Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/196/2019

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 3205/2003, 4024/2011, 133/2010, 4354/2015/Α.20

Καταβολή αποζημίωσης...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγινα δεκτά ανωτέρω, η 71367/261/1.4.2016 απόφαση του Περιφερειάρχη ...., όπως αυτή συμπληρώνεται από τα λοιπά στοιχεία του φακέλου, δεν δύναται να αποτελέσει νόμιμο έρεισμα για την καταβολή αποζημίωσης στους ανωτέρω υπαλλήλους, κατ’ αποδοχή του σχετικού λόγου διαφωνίας του Επιτρόπου. Και τούτο διότι δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντιθέτως, στην ως άνω απόφαση περιγράφονται τα συνήθη καθήκοντα του προσωπικού που υπηρετεί στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος, Βιομηχανίας, Ενέργειας και Φυσικών Πόρων της Περιφέρειας, όπως αυτά προκύπτουν από τον οικείο Ο.Ε.Υ. (κατευθυντήριες οδηγίες, ομογενοποίηση διαδικασιών, κωδικοποίηση της νομοθεσίας και ενημέρωση της ιστοσελίδας, προγράμματα GIS και ΧΥΤΑ−ΧΥΤΕΑ), ενώ γίνεται αόριστη αναφορά για τις ανάγκες αναδιοργάνωσης του αρχείου στο πλαίσιο μετακόμισης της υπηρεσίας, χωρίς να προσδιορίζεται ο όγκος των πρόσθετων εργασιών και η αδυναμία εκτέλεσης αυτών με χρονικό προγραμματισμό στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου. Η επίκληση των αυξημένων, πλην όμως γνωστών εκ των προτέρων και διαρκών υπηρεσιακών αναγκών, η υποστελέχωση της υπηρεσίας αυτής και η έλλειψη προσωπικού, ανεξαρτήτως του ότι προβάλλεται αορίστως, δεν συνιστά έκτακτη, εποχική ή απρόβλεπτη ανάγκη που δικαιολογεί την παροχή εργασίας καθ’ υπέρβαση του νομίμου ωραρίου (Ε.Σ. Κλ. Πρ. Ελ. Δαπ. στο Ι Τμ. 41/2019), ενώ, επιπροσθέτως, δεν προκύπτει ο αριθμός των υπαλλήλων που εργάζονταν με παράλληλα καθήκοντα σε άλλες υπηρεσίες. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό εντάλματα πληρωμής δαπάνη δεν είναι νόμιμη και αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/114/2019

Καταβολή αποζημίωσης λόγω υπερωριακής απασχόλησης...Με δεδομένα τα ανωτέρω, σε συνδυασμό με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, κρίνεται ότι τόσο η 12473/7.6.2018 απόφαση του Περιφερειάρχη ..., όσο και η 14169/3.7.2018 απόφαση συγκρότησης του οικείου συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης, δεν δύνανται να αποτελέσουν νόμιμο έρεισμα για την καταβολή αποζημίωσης στους ανωτέρω υπαλλήλους, κατ’ αποδοχή του σχετικού λόγου διαφωνίας του Επιτρόπου, αφού στερούνται νόμιμης αιτιολογίας. Ειδικότερα, δεν αναφέρονται συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντιθέτως, στην προαναφερθείσα απόφαση καθιέρωσης, που έχει πανομοιότυπο περιεχόμενο με εκείνο της  2812/27.1.2017 απόφασης του Περιφερειάρχη ... (Β΄ 687), που αφορά στο προηγούμενο οικονομικό έτος, περιγράφονται τα συνήθη καθήκοντα του προσωπικού που υπηρετεί στο Τμήμα Ποιοτικού και Φυτοϋγειονομικού Ελέγχου, όπως αυτά προκύπτουν από τις προπαρατεθείσες διατάξεις του οικείου Ο.Ε.Υ. Επιπροσθέτως, πέραν του ότι αορίστως αναφέρεται ότι υφίσταντο αυξημένες υπηρεσιακές ανάγκες, δεν προκύπτει για ποιό λόγο δεν ήταν δυνατός ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των σχετικών εργασιών από τους υπηρετούντες υπαλλήλους στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου τους, κατόπιν προγραμματισμού των τακτικών βαρδιών, λαμβανομένης υπόψη και της λειτουργίας σε 24ωρη βάση του Τμήματος αυτού. Εντούτοις, λαμβάνοντας υπόψη τη φύση των καθηκόντων του προσωπικού που υπηρετεί στο Τμήμα Ποιοτικού και Φυτοϋγειονομικού Ελέγχου, τα διαλαμβανόμενα στο 6258/16.5.2018 έγγραφο του ΕΦΕΤ με θέμα «Έλεγχοι στη μαζική εστίαση ενόψει θερινής περιόδου 2018», συναφώς τον επισυναπτόμενο κατάλογο διενεργηθέντων ελέγχων σε επιχειρήσεις μαζικής εστίασης, επιπροσθέτως το 423/11.1.2018 έγγραφο του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων περί εντατικοποιήσεως των ελέγχων σε φορτία νωπών οπωροκηπευτικών που διέρχονται από το Μεθοριακό Σταθμό του ..., κρίνεται ότι τα αρμόδια όργανα του φορέα, χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων, υπέλαβαν ότι μπορούσαν νομίμως να προχωρήσουν στην ανάθεση πρόσθετης υπερωριακής εργασίας στους ανωτέρω υπαλλήλους.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη δεν είναι νόμιμη, πλην όμως αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης, εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του οποίου εκδόθηκε.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/197/2019

ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγινα δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η 218621/8222/29.12.2016 απόφαση καθιέρωσης υπερωριακής απασχόλησης του Περιφερειάρχη …., όπως αυτή συμπληρώνεται από τα λοιπά στοιχεία του φακέλου, δεν δύναται να αποτελέσει νόμιμο έρεισμα για την καταβολή αποζημίωσης στους ανωτέρω υπαλλήλους, κατ’ αποδοχή του σχετικού λόγου διαφωνίας του Επιτρόπου. Και τούτο διότι δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντιθέτως, στην ως άνω απόφαση περιγράφονται τα συνήθη καθήκοντα του προσωπικού που υπηρετεί στη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Π.Ε. ......., όπως αυτά προκύπτουν από τον οικείο Ο.Ε.Υ., ενώ γίνεται αόριστη επίκληση των αυξημένων, πλην όμως γνωστών εκ των προτέρων και διαρκών υπηρεσιακών αναγκών, χωρίς να αναφέρεται για ποιο λόγο δεν ήταν δυνατός ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των σχετικών εργασιών από τους υπηρετούντες υπαλλήλους στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου τους, κατόπιν προγραμματισμού των τακτικών βαρδιών, λαμβανομένης υπόψη και της λειτουργίας σε 24ωρη βάση της ανωτέρω Διευθύνσεως. Εξάλλου, η υποστελέχωση της υπηρεσίας αυτής και η έλλειψη προσωπικού, ανεξαρτήτως του ότι προβάλλεται αορίστως, δεν συνιστά έκτακτη, εποχική ή απρόβλεπτη ανάγκη που δικαιολογεί την παροχή εργασίας καθ’ υπέρβαση του νομίμου ωραρίου (Ε.Σ. Κλ. Πρ. Ελ. Δαπ. στο Ι Τμ. 41/2019). Επιπλέον, δεν προσκομίσθηκε απόφαση συγκρότησης συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης, έλλειψη η οποία δεν είναι δυνατόν να καλυφθεί με την 18459/716/6.2.2017 απόφαση περί του Αντιπεριφερειάρχη ....... περί ονομαστικής κατανομής των σχετικών ωρών, καθώς πέραν του ότι δεν εκδόθηκε από τον προϊστάμενο της υπηρεσίας στην οποία ανήκουν οι υπερωριακά απασχολούμενοι υπάλληλοι (Διευθυντή Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας .......), δεν φέρει όλα τα στοιχεία της απόφασης συγκρότησης συνεργείου (δεν αναγράφεται το Μ.Κ. των υπαλλήλων).


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/131/2019

Καταβολή αποζημίωσης για υπερωριακή απασχόληση...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγινα δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η άνω απόφαση καθιέρωσης υπερωριακής απασχόλησης του Περιφερειάρχη …, όπως αυτή συμπληρώνεται με την άνω απόφαση συγκρότησης συνεργείου και τα λοιπά στοιχεία του φακέλου, δεν δύνανται να αποτελέσει νόμιμο έρεισμα για την καταβολή αποζημίωσης υπερωριακής απασχόλησης στους ανωτέρω υπαλλήλους, κατ’ αποδοχή του σχετικού πρώτου λόγου διαφωνίας του Επιτρόπου. Και τούτο διότι δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντιθέτως, στις ως άνω αποφάσεις περιγράφονται τα συνήθη καθήκοντα του προσωπικού που υπηρετεί στη Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της Περιφερειακής Ενότητας … της Περιφέρειας …, όπως αυτά προκύπτουν από τον οικείο Ο.Ε.Υ., ενώ γίνεται αόριστη επίκληση των αυξημένων, πλην όμως γνωστών εκ των προτέρων και διαρκών υπηρεσιακών αναγκών, χωρίς να αναφέρεται ο λόγος για τον οποίο δεν ήταν δυνατός ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των σχετικών εργασιών από τους υπηρετούντες υπαλλήλους στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου τους, κατόπιν προγραμματισμού των τακτικών βαρδιών, λαμβανομένης υπόψη και της λειτουργίας σε 24ωρη βάση των ανωτέρω Διευθύνσεων. Εξάλλου, η υποστελέχωση των ως άνω υπηρεσιών και η έλλειψη προσωπικού, ανεξαρτήτως του ότι προβάλλονται αορίστως, δεν συνιστούν έκτακτη, εποχική ή απρόβλεπτη ανάγκη, που δικαιολογεί την παροχή εργασίας καθ’ υπέρβαση του νομίμου ωραρίου (Ε.Σ. Πρ. Ι Τμ. 15/2017). Ωστόσο, αβάσιμος και απορριπτέος κρίνεται ο έτερος προβαλλόμενος από τον Επίτροπο λόγος διαφωνίας, διότι αν και η απόφαση καθιέρωσης υπερωριακής απασχόλησης αποτελεί κανονιστική διοικητική πράξη, της οποίας προβλέπεται η ανάρτηση στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ, παράλληλα με τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, η παράλειψη ανάρτησης στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ δεν επιδρά στην ισχύ της απόφασης αυτής, η οποία αποτελεί νόμιμα έρεισμα της εντελλόμενης δαπάνης, ανεξάρτητα από τις ενδεχομένως διοικητικής ή πειθαρχικής φύσης συνέπειες σε βάρος των οργάνων που βαρύνονται με την τήρηση των διατυπώσεων διαδικτυακής δημοσίευσης. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη δεν είναι νόμιμη και αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/79/2019

Καταβολή αποζημίωσης για υπερωριακή απασχόληση σε υπαλλήλους νοσοκομείου:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η 8/4.1.2018 απόφαση έγκρισης υπερωριακής απασχόλησης του Δ.Σ. του Νοσοκομείου, όπως τροποποιήθηκε με την 103/2018 όμοια, δεν δύναται να αποτελέσει νόμιμο έρεισμα για την καταβολή αποζημίωσης στους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους. Και τούτο διότι δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντιθέτως, στην ως άνω απόφαση γίνεται γενική και αόριστη επίκληση της ανάγκης απασχόλησης των υπαλλήλων του Νοσοκομείου σε καθημερινή βάση, λόγω της 24ωρης λειτουργίας του, ενώ και στην .....2018 απόφαση του Δ.Σ. του ως άνω Νοσοκομείου περί συγκρότησης συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης, όπως συμπληρώθηκε με την ....2018 όμοια, γίνεται γενική και αόριστη επίκληση της ανάγκης πραγματοποίησης υπερωριακής εργασίας, με σκοπό «την πιθανή κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών» που ενδεχομένως να προκύψουν κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Εξάλλου, οι αναφερόμενες, στα από 1.3.2018, 30.3.2018 και 2.4.2018 έγγραφα του Αναπληρωτή Προϊσταμένου του Τμήματος Οργάνωσης και Πληροφορικής, του Διευθυντή Ιατρικής Υπηρεσίας, της Αναπληρώτριας Προϊσταμένης του Τμήματος Οικονομικού, του Διευθυντή της Διοικητικής Υπηρεσίας και του Διοικητή του Νοσοκομείου, εργασίες, ανεξαρτήτως του ότι εμπίπτουν στα συνήθη καθήκοντα των υπηρετούντων στις ανωτέρω υπηρεσίες διοικητικών υπαλλήλων (βλ. άρθρα 9, 11 και 12 της Υ4α/οικ.112163/2012 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών-Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Υγείας «Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας του Γ.Ν. ... "..."», Β΄ 3283), δεν συνδέονται με συγκεκριμένα και σαφή πραγματικά στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή όλως απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών) που θα μπορούσε να δικαιολογήσει την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των φερόμενων ως δικαιούχων υπαλλήλων κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Περαιτέρω, μολονότι το ανωτέρω Νοσοκομείο λειτουργεί σε εικοσιτετράωρη βάση, όπως αναφέρεται στην προαναφερθείσα 8/4.1.2018 απόφαση, δεν προκύπτει για ποιο λόγο δεν ήταν δυνατός ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των εργασιών αυτών από τους υπηρετούντες διοικητικούς υπαλλήλους στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου τους, κατόπιν προγραμματισμού των τακτικών βαρδιών. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/247/2018

Υπερωριακή εργασία:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν κρίνεται ότι η πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης καθ’ υπέρβαση των ωρών του υποχρεωτικού ωραρίου από τους φερόμενους    ως    δικαιούχους    υπαλλήλους,         κατά τους μήνες Φεβρουάριο και Μάρτιο 2018 δεν είναι νόμιμη, διότι η 3/14.12.2017 απόφαση του Προέδρου του Εθνικού Αθλητικού Κέντρου ....., όπως αυτή συμπληρώνεται από τις αποφάσεις του Προϊσταμένου Διεύθυνσης  για τη συγκρότηση συνεργείων υπερωριακής απασχόλησης, κατά το μέρος που αφορά στην καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου των τριών διοικητικών του υπαλλήλων, δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντίθετα, κρίνεται ότι στην ως άνω απόφαση και στην ανάλυση, που παρατίθεται στις οικείες καταστάσεις πληρωμής, των εργασιών με τις οποίες απασχολήθηκαν οι φερόμενοι ως δικαιούχοι του χρηματικού εντάλματος, περιγράφονται συνήθη καθήκοντα του μόνιμου διοικητικού προσωπικού του νομικού προσώπου, όσον αφορά στη διεξαγωγή αθλητικών εκδηλώσεων και προπονήσεων, τη σύνταξη και την αρχειοθέτηση εγγράφων και τη λογιστική παρακολούθηση της λειτουργίας του αθλητικού κέντρου. Περαιτέρω, στις ως άνω αποφάσεις γίνεται γενική και αόριστη αναφορά στην αδυναμία της υπάρχουσας οργανωτικής δομής των υπηρεσιών του νομικού προσώπου να ανταπεξέλθει στο τεράστιο εύρος των εργασιών λειτουργίας του και στην έλλειψη του απαιτούμενου προσωπικού, χωρίς να παρατίθενται σαφή και συγκεκριμένα στοιχεία περί του αριθμού των απασχολούμενων υπαλλήλων και των κενών οργανικών θέσεων, ενώ δεν αναφέρεται για ποιο λόγο ήταν αδύνατος ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των σχετικών εργασιών από τους υπηρετούντες διοικητικούς υπαλλήλους του κέντρου στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου τους. Ομοίως αορίστως στο έγγραφο επανυποβολής γίνεται απλή περιγραφή του αριθμού των εγκαταστάσεων που διαχειρίζεται το Εθνικό Αθλητικό Κέντρο ..... και των εργασιών με τις οποίες είναι επιφορτισμένο το διοικητικό προσωπικό του, χωρίς να παρατίθενται συγκεκριμένα στοιχεία για τις ενέργειες στις οποίες έχει προβεί η διοίκηση του νομικού προσώπου σχετικά με την πρόσληψη επιπλέον προσωπικού και την κατάρτιση νέου Οργανισμού Λειτουργίας του.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/254/2018

Υπερωριακή απασχόλησή: Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, κρίνεται ότι η πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης καθ’ υπέρβαση των ωρών του υποχρεωτικού ωραρίου από τους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους, κατά το Μάρτιο του 2018 δεν είναι νόμιμη, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με τον πρώτο λόγο διαφωνίας. Και τούτο διότι η 717/22.01.2018 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΓΝ ........-ΝΜ ........, όπως αυτή συμπληρώνεται από την 567/22.01.2018 εισήγηση της Διοικητικής Διευθύντριας της ΝΜ ........, κατά το μέρος που αφορά στην καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου των φερομένων ως δικαιούχων μόνιμων διοικητικών του υπαλλήλων, δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών, κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντιθέτως, στην ως άνω απόφαση περιγράφονται συνήθη καθήκοντα του μόνιμου διοικητικού προσωπικού  του Νοσοκομείου, όσον αφορά στην διεκπεραίωση θεμάτων Τμήματος Προσωπικού, θεμάτων Οικονομικού Τμήματος (προϋπολογισμοί, κλείσιμο ταμείου, απολογισμοί, τροποποιήσεις κ.λπ.), θεμάτων Γραφείου Αναπληρωτή Διοικητή και στην αποστολή στοιχείων σχετικά με προϋπολογισμό, απολογισμό, Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), μητρώο δεσμεύσεων, στοιχεία Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (Γ.Λ.Κ.). Περαιτέρω, στην απόφαση αυτή γίνεται γενική και αόριστη αναφορά στην ανάγκη άμεσης ολοκλήρωσης διαγωνισμών, προκειμένου να μην υπάρξει έλλειψη βασικών υλικών και υπηρεσιών του Νοσοκομείου, στην ανάγκη άμεσης εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και στις ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες και απαιτήσεις σε όλα τα τμήματα όλων των υπηρεσιών του Νοσοκομείου, χωρίς προσδιορισμό του όγκου των συσσωρευθεισών αναγκών και χωρίς να αναφέρεται για ποιο λόγο δεν ήταν δυνατός ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των σχετικών εργασιών από τους υπηρετούντες διοικητικούς υπαλλήλους του Νοσοκομείου στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου τους, λαμβανομένης υπόψη και της αύξησης των οργανικών θέσεων μονίμων διοικητικών υπαλλήλων του ΓΝ ........-ΝΜ ........, μετά την ενοποίηση σε αυτό των επιμέρους οργανισμών των διασυνδεόμενων Γενικών Νοσοκομείων Πύργου, ........ και ΓΝ-ΚΥ Κρεστενών (βλ. ΚΥΑ 123888/31.12.2012, ΦΕΚ Β΄3499), ενώ η αναφορά στην έλλειψη προσωπικού λόγω συνταξιοδοτήσεων και αδυναμίας προσλήψεων (διοικητικού κυρίως προσωπικού) κρίνεται αόριστη, καθόσον δεν παρατίθενται σαφή και συγκεκριμένα στοιχεία περί του αριθμού των αποχωρήσεων και των συνεπειών αυτών σε σχέση με το συνολικό δυναμικό των κατά τα ανωτέρω ενοποιημένων Νοσοκομείων. Περαιτέρω, αναφορικώς προς τον, επαλλήλως προβαλλόμενο, δεύτερο λόγο διαφωνίας, η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνη παρίσταται και μη κανονική, κατά το μέρος αυτής που αφορά σε υπερωρίες προγενέστερες της, επισυναφθείσας στα στοιχεία του χρηματικού εντάλματος, 671/13.03.2018  απόφαση ανάληψης υποχρέωσης έτους 2018, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 66 παρ. 1 και 2 του ν. 4270/2014 και 2 του π.δ/τος 80/2016, μη δυναμένης της εν λόγω κρίσης να διαφοροποιηθεί εκ της προσκομίσεως της 3561/02.01.2018 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, η οποία δεν προκύπτει ότι αφορά στις εντελλόμενες με το υπό έλεγχο χρηματικό ένταλμα υπερωρίες. 


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/300/2019

Καταβολή αποζημίωσης λόγω υπερωριακής απασχόλησης...Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι μη νόμιμη. Τούτο διότι η προαναφερόμενη 129/4.12.2018 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ν.π.δ.δ. Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης, Πολιτισμού και Αθλητισμού του Δήμου … περί καθιέρωσης υπερωριακής απασχόλησης, όπως αυτή συμπληρώνεται από τη σχετική απόφαση συγκρότησης του συνεργείου, δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα και σαφή πραγματικά στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή όλως απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών), που να οφείλονται σε απολύτως εξαιρετικά αίτια που απαιτούν άμεση και δραστική διευθέτηση και, συνεπώς, να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων του ν.π.δ.δ. κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα, με συνέπεια οι γενικώς και αορίστως επικαλούμενες υπηρεσιακές ανάγκες να μην εμπίπτουν στις προεκτεθείσες οριζόμενες από το νόμο προϋποθέσεις για την παροχή υπερωριακής εργασίας. Άλλωστε, η ελλείπουσα, κατά τα ανωτέρω, ειδική και πλήρης αιτιολογία δεν δύναται να αναπληρωθεί από την εκ των υστέρων παράθεση λόγων που επέβαλαν την πραγματοποίηση των υπερωριών, με τη γενικόλογη αναφορά στο έγγραφο επανυποβολής ότι, λόγω της πληθώρας των εγγραφών τόσο μέσω προγραμμάτων χρηματοδοτούμενων από το ΕΣΠΑ όσο και κατά τη διάρκεια της χρονιάς, δεν αρκούσε το καθορισμένο ωράριο, γι’ αυτό δε το λόγο τα αρμόδια όργανα του νομικού προσώπου, σε συμφωνία και με τις ως άνω προσκομισθείσες αποφάσεις του Περιφερειάρχη … περί αύξησης των βαρδιών, προέβησαν στην τροποποίηση του ωραρίου λειτουργίας των Κ.Δ.Α.Π., χωρίς, ωστόσο, να προσκομίζονται συγκεκριμένα στοιχεία αναφορικά με τον αριθμό των παιδιών που ήδη παρακολουθούσαν τις δραστηριότητες των Κ.Δ.Α.Π., καθώς και τις νέες εγγραφές που επέβαλαν, εξαιρετικά, την υπερωριακή απασχόληση των φερόμενων ως δικαιούχων σε αυτά για το κρίσιμο διάστημα. Αβασίμως πάντως προβάλλεται από την Επίτροπο ότι οι ανωτέρω απασχολήθηκαν στα Κ.Δ.Α.Π. για τη διδασκαλία μουσικής κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 10 και 35 του Κ.Κ.Δ.Κ.Υ., δεδομένου ότι από το συνδυασμό των σχετικών προβλέψεων στον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας του ν.π.δ.δ. συνάγεται ότι τα καθήκοντα των Αρχιμουσικών μελών της Φιλαρμονικής περιλαμβάνουν, βάσει της ειδικότητάς τους, και εκείνα της διδασκαλίας μουσικής και εκμάθησης μουσικών οργάνων σε παιδιά σε ώρες εκτός σχολικού ωραρίου στα Κ.Δ.Α.Π., με στόχο τη γενικότερη πολιτιστική αναβάθμιση του Δήμου.


ΕΣ/Τμ1(ΚΠΕ)/23/2014

ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ: Μη νόμιμη (...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω,  η υπερωριακή απασχόληση των φερομένων ως δικαιούχων μονίμων υπαλλήλων δεν είναι νόμιμη, καθόσον δεν αρκεί να αναφέρεται στις εγκριτικές της απασχολήσεως αυτής αποφάσεις του Προέδρου του Συνδέσμου ότι ο Σύνδεσμος λειτουργεί όλο το 24ωρο και όλες τις ημέρες της εβδομάδας. Στις εν λόγω αποφάσεις δεν μνημονεύονται επακριβώς οι υπηρεσιακές ανάγκες που ανέκυψαν στο Κέντρο Πυρασφάλειας και οι οποίες δεν μπορούσαν να καλυφθούν με τις βάρδιες του υπηρετούντος σε αυτήν προσωπικού, αλλά μόνο με την πρόσθετη εργασία πέραν του κανονικού ωραρίου, με την αναφορά συγκεκριμένων στοιχείων (όπως των περιστατικών και της ημερομηνίας που αυτά συνέβησαν), από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή έκτακτων, εποχικών ή όλως απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών, που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των εν λόγω υπαλλήλων κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Η όλως δε αόριστη αναφορά στο προοίμιο των αποφάσεων αυτών ότι ελήφθησαν υπόψη οι «έκτακτες υπηρεσιακές ανάγκες που δημιουργήθηκαν (…) για την αντιμετώπιση των αναγκών πυρασφάλειας και πυροπροστασίας του Ποικίλους όρους-όρους ….., οι οποίες επιβάλλουν την απασχόληση του προσωπικού πέραν του κανονικού ωραρίου εργασίας» δεν πληροί τις απαιτήσεις του νόμου περί ειδικής παράθεσης των λόγων εκείνων που καθιστούν επιβεβλημένη την πρόσθετη απασχόληση του προσωπικού, καθ’ υπέρβαση του τακτικού ωραρίου εργασίας του, δεδομένου δε του ότι οι υπηρεσιακές ανάγκες πυροπροστασίας και πυρασφάλειας του Ποικίλου όρους και όρους …… ήταν εκ των προτέρων γνωστές και για το λόγο αυτό η εν λόγω υπηρεσία λειτουργούσε σε δύο βάρδιες. Εξάλλου, η ελλείπουσα αιτιολογία των ως άνω αποφάσεων δεν δύναται να αναπληρωθεί εκ των υστέρων με το, από 24.12.2013, σημείωμα του Προέδρου του ….., που απευθύνεται προς την αρμόδια Υπηρεσία Επιτρόπου, καθόσον, κατά τα γενόμενα δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, οι λόγοι που επιβάλλουν την υπερωριακή απασχόληση των υπαλλήλων πρέπει να μνημονεύονται στην απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου (Προέδρου του Συνδέσμου) περί καθιέρωσης της υπερωριακής εργασίας. Σε κάθε δε περίπτωση, από το ανωτέρω έγγραφο δεν προκύπτει ότι τα ανατεθέντα στους φερομένους ως δικαιούχους καθήκοντα αφορούσαν στην κάλυψη εποχικών, επειγουσών ή εκτάκτων αναγκών, δυναμένων να δικαιολογήσουν την καθιέρωση υπερωριακής εργασίας. Κατ’ ακολουθία αυτών, οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνες δεν είναι νόμιμες και, ως εκ τούτου, τα εντάλματα αυτά δεν πρέπει να θεωρηθούν.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/223/2019

Καταβολή αποζημίωσης για υπερωριακή απασχόληση υπαλλήλων Περιφέρειας...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, κρίνεται ότι η πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης, καθ’ υπέρβαση των ωρών του υποχρεωτικού ωραρίου, από τους φερόμενους ως δικαιούχους των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων υπαλλήλους, δεν είναι νόμιμη, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τον αναπληρωτή Επίτροπο. Τούτο καθόσον η 51826/21263/13.6.2016 απόφαση του Περιφερειάρχη ..., με την οποία καθιερώθηκε υπερωριακή απογευματινή απασχόληση με αμοιβή για εβδομήντα υπαλλήλους όλων των υπηρεσιών της έδρας της Περιφέρειας για το έτος 2016, μεταξύ των οποίων και των αναφερόμενων στα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα, δεν διαλαμβάνει, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 20 του ν. 4354/2015, πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση της υπερωριακής απασχόλησης των φερόμενων ως δικαιούχων, κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντίθετα, στην απόφαση αυτή γίνεται μια γενική και αόριστη επανάληψη της διατύπωσης του νόμου, χωρίς να στοιχειοθετείται ειδικότερα για ποιο λόγο δεν ήταν δυνατός ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των σχετικών εργασιών από τους υπαλλήλους αυτούς στο πλαίσιο του υποχρεωτικού τους ωραρίου (βλ. Οργανισμό της εν λόγω Περιφέρειας). Ούτε, άλλωστε, υπάρχει μεταξύ των στοιχείων του φακέλου, η απόφαση, την οποία επιφυλάχθηκε να εκδώσει ο Περιφερειάρχης, όπως αναφέρεται στην ανωτέρω 51826/21263/13.6.2016 απόφασή του, με την οποία θα καθοριζόταν ειδικότερα το προσωπικό και ο αριθμός των ωρών υπερωριακής απασχόλησης με βάση το είδος των εποχικών, έκτακτων, επειγουσών αναγκών. Η απαιτούμενη ειδική και πλήρης αιτιολογία που ελλείπει από την ως άνω απόφαση δεν δύναται να αναπληρωθεί από την εκ των υστέρων παράθεση λόγων που επέβαλαν την πραγματοποίηση των υπερωριών, στις συνοδεύουσες το έγγραφο επανυποβολής 550/95937/25.10.2018 και 100015/41084/6.11.2018 βεβαιώσεις του Περιφερειάρχη και της Αντιπεριφερειάρχη αντίστοιχα, ανεξάρτητα από το ότι δεν αιτιολογούν επαρκώς την ανάγκη που την επέβαλε, καθώς η σχετική αιτιολόγηση, ήτοι η παράθεση των σαφών και συγκεκριμένων στοιχείων που δικαιολογούν την υπερωριακή εργασία, πρέπει κατά νόμο (άρθρο 20 ν. 4354/2015) να περιέχεται στην αρχική απόφαση έγκρισης της υπερωριακής απασχόλησης. Με τον τρόπο αυτό καθίσταται εφικτός ο προγραμματισμός της λειτουργίας των υπηρεσιών υπό όρους διαφάνειας, τόσο για την προστασία των υπαλλήλων από τυχόν υπερβάσεις στο ωράριο εργασίας τους, όσο και για την τήρηση των αρχών της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης κατά τη διάθεση των πρόσθετων δημοσίων πόρων που συνεπάγεται η απασχόληση του προσωπικού πέραν του τακτικού του ωραρίου (Ε.Σ. Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο Ι Τμ. 48, 47/2018, 191, 47/2016, 350/2015, 73/2014). Σε κάθε περίπτωση, στις ανωτέρω βεβαιώσεις γίνεται αόριστη αναφορά στα καθήκοντα του Επιστημονικού Συνεργάτη στο Γραφείο της Αντιπεριφερειάρχη, ενώ απαριθμούνται, γενικά και αόριστα, εργασίες, οι οποίες υπάγονται στα συνήθη καθήκοντα των υπαλλήλων στο γραφείο του Περιφερειάρχη  (κάλυψη συσκέψεων, έκτακτων αναγκών και υποχρεώσεων του Περιφερειάρχη για λόγους εθιμοτυπίας και δημοσίων σχέσεων καθώς και πάσης φύσεως εργασίες που προκύπτουν από το πρόγραμμα του περιφερειάρχη) και οι οποίες χωρίς εξειδίκευσή τους, με σαφή, συγκεκριμένο και ανταποκρινόμενο στα στοιχεία του φακέλου, ποσοτικό προσδιορισμό τους στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, δεν δικαιολογούν τη διεκπεραίωσή τους πέραν του κανονικού ωραρίου των υπαλλήλων και την επιβάρυνση του προϋπολογισμού της Περιφέρειας με τη δαπάνη της σχετικής αμοιβής υπερωριακής εργασίας.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και για το λόγο αυτό τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθούν. 


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/200/2019

Καταβολή αποζημίωσης υπερωριακής απασχόλησης...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, κρίνεται ότι η πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης από τον φερόμενο ως δικαιούχο υπάλληλο, κατά το μήνα Σεπτέμβριο 2018, δεν είναι νόμιμη, διότι η προαναφερθείσα απόφαση καθιέρωσης υπερωριακής απασχόλησης των μόνιμων και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου διοικητικών του υπαλλήλων δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση της υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών, κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντίθετα, κρίνεται ότι στην ως άνω απόφαση, καθώς και στις αποφάσεις συγκρότησης συνεργείων και τις βεβαιώσεις πραγματοποίησης υπερωριακής εργασίας, περιγράφονται συνήθη καθήκοντα του διοικητικού προσωπικού του νοσοκομείου, χωρίς να στοιχειοθετείται για ποιο λόγο δεν ήταν δυνατός ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των σχετικών εργασιών από τους υπηρετούντες  διοικητικούς υπαλλήλους στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου τους. Ωστόσο, αβασίμως προβάλλεται από την Αναπληρώτρια Επίτροπο ότι η απόφαση της Διοικητού του Νοσοκομείου για τη συγκρότηση συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης, κατά τον κρίσιμο μήνα (Σεπτέμβριος 2018), αναρτήθηκε στο πρόγραμμα «Διαύγεια» σε χρόνο μεταγενέστερο εκείνου της πραγματοποίησης των υπερωριών, δοθέντος ότι, όπως προαναφέρθηκε, η απόφαση αυτή αναρτήθηκε στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» στις 31.8.2018. Ως εκ τούτου, αβασίμως η Αναπληρώτρια Επίτροπος έκρινε ότι η υπερωριακή εργασία παρασχέθηκε από προσωπικό που δεν είχε νομίμως οριστεί προς τούτο, και ότι, για το λόγο αυτό, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Περαιτέρω, το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας ιδίως υπόψη ότι το Νοσοκομείο λειτουργεί σε 24ωρη βάση, καλύπτοντας ανάγκες υγείας των πολιτών, και ότι δεν αμφισβητείται η πραγματοποίηση της υπερωριακής απασχόλησης,  κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων, αλλά επειδή πίστεψαν, συγγνωστώς, ότι η παροχή της εν λόγω εργασίας ήταν νόμιμη.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνη είναι μη νόμιμη, ωστόσο, αυτά θα μπορούσαν να θεωρηθούν λόγω συγγνωστής πλάνης, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνουν.