Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/127/2019

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 3068/2002, 2462/1997, 2639/1998, 2434/1996, 4144/2013

Καταβολή μηνιαίας αποζημίωσης για συμμετοχή σε επιτροπές..Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι η αποζημίωση για τη συμμετοχή μέλους στις Επιτροπές ... και ..., δεν συνιστά παροχή που καταβάλλεται παγίως και κατά τακτά χρονικά διαστήματα στους Γενικές Διευθυντές του ...., οι οποίοι αποτελούν μέλη των επιτροπών αυτών εκ της θέσεώς τους, αλλά τους χορηγείται μόνον εφόσον αυτοί συμμετάσχουν πραγματικά στις σχετικές συνεδριάσεις, για τη πρόσθετη απασχόληση τους και ιδίως για την προετοιμασία των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης και την εν γένει υποστήριξή τους στη λειτουργία των Λογαριασμών. Για το λόγο δε αυτό τους καταβάλλεται απολογιστικά μόνον το ποσό αποζημίωσης των συνεδριάσεων στις οποίες συμμετείχαν, με ανώτατο όριο εκείνο των τεσσάρων συνεδριάσεων ανά μήνα. Συνεπώς, κατά τον βασίμως προβαλλόμενο λόγο διαφωνίας, η αποζημίωση αυτή δεν είναι δυνατόν να καταβληθεί αναδρομικά στο φερόμενο ως δικαιούχο του χρηματικού εντάλματος, στο πλαίσιο της αναμόρφωσης της προσωπικής του κατάστασης που προέκυψε από την ακύρωση της παράλειψής του κατά τον ορισμό του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του ..., διότι αυτός είτε συμμετείχε στις συνεδριάσεις των συγκεκριμένων Επιτροπών με διαφορετική ιδιότητα (αυτήν του εισηγητή, με βάση την οποία και αποζημιώθηκε για το χρονικό διάστημα από το Μάρτιο του έτους 2012 έως το Μάρτιο του έτους 2013) είτε δεν συμμετείχε καθόλου (κατά το χρονικό διάστημα από τον Απρίλιο του έτους 2013 έως το Δεκέμβριο του έτους 2015).Κατ’ ακολουθίαν τούτων, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη δεν είναι νόμιμη και, ως εκ τούτου, το ένταλμα αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕλΣυν/Κλ.1/298/2015

Μετακινήσεις στο εξωτερικό.(...) νομίμως εκκαθαρίζεται ημερήσια αποζημίωση (μειωμένη κατά 75%) στους φερόμενους ως δικαιούχους, καθόσον τα έκτακτα έξοδα που προκαλούνται λόγω της μετακίνησης και παραμονής των ως άνω υπαλλήλων στο εξωτερικό, σκοπός για τον οποίο καταβάλλεται η εν λόγω αποζημίωση (βλ. άρθρο 17 του ν.2685/1999), καλύπτονται από το διοργανωτή των συνεδριάσεων των 2 επιτροπών μόνο για τις ημέρες των συνεδριάσεων και όχι για τις ημέρες μετάβασης και επιστροφής, οι οποίες δεν συμπίπτουν με τις ημέρες των συνεδριάσεων των επιτροπών (βλ. part I par. 2 Daily allowance του Κανονισμού κάλυψης δαπανών των απεσταλμένων και ειδικών που μετέχουν στις συνεδριάσεις του European Medicines Agency).


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/239/2017

Καταβολή αποζημιώσεων περιφερειακών συμβούλων και γραμματεων για την συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις του περιφερειακού συμβουλίου.(..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνη είναι νόμιμη. Ειδικότερα, λαμβάνοντας υπόψη ότι η συμμετοχή των περιφερειακών συμβούλων στις συνεδριάσεις του περιφερειακού συμβουλίου προϋποθέτει την εκλογή τους στο εν λόγω αξίωμα (του περιφερειακού συμβούλου) και όχι τον διορισμό τους ως υπαλλήλων του δημόσιου τομέα, η πραγματοποίηση των συνεδριάσεων του περιφερειακού συμβουλίου ... εντός του κανονικού ωραρίου της Περιφέρειας, δεν δύναται να ασκήσει εν προκειμένω επιρροή, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 21 του ν. 4354/2015.(..)Συνεπώς, απορριπτομένου του σχετικού λόγου διαφωνίας του Αναπληρωτή Επιτρόπου, η πραγματοποίηση των συνεδριάσεων του περιφερειακού συμβουλίου ... εντός του κανονικού ωραρίου εργασίας της Περιφέρειας δεν αναιρεί την αποζημίωση που δικαιούνται οι περιφερειακοί σύμβουλοι για την συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις αυτές δυνάμει του άρθρου 184 παράγραφος 4 του ν. 3852/2010. Τέλος, με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα νομίμως εντέλλεται και η καταβολή αποζημίωσης στις υπαλλήλους εκείνες της Περιφέρειας που συμμετείχαν στις προαναφερόμενες συνεδριάσεις του περιφερειακού συμβουλίου ... ασκώντας χρέη γραμματέα, καθόσον τούτο προβλέπεται ρητά στο άρθρο 168 παράγραφος 4 του ν. 3852/2010...Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη, με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής, δαπάνη είναι νόμιμη και ως εκ τούτου τα εντάλματα αυτά πρέπει να θεωρηθούν.


ΕλΣυν.Κλ.1/68/2015

ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ.Υπαλλήλων:Εν μέρει μη νόμιμη η δαπάνη που αφορά την καταβολή αποζημίωσης σε μέλη της Τοπικής Διοικητικής Επιτροπής Υποκαταστήματος Ασφαλιστικού Ιδρύματος για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις της, καθόσον συμμετείχαν σε δύο διαφορετικές συνεδριάσεις, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν στην ίδια ώρα της ίδιας ημέρας, δεδομένου ότι η ταυτόχρονη, συμμετοχή ενός προσώπου σε δύο συνεδριάσεις είναι, κατά λογική αναγκαιότητα, γεγονός φυσικώς αδύνατον και επιπλέον στη μία εκ των δύο συνεδριάσεων που πραγματοποιήθηκαν την ίδια ημέρα και ώρα και για την οποία αμείβονται, συζητήθηκε θέμα, για το οποίο ουδέν εισηγήθηκαν.


ΔΙΠΣΥΝ/Φ1/2/535191/2014

Παράταση συνταξιοδότησης για ένα εξάμηνο στις περιπτώσεις λήξης του συνταξιοδοτικού δικαιώματος και εφόσον εκκρεμεί στις Υγειονομικές Επιτροπές ΚΕ.Π.Α. για υγειονομική κρίση και επέκταση της σε άλλες κατηγορίες. β) Θεώρηση βιβλιαρίου ασθενείας για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα. (ΑΔΑ: ΒΙΗΤ4691Ω3-ΦΛΜ)


ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)32/2015

Μη νόμιμη εν μέρει η καταβολή αποζημίωσης από Τοπικό Υποκατάστημα ΙΚΑ σε μέλη της Τοπικής Διοικητικής Επιτροπής (Τ.Δ.Ε.) του εν λόγω Υποκαταστήματος για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις της, καθόσον έκαστος εκ των Προϊσταμένων συμμετείχε σε συνεδριάσεις, κατά τις οποίες συζητήθηκαν θέματα που δεν άπτονται της αρμοδιότητας αυτού, ανεξαρτήτως του ότι έκαστος Προϊστάμενος του αντίστοιχου Τμήματος του οικείου Υποκαταστήματος του Ι.Κ.Α – Ε.Τ.ΑΜ. έλαβε μέρος ταυτόχρονα σε δύο διαφορετικές συνεδριάσεις και δη κατά την ίδια μέρα και ώρα, γεγονός που είναι πρακτικά αδύνατον (άρθρο 138 του ν. 4052/2012, ΦΕΚ Α΄ 41/2012, όπως αυτό τροποποιήθηκε από την παρ. 2 του άρθρου 27 του ν.4075/2012, ΦΕΚ Α΄89/.2012).


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/144/2017 (Δ΄ΔΙΑΚΟΠ)

Επιχορήγησεις.Με αυτά τα δεδομένα, σύμφωνα και με όσα έχουν γίνει ήδη δεκτά στις νομικές σκέψεις της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο, τα ποσά των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων συνιστούν επιχορήγηση, κατά την έννοια των άρθρων 41 του Κ.Ν.Ε.Σ. και 10Β του 3861/2010, δοθέντος ότι αποτελούν δημόσιο χρήμα προερχόμενο από τον Λ.Α.Ε.Κ., Ειδικό Λογαριασμό του .... (φορέα Γενικής Κυβέρνησης), που δίδεται προς τους φερόμενους ως δικαιούχους των ενταλμάτων φορείς, που αποτελούν αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες-φορείς, για την εκπλήρωση δημοσίου σκοπού....(..) όπως έγινε δεκτό στη σκέψη ΙΙ. Γ, δεν λαμβάνει νόμιμα επιχορήγηση φορέας εάν πριν την απόφαση έγκρισης για τη λήψη αυτής, δεν έχει αναρτήσει στο πρόγραμμα «Διαύγεια» τα σχετικά στοιχεία δαπανών του, καίτοι υπάρχει ακόμη προς τούτο προθεσμία...Ωστόσο, το Κλιμάκιο συνεκτιμώντας: α) το πολύπλοκο νομικό καθεστώς που διέπει τον Λ.Α.Ε.Κ., β) τα ερμηνευτικά ζητήματα που εγείρονται κατά την εφαρμογή της διάταξης του εδαφίου δ΄ της παραγράφου 6 του άρθρου 34 του ν. 4144/2013 σχετικά με το ποιους δικαιούχους αφορά η χρήση του όρου «δεν συνιστά κρατική επιχορήγηση», γ) τις  αλλεπάλληλες παρατάσεις της πρώτης εφαρμογής της κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 10Β του ν. 3861/2010, υπουργικής απόφασης ΔΗΔ/Φ.40/1057/14.1.2015, δ) τις σοβαρές δυσλειτουργίες που έχουν παρατηρηθεί κατά την εφαρμογή της, καθώς σύμφωνα με την ΔΗΔ/Φ.40/24071/20.7.2017 εγκύκλιο του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης (ΑΔΑ:7ΤΔΨ465ΧΘΨ-ΖΒΛ) σημαντικός αριθμός επιχορηγούμενων φορέων δεν έχει τηρήσει την προαναφερθείσα διαδικασία ανάρτησης των απολογιστικών τους στοιχείων λόγω της μη επαρκούς-έγκαιρης ενημέρωσής τους από τους παρόχους των επιχορηγήσεων, ε) το γεγονός ότι, ..., παρόμοια χρηματικά εντάλματα είχαν θεωρηθεί κατά τα παρελθόντα έτη χωρίς την τήρηση του προαναφερθέντος κανονιστικού πλαισίου, και τέλος στ) το γεγονός ότι έχουν υποβληθεί τόσο στον .... όσο και στο Ελεγκτικό Συνέδριο συνολικοί αλλά και ξεχωριστοί για την επιχορήγηση του .... απολογισμοί έτους 2016 και προϋπολογισμοί έτους 2017 από αμφότερους τους επιχορηγούμενους φορείς ..., κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του .... ενήργησαν χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των επίμαχων διατάξεων,(Συγγνωστή πλάνη)


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/212/2012

Καταβολή αποζημίωσης για συμμετοχή στις συνεδριάσεις ΔΣ...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει, ότι ο φερόμενος ως δικαιούχος, Αντιπρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ..., δεν δικαιούται πρόσθετης αποζημίωσης για τη συμμετοχή του στις συνεδριάσεις του συλλογικού αυτού οργάνου, καθόσον η εν λόγω συμμετοχή του συνιστά ενάσκηση των κυρίων καθηκόντων του, στα οποία συμπεριλαμβάνεται και η εισήγηση προς το Δ.Σ. θεμάτων της αρμοδιότητάς του (βλ σχετ. την 11235/14.7.2011 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης …). Εξάλλου, ο ορισμός του ως άνω μέλους του διοικητικού συμβουλίου ως πλήρους απασχόλησης, με τη συνεπακόλουθη καταβολή μηνιαίων αποδοχών, αποκλείει την καταβολή πρόσθετης αποζημίωσης για τη συμμετοχή στις συνεδριάσεις του συλλογικού οργάνου, η οποία καταβάλλεται στα λοιπά μέλη του διοικητικού συμβουλίου για την ίδια αιτία. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/172/2018

ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ για συμμετοχή σε συνεδριάσεις Διοικητικού Συμβουλίου:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, κατά το μέρος που υπερβαίνει το ποσό των 25,00 ευρώ (εκ των 525,00 ευρώ της διαθέσιμης πίστωσης καταβλήθηκαν ήδη με το 19Α χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνες αποζημίωσης για τη συμμετοχή των αντιπροέδρων στις συνεδριάσεις  του Δ.Σ. 42η/6.12.2017 και 43η/8.12.2017 και των μελών στη συνεδρίαση του Δ.Σ. 42η/6.12.2017, συνολικού ποσού 500,00 ευρώ), καθόσον κατά το χρόνο πραγματοποίησης των οικείων συνεδριάσεων δεν υπήρχε, πέραν του ως άνω ποσού (των 25,00 ευρώ), επαρκής διαθέσιμη πίστωση στον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2017 του εν λόγω φορέα για την κάλυψη της αντίστοιχης δαπάνης, δεδομένου ότι η αρχική δέσμευση πίστωσης υπολειπόταν κατά 875,00 ευρώ του ποσού της αποζημίωσης που τελικά εκκαθαρίστηκε με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα, ενώ η επάρκεια αυτής εξασφαλίστηκε σε βάρος των διαθέσιμων πιστώσεων του ιδίου Κ.Α.Ε. στο επόμενο οικονομικό έτος 2018, σε χρόνο μεταγενέστερο (29.1.2018) της πραγματοποίησης των συνεδριάσεων. Περαιτέρω, λαμβάνοντας υπόψη ότι η 24/2.1.2018  απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, που αφορά στην ελεγχόμενη δαπάνη, εκδόθηκε και αναρτήθηκε στη Διαύγεια στις 29.1.2018, ήτοι μετά τη διενέργεια των σχετικών δαπανών, η καταβαλλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη παρίσταται, επιπλέον, ως προς το υπερβάλλον ποσό των 875,00 ευρώ μη κανονική. Λαμβάνοντας, όμως, υπόψη το γεγονός ότι η αντικατάσταση των μελών του Δ.Σ. με την Δ9/44417/11623/17.10.2016 απόφαση του Υπουργού Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΦΕΚ ΥΟΔΔ 571) είχε ως συνέπεια την καθυστέρηση καταβολής της αποζημίωσης συμμετοχής των μελών του Δ.Σ. για τις συνεδριάσεις του τέλους του έτους 2016, η οποία τελικά πραγματοποιήθηκε σε βάρος των πιστώσεων του έτους 2017, οδηγώντας σε ανατροπή του προγραμματισμού και σε ανεπάρκεια των πιστώσεων για τις κρίσιμες συνεδριάσεις, το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του ελεγχόμενου φορέα χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των ανωτέρω σχετικών διατάξεων υπέλαβαν ότι μπορούσαν, λόγω αδυναμίας ενίσχυσης του σχετικού Κ.Α.Ε. με άλλους τρόπους, να προχωρήσουν, έστω και μετά την πραγματοποίηση της επίμαχης δαπάνης, ήτοι την πραγματοποίηση των κρίσιμων συνεδριάσεων, στην έκδοση της επίμαχης απόφασης ανάληψης της σχετικής δημοσιονομικής υποχρέωσης σε βάρος των διαθέσιμων πιστώσεων του επόμενου οικονομικού έτους 2018.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη είναι εν μέρει μη νόμιμη και μη κανονική, θα μπορούσε, δε, να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.


ΕλΣυν/Τμ.1/182/2010

Δικηγόροι-Εμμισθη εντολή(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, εφόσον η φερόμενη ως δικαιούχος δικηγόρος συμμετείχε στις συνεδριάσεις της δημαρχιακής επιτροπής για την παροχή νομικών συμβουλών, το οποίο ανάγεται στα καθήκοντά της ως δικηγόρου με σχέση έμμισθης εντολής στο Δήμο ......, για την εν λόγω συμμετοχή της δεν δικαιούται πρόσθετη αμοιβή (αποζημίωση), και για το λόγο αυτό, που ερευνάται αυτεπαγγέλτως, η καταβολή σ' αυτήν της επίμαχης αποζημίωσης δεν είναι νόμιμη.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/302/2019

Καταβολή αποζημίωσης για συμμετοχή σε συνεδριάσεις επιτροπών διαγωνισμού δημοσιών συμβάσεων μελετών  Δήμου...Mε τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι ανεξαρτήτως του ότι οι φερόμενοι ως δικαιούχοι ιδιώτες εκπρόσωποι του Τ.Ε.Ε., μέλη των ως άνω επιτροπών διαγωνισμού, δικαιούνται αποζημίωση για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις των ως άνω συλλογικών οργάνων, οι οποίες έλαβαν χώρα εντός του κανονικού ωραρίου λειτουργίας των υπηρεσιών του Δήμου, απορριπτομένου ως αβάσιμου του σχετικού λόγου διαφωνίας του Επιτρόπου, οι ελεγχόμενες δαπάνες είναι μη νόμιμες. Τούτο διότι, λαμβανομένου υπόψη ότι προϋπόθεση για την καταβολή της αμοιβής είναι η δημοσίευση των αποφάσεων συγκρότησης των Επιτροπών διαγωνισμού στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, κατά τη διάταξη του άρθρου 5 παρ. 2 περ. ιβ΄ του ν. 3469/2006, οι ως άνω επιτροπές έχουν οργανωτική υπόσταση αφ’ ης στιγμής οι 283/29.11.2017, 274/22.11.2017, 275/22.11.2017 και 282/29.11.2017 αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής δημοσιεύθηκαν, ήτοι από 8.6.2018, 7.6.2018, 7.6.2018 και 13.6.2018 αντίστοιχα. Οι αποφάσεις δε αυτές δεν δύναται να αναπτύξουν αναδρομική ισχύ, ενώ οι δε συνεδριάσεις των επιτροπών διαγωνισμού για τις οποίες εντέλλεται η καταβολή αποζημίωσης έλαβαν χώρα μεταγενέστερα των ως άνω ημερομηνιών δημοσίευσης των αποφάσεων συγκρότησης. Τέλος, ο λόγος διαφωνίας της Επιτρόπου, που αφορά στην παραβίαση της αρχής της οικονομικότητας λόγω του υπερβολικά μεγάλου αριθμού συνεδριάσεων εκάστης επιτροπής διαγωνισμού, τυγχάνει απορριπτέος ως αόριστος και ανεπίδεκτος εκτίμησης, καθόσον δεν παρατίθενται συγκριτικά στοιχεία για διαγωνισμούς, όμοιου ή συναφούς αντικειμένου, με εκείνα των επίμαχων διαγωνισμών, ώστε να μπορεί να εξαχθεί ασφαλής κρίση σχετικά με το αν ο αριθμός των συνεδριάσεων εκάστης επιτροπής διαγωνισμού υπερβαίνει το κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας και λογικής και τις συναλλακτικές αντιλήψεις προσήκον μέτρο (πρβλ. Ε.Σ. Κ.Π.Ε.Δ. στο Ι Τμ. 172/2013, Κ.Π.Ε.Δ. στο VII Tμ. 301/2014, 60/2013, 185/2012, Ι Τμ. 15/2012, IV Τμ. 93/2011, 56/2001, VII Tμ. 301/2011). Εξάλλου, ανεξαρτήτως της προεκτιμώμενης αξία της μελέτης, δύνανται κατά τη διενέργεια μιας διαγωνιστικής διαδικασίας να ανακύψουν περίπλοκα ζητήματα που καθιστούν αναγκαίες τις επανειλημμένες συνεδριάσεις της επιτροπής διαγωνισμού. Κατ' ακολουθίαν των ανωτέρω, οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνες είναι μη νόμιμες και, ως εκ τούτου, αυτά δεν πρέπει να θεωρηθούν.