνω απόφασης, που καθόρισε το ανώτατο όριο επιτρεπόμενων κατά το έτος 2018 ημερών εκτός έδρας μετακίνησης του προσωπικού του Δήμου ......., ανέδραμε στην αρχή του έτους και επομένως κατέλαβε και τις μετακινήσεις που πραγματοποιήθηκαν πριν από την έκδοσή της, ο δε αριθμός των ημερών, κατά τις οποίες ο φερόμενος ως δικαιούχος μετακινήθηκε προκειμένου να εκπροσωπήσει το Δήμο ενώπιον των δικαστηρίων και στις οποίες αφορά η εντελλόμενη δαπάνη, δεν υπερέβη συνολικά το τελικώς καθορισθέν ως μέγιστο επιτρεπόμενο όριο των 60 ημερών. Πλην όμως, πέραν της εσφαλμένης εκκαθάρισης του εντελλόμενου ποσού, στο οποίο υπολογίστηκαν εις διπλούν οι μετακινήσεις που αναφέρθηκαν ανωτέρω, πρέπει να γίνει δεκτός ως βάσιμος ο λόγος διαφωνίας της Αναπληρώτριας Επιτρόπου περί μη κανονικότητας της ελεγχόμενης δαπάνης. Τούτο δε διότι, για το τμήμα αυτής που αντιστοιχεί στις μετακινήσεις που πραγματοποιήθηκαν βάσει των 11/3.1.2018 και 130/12.2.2018 εντολών, δεν υπήρχε απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, δοθέντος ότι αυτή εκδόθηκε σε μεταγενέστερο χρόνο. Σύμφωνα όμως με όσα ήδη αναφέρθηκαν στις νομικές σκέψεις της παρούσας, καμία δαπάνη δεν επιτρέπεται να πραγματοποιηθεί χωρίς να έχει προηγηθεί της νομικής δέσμευσης, ήτοι της γενεσιουργού της δαπάνης διοικητικής πράξης και εν προκειμένω των εντολών μετακίνησης η έκδοση απόφασης ανάληψης υποχρέωσης (δημοσιονομική δέσμευση), δηλαδή δέσμευση των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμού του έτους αναφοράς της δαπάνης πιστώσεων.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/236/2018

Δαπάνες μετακίνησης: Στην προκειμένη υπόθεση από την επισκόπηση των δικαιολογητικών των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων, περιλαμβανομένων των εντολών μετακίνησης των γεωπόνων – φυτοϋγειονομικών ελεγκτών, λαμβανομένου υπόψη ότι οι μετακινήσεις πραγματοποιήθηκαν κατά το διάστημα των μηνών Ιανουαρίου – Απριλίου 2016, δεν προκύπτει ότι έχει συντελεστεί τέτοια υπέρβαση. Ως εκ τούτου, ο προβαλλόμενος δεύτερος λόγος διαφωνίας πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος, ανεξάρτητα αν αναφορικά προς μεταγενέστερο χρονικό διάστημα ανακύψει τυχόν σχετικό ζήτημα.


26187/2022

Καθορισμός του ανώτατου ορίου επιτρεπόμενων κατ’ έτος ημερών, για τις μετακινήσεις εκτός έδρας, των μελών του Σώματος Ελεγκτών Παιγνίων και των υπαλλήλων που υπηρετούν στην Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων για το έτος 2022 και για κάθε επόμενο έτος.


ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)109/2015

Νόμιμη η καταβολή από ν.π.δ.δ. οδοιπορικών εξόδων στον Πρόεδρό του και σε μέλος του Διοικητικού του Συμβουλίου, κατά τον Ιανουάριο του 2014, καθόσον σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 30 του ν. 4282/2014 (ΦΕΚ Α΄ 182/2014) οι μετακινήσεις αυτές πραγματοποιήθηκαν νόμιμα, κατόπιν εντολών μετακίνησης που εξέδωσε ο Πρόεδρος του ανωτέρω ν.π.δ.δ., διότι παρέχεται η δυνατότητα κατά την ανωτέρω διάταξη στο Διοικητικό Συμβούλιο να μεταβιβάζει στον Πρόεδρό του ή και σε άλλο μέλος του την αποφασιστική του αρμοδιότητα για τρέχοντα ζητήματα, ιδίως την έκδοση εντολών μετακίνησης και ειδικότερα σύμφωνα με τη ρύθμιση της παρ. 2 του ανωτέρω άρθρου, οι αποφάσεις που εκδόθηκαν εντός των ετών 2013 και 2014, με τις οποίες, το Δ.Σ. μεταβίβασε την αρμοδιότητά του για έκδοση εντολών μετακίνησης, θεωρούνται ότι εκδόθηκαν νόμιμα.


47811/2023

Καθορισμός ημερών για εκτός έδρας μετακινήσεις υπαλλήλων που υπηρετούν καθ’ οποιονδήποτε τρόπο στη Γενική Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών, στις Δ/νσεις Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών και στους Τομείς Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών, της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 16 του ν. 4903/2022 (Α’ 46)». 


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/219/2017

Καταβολή δαπανών μετακίνησης. (..)Β. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι:..α) Ως προς τον πρώτο λόγο διαφωνίας: η εντελλόμενη, με τα Α33 και Α34/2017 χρηματικά εντάλματα πληρωμής...διανυκτέρευσης είναι εν μέρει μη κανονική, για όσες μετακινήσεις πραγματοποιήθηκαν πριν τις 17.3.2016, καθόσον η έκδοση της σχετικής απόφασης ανάληψης υποχρέωσης σε βάρος της πίστωσης του προϋπολογισμού εξόδων, οικονομικού έτους 2016, του Νοσοκομείου, με Κ.Α.Ε. 0715.01, πραγματοποιήθηκε, το πρώτον, στις 17.3.2016 (Α.Α.Υ. 194/17.3.2016).β) Ως προς το δεύτερο λόγο διαφωνίας:  Όσον αφορά τις μετακινήσεις που πραγματοποιήθηκαν με το με αριθμό κυκλοφορίας ΚΗΥ .. υπηρεσιακό αυτοκίνητο, για το οποίο, προσκομίζεται η σχετική άδεια κυκλοφορίας, επισημαίνονται τα εξής: i) η 53/11.1.2016 εντολή μετακίνησης του Διοικητή του Γ.Ν. ... είναι αιτιολογημένη,...ii) οι μετακινήσεις που πραγματοποιήθηκαν, με το ως άνω υπηρεσιακό αυτοκίνητο,...είναι νόμιμες, καθόσον οι εν λόγω περιοχές βρίσκονται εντός των ορίων της διοικητικής περιφέρειας του Γ.Ν. ..., στα οποία εκτείνονται οι αρμοδιότητές....του και τα οποία ταυτίζονται με τα όρια των (πρώην) Υγειονομικών Περιφερειών (Υ.ΠΕ.) Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, που, ήδη, αποτελούν την 5η Υ.ΠΕ. Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας....Αντιθέτως, οι μετακινήσεις που πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα...δεν είναι νόμιμες, καθόσον η περιοχή των Αθηνών βρίσκεται εκτός των ορίων της διοικητικής περιφέρειας του Γ.Ν. ..., iii) επιπλέον, εφόσον η οδήγηση του ως άνω υπηρεσιακού οχήματος έγινε από υπαλλήλους μη κατέχοντες οργανική θέση οδηγού (….), απαιτείτο σχετική εγκριτική απόφαση του Γενικού Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 47 του ν. 4250/2014....καθώς και δαπάνη διανυκτέρευσης...ενώ νομίμως εντέλλεται δαπάνη διοδίων με το Χ.Ε. Α31/2017, iv) σε κάθε περίπτωση, νομίμως εντέλλεται ημερήσια αποζημίωση....Επομένως, για τις μετακινήσεις που πραγματοποιήθηκαν με υπηρεσιακό αυτοκίνητο, κατά το εν λόγω χρονικό διάστημα (1.1.2016 έως 14.9.2016) εκτός των ορίων της διοικητικής περιφέρειας του Γ.Ν. ..., δεν είναι νόμιμη η εκκαθάριση δαπάνης διοδίων...γ) Ως προς τον τρίτο λόγο διαφωνίας: Όσον αφορά στις μετακινήσεις που πραγματοποιήθηκαν από το Διοικητή του Γ.Ν. ...,  δεν εντέλλεται δαπάνη διοδίων ούτε χιλιομετρική αποζημίωση, αλλά μόνον η δαπάνη που αντιστοιχεί στο αντίτιμο του εισιτηρίου του ΚΤΕΛ .


70799/2016

Καθορισμός ανώτατου ορίου επιτρεπομένων κατ’ έτος ημερών μετακίνησης εκτός έδρας των υπαλλήλων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

47811/2023-ΦΕΚ:1037/Β/24.02.2023:Καθορισμός ημερών για εκτός έδρας μετακινήσεις υπαλλήλων που υπηρετούν καθ’ οποιονδήποτε τρόπο στη Γενική Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών, στις Δ/νσεις Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών και στους Τομείς Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών, της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 16 του ν. 4903/2022 (Α’ 46)».

ΕλΣυν/Τμ.1/141/2015

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ:Μη νόμιμη η πληρωμή από  Γενικό Νοσοκομείο για την καταβολή ποσού 273,60 ευρώ σε υπάλληλο αυτού, ως οδοιπορικών εξόδων και ημερήσιας αποζημίωσης λόγω μετακινήσεών της για εκτέλεση υπηρεσίας σε Κέντρο Υγείας από 1.10.2014 έως και 3.11.2014, καθώς οι μετακινήσεις πραγματοποιήθηκαν χωρίς προηγουμένως να έχει εκδοθεί η απαιτούμενη από τις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 3 του ν. 2685/1999 και 9 παρ. 1 του ν. 3833/2010 κοινή υπουργική απόφαση για τον προσδιορισμό του ανώτατου αριθμού ημερών εκτός έδρας μετακίνησης για υπαλλήλους του κλάδου που ανήκει η φερόμενη ως δικαιούχος.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/199/2019

Καταβολή δαπανών μετακίνησης....Με τα δεδομένα αυτά, σύμφωνα με τον Αναπληρωτή Επίτροπο, το άνω χρηματικό ένταλμα εμπεριέχει μη νόμιμη δαπάνη ποσού 15,21 ευρώ, που αντιστοιχεί στη δαπάνη χιλιομετρικής αποζημίωσης της άνω υπαλλήλου για τις προαναφερθείσες μη νόμιμες μετακινήσεις της. Ωστόσο, με βάση όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, η εντελλόμενη με τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνη είναι νόμιμη στο σύνολό της. Και τούτο, διότι, αν και συμπίπτει πράγματι η ημερομηνία έκδοσης των εντολών μετακίνησης του Αντιπεριφερειάρχη ... με την ημέρα αναχώρησης των υπαλλήλων, δεν προκύπτει, ούτε ο Αναπληρωτής Επίτροπος επικαλείται, ότι οι εντολές αυτές εκδόθηκαν μετά και την ώρα αναχώρησης των υπαλλήλων. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής θα μπορούσαν να θεωρηθούν, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνουν.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/217/2018

Παροχή υπηρεσιών συντήρησης και επισκευής οχημάτων:Με δεδομένα αυτά, επιτρεπτώς ο Δήμος προέβη σε ορθή επανάληψη της 500/25.1.2018 σύμβασης προκειμένου να περιληφθεί ένα υπό επισκευή όχημα που, μολονότι αναφερόταν στην τεχνική μελέτη, εκ παραδρομής δεν ανεγράφη στο αρχικό συμβατικό κείμενο. Περαιτέρω, μη νομίμως ο Δήμος εξέδωσε τις αποφάσεις ανάληψης των δαπανών (δημοσιονομική δέσμευση) μετά τις αποφάσεις απευθείας ανάθεσης των υπηρεσιών (νομική δέσμευση), παρέλειψε δε, να τις αναρτήσει στο ΚΗΜΔΗΣ. Λαμβάνοντας όμως υπόψη ότι, η σχετική διαδικασία ανάληψης των δαπανών και ανάρτησης των σχετικών αποφάσεων στο ΚΗΜΔΗΣ είχε ήδη τηρηθεί κατά την προκήρυξη του ανοικτού διαγωνισμού λόγω όμως της κήρυξής του άγονου ο Δήμος ανέθεσε το ίδιο αντικείμενο απευθείας, τα όργανά του ενήργησαν από πλάνη και χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των σχετικών διατάξεων.


ΕλΣυν.Τμ.1(ΚΠΕ)/97/2016

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ:Με τα δεδομένα αυτά, και λαμβάνοντας υπόψη ότι α) έχει παρέλθει χρονικό διάστημα πέραν των δεκαπέντε ετών από τη λήξη της οριζόμενης στο νόμο προθεσμίας χωρίς να έχει εκδοθεί απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης για τον προσδιορισμό του ανώτατου αριθμού ημερών εκτός έδρας μετακίνησης για τους υπαλλήλους του ελεγχόμενου Δήμου και β) οι εντελλόμενες μετακινήσεις δεν υπερέβησαν το ανώτατο όριο ημερών μετακίνησης, όπως ορίζεται στις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 3 του ν. 2685/1999 και 9 παρ. 1 του ν. 3833/2010, το Κλιμάκιο κρίνει, κατά πλειοψηφία, ότι στην προκειμένη περίπτωση, ο Δήμος νομίμως εντέλλεται την εκτός έδρας μετακίνηση των φερόμενων ως δικαιούχων του χρηματικού εντάλματος υπαλλήλων του, επομένως η δαπάνη της ημερήσιας αποζημίωσης για τις μετακινήσεις αυτές είναι νόμιμη.    Μειοψήφησε η Πάρεδρος Ιωάννα Ευθυμιάδου, η οποία υποστήριξε ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθώς οι μετακινήσεις των δικαιούχων υπαλλήλων πραγματοποιήθηκαν χωρίς προηγουμένως να έχει εκδοθεί η απαιτούμενη, από τις ως άνω διατάξεις, απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης για τον προσδιορισμό του ανώτατου αριθμού ημερών εκτός έδρας μετακίνησης για αυτούς. Εξάλλου, η πάροδος των δεκαπέντε ετών από τη λήξη της οριζόμενης στο νόμο προθεσμίας δεν συνιστά παράλειψη του ως ανωτέρω για την έκδοση της σχετικής απόφασης, αφού δεν αποδεικνύεται ότι ο ελεγχόμενος Δήμος, ενόψει του εύλογου ενδιαφέροντός του  για την αποτελεσματικότερη άσκηση των αρμοδιοτήτων του και την εξυπηρέτηση των συμφερόντων του, προέβη εγκαίρως στις κατάλληλες ενέργειες για τη δρομολόγηση της έκδοσης τέτοιας απόφασης.