ΕΣ/Κλ.Τμ.1/189/2017
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Υπερωρίες.Καταβολή αποζημίωσης για την υπερωριακή απασχόληση λοιπού προσωπικού – διοικητικού, οικονομικού, γραφείου κίνησης, θυρωρείου, ανθρώπινου δυναμικού, γραφείου Διοικητή, πληροφορικής - (πλην ιατρικού) Νοσοκομείου.(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στις προηγούμενες σκέψεις της παρούσας, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, διότι α) δεν επισυνάπτεται η απόφαση έγκρισης υπερωριακής, νυκτερινής και εξαιρέσιμων ημερών εργασίας του μόνιμου προσωπικού και του προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου της Οικονομικής, Τεχνικής και Διοικητικής Υπηρεσίας από 1.11.2016 έως 31.12.2016 δημοσιευμένη στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως, η δε ως άνω απόφαση του Δ.Σ. του Νοσοκομείου έγκρισης της υπερωριακής απασχόλησης, που αφορά την εργασία εισαγωγής στο πρόγραμμα e-ΔΑΠΥ ανοικτής περίθαλψης των παραπεμπτικών παρακλινικών εξετάσεων, πέραν του ότι δεν συγκεκριμενοποιεί την παροχή της εν λόγω εργασίας (αριθμός απασχολούμενου προσωπικού, χρονικό διάστημα και αριθμός ωρών απασχόλησης), δεν προκύπτει, ούτε το Νοσοκομείο ισχυρίζεται το αντίθετο, ότι δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, κατά παράβαση του άρθρου 20 παρ.1 του ν. 4354/2015, β) δεν επισυνάπτεται στα δικαιολογητικά του χρηματικού εντάλματος απόφαση συγκρότησης συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης, η οποία να έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 2, 3 και 4 του ν. ν. 3861/2010, όπως αυτός ισχύει, γ) για την καταβολή της εντελλόμενης δαπάνης προβλέφθηκε επιβάρυνση του ΚΑΕ 263 «Αμοιβή για εργασία κατά τις εξαιρέσιμες ημέρες και νυχτερινές ώρες» και όχι ο ΚΑΕ 0261 «Αποζημίωση για υπερωριακή εργασία», κατά παράβαση της αρχής της ειδίκευσης των πιστώσεων, καθόσον εν προκειμένω η πλειονότητα των φερόμενων ως δικαιούχων υπαλλήλων παρείχε υπερωριακή απογευματινή εργασία και όχι εργασία κατά τις εξαιρέσιμες ημέρες και νυκτερινές ώρες (βλ. σχετ. τις επισυναπτόμενες στο χρηματικό ένταλμα καταστάσεις υπερωριακής απασχόλησής τους, μηνών Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου έτους 2016), κατ΄ αποδοχή ως βάσιμων των σχετικών λόγων διαφωνίας της Επιτρόπου
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/262/2017
Υπερωριακή απασχόληση.(..)Κατά τα βασίμως δε προβαλλόμενα από την Επίτροπο, στο σώμα της ανωτέρω απόφασης, δεν γίνεται επιμερισμός των κατ’ ανώτατο όριο προτεινόμενων ωρών που προβλέπονται ανά μήνα και για όλο το έτος για τους υπηρετούντες στα Τμήματα υπαλλήλους που παρείχαν την επίμαχη υπερωριακή εργασία, για την αμοιβή της οποίας εκδόθηκε ο ελεγχόμενος τίτλος. Ειδικότερα, αν και υπάρχει στο σώμα αυτής η πρόβλεψη για την ανώτατη πρόσθετη απασχόληση του προσωπικού, με ορισμό των ωρών που δύναται να πραγματοποιεί κάθε Τμήμα ανάλογα με τις ανάγκες του μηνιαία και ετήσια, δεν έλαβε χώρα επιμερισμός τους για την παρασχεθείσα εργασία σε Κυριακές, εξαιρέσιμες και τη νύχτα, για τα Τμήματα που αφορά η ελεγχόμενη δαπάνη. Εντούτοις, η ως άνω απόφαση συμπληρούμενη νομίμως από την σε Ορθή Επανάληψη Δ/83/1.3.2017 αναρτηθείσα στο διαδίκτυο απόφαση του Διοικητή του για τη συγκρότηση συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης για τον επίμαχο μήνα, συγκρότηση που έλαβε χώρα πριν την πραγματοποίηση της υπερωριακής εργασίας και στην οποία γίνεται επιμερισμός του αριθμού των ωρών της υπερωριακής εργασίας και όσον αφορά στην παροχή της Κυριακές, εξαιρέσιμες και νύχτες ανά Τμήμα και υπάλληλο, φέρει, αναφορικά με την προβαλλόμενη αιτίαση της Επιτρόπου, το αναγκαίο κατά νόμο περιεχόμενο. Όμως, τόσο η πρόβλεψη του αριθμού των ωρών υπερωριακής απασχόλησης (Υπερωρίες, Κυριακές και Εξαιρέσιμα) των υπαλλήλων των επιμέρους Τμημάτων της Διοικητικής Υπηρεσίας του Νοσοκομείου για τον μήνα Μάρτιο του 2017 στην ανωτέρω απόφαση συγκρότησης του συνεργείου (550 ώρες), όσο και ο αριθμός των πραγματοποιηθέντων τελικά υπερωριών ανά υπάλληλο της Διοικητικής Υπηρεσίας αυτού τον ίδιο κρίσιμο μήνα (Μάρτιο) στην προαναφερόμενη αναλυτική κατάσταση (ήτοι, 320 ώρες υπερωριακής απασχόλησης και 206 ώρες υπερωριακής απασχόλησης σε Κυριακές και εξαιρέσιμες, δηλ. συνολικά 526 ώρες υπερωριακής απασχόλησης) κείνται εκτός του ανώτατου μηνιαίου ορίου (284 ώρες) που τέθηκε με την 2/23.1.2017 (θ.2ο)/17 απόφαση καθιέρωσης υπερωριακής εργασίας του προσωπικού της Διοικητικής Υπηρεσίας του άνω Νοσοκομείου. Τούτο δε, χωρίς να έχει λάβει χώρα τροποποίηση ή συμπλήρωση αυτής με νεότερη απόφαση, στην οποία να αιτιολογείται η αναγκαιότητα της αύξησης των ωρών υπερωριακής απασχόλησης στην Υπηρεσία αυτή και χωρίς από τα στοιχεία της υπόθεσης, όπως αυτά συμπληρώθηκαν, να προκύπτει οποιαδήποτε αιτιολογία για την υπέρβαση αυτή και τις ανάγκες που κάλυψε, ενώ, ούτε και ο φορέας επικαλείται οτιδήποτε σχετικό, ούτε αντιλέγει στον βασίμως αυτό προβαλλόμενο από την Επίτροπο λόγο μη νομιμότητας της εντελλόμενης δαπάνης. Ως εκ τούτου, το κρινόμενο χρηματικό ένταλμα, περιέχον δαπάνη, που κατά το μέρος που υπερβαίνει -για τους υπαλλήλους της Διοικητικής Υπηρεσίας του άνω Νοσοκομείου- τις ώρες υπερωριακής απασχόλησης που προβλέφθηκαν στην 2/23.1.2017 (θ.2ο)/17 απόφαση καθιέρωσης, είναι μη νόμιμη, δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυν.Κλ.Τμ.1/261/2017
ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΓΙΑ ΥΠΕΡΩΡΙΑΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ:Τούτων δοθέντων και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη II, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, όπως προκύπτει από το περιεχόμενο της ανωτέρω απόφασης του Δ.Σ. του Γ.Ν. .., καθιερώθηκε με αυτήν, μεταξύ άλλων, για την αντιμετώπιση των αναγκών του έτους 2017, υπερωριακή εργασία καθ’ υπέρβαση του ωραρίου και για τις Κυριακές, εξαιρέσιμες και νυχτερινές ώρες του προσωπικού των Τμημάτων του Νοσοκομείου, αφού γίνεται αναφορά σε αυτές τόσο στο προοίμιό της, όσο και στον Πίνακα –Πρόγραμμα που περιλαμβάνεται στο σώμα αυτής, καθώς και στο από 23.1.2017 Πρακτικό της Επιτροπής με την ‘’αναλυτική κατάσταση Υπερωριακής, Νυχτερινής, Κυριακών-Αργιών και Εξαιρέσιμων ημερών εργασίας του μόνιμου προσωπικού και του προσωπικού με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου της Νοσηλευτικής, Ιατρικής (Παραϊατρικό Προσωπικό) και Διοικητικής υπηρεσίας, για το έτος 2017’’ (στοιχ. 11 του προοιμίου αυτής). Κατά τα βασίμως δε προβαλλόμενα από την Επίτροπο, στο σώμα της ανωτέρω απόφασης, δεν γίνεται επιμερισμός των κατ’ ανώτατο όριο προτεινόμενων ωρών που προβλέπονται ανά μήνα και για όλο το έτος για τις Κυριακές, εξαιρέσιμες και νυχτερινές ώρες αναφορικά με τους υπηρετούντες στα Τμήματα υπαλλήλους που παρείχαν την επίμαχη υπερωριακή εργασία, για την αμοιβή της οποίας εκδόθηκε ο ελεγχόμενος τίτλος.(..)Εντούτοις, η ως άνω απόφαση συμπληρούμενη νομίμως από την προαναφερόμενη αναρτηθείσα στο διαδίκτυο απόφαση συγκρότησης συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης για τον κρίσιμο μήνα, συγκρότηση που έλαβε χώρα πριν την πραγματοποίηση της υπερωριακής εργασίας και στην οποία γίνεται επιμερισμός του αριθμού των ωρών της υπερωριακής εργασίας και όσον αφορά στην παροχή της Κυριακές, εξαιρέσιμες και νύχτες ανά Τμήμα και υπάλληλο, φέρει, αναφορικά με την προβαλλόμενη αιτίαση της Επιτρόπου, το αναγκαίο κατά νόμο περιεχόμενο. Ως εκ τούτου, το κρινόμενο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/12/2018
Υπερωριακή απασχόληση.(..) Κατά τα βασίμως δε προβαλλόμενα από την Επίτροπο, στο σώμα της ανωτέρω απόφασης, δεν γίνεται επιμερισμός των κατ’ ανώτατο όριο προτεινόμενων ωρών που προβλέπονται ανά μήνα και για όλο το έτος για τις Κυριακές, εξαιρέσιμες και νυχτερινές ώρες αναφορικά με τους υπηρετούντες στα Τμήματα υπαλλήλους που παρείχαν την επίμαχη υπερωριακή εργασία, για την αμοιβή της οποίας εκδόθηκε ο ελεγχόμενος τίτλος..Εντούτοις, η ως άνω απόφαση συμπληρούμενη νομίμως από την προαναφερόμενη (Δ/118/30.3.2017) αναρτηθείσα στο διαδίκτυο απόφαση συγκρότησης συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης για το μήνα Απρίλιο 2017, συγκρότηση που έλαβε χώρα πριν την πραγματοποίηση της υπερωριακής εργασίας και στην οποία γίνεται επιμερισμός του αριθμού των ωρών της υπερωριακής εργασίας και όσον αφορά στην παροχή της Κυριακές, εξαιρέσιμες και νύχτες ανά Τμήμα και υπάλληλο, φέρει, αναφορικά με την προβαλλόμενη αιτίαση της Επιτρόπου, το αναγκαίο κατά νόμο περιεχόμενο... Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη παρίσταται νόμιμη..
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/14/2018
Συμπλήρωση του υποχρεωτικού εβδομαδιαίου ωραρίου.(..)Συνεπώς, με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις ΙΙ και ΙΙΙ της παρούσας, οι εντελλόμενες δαπάνες είναι μη νόμιμες, και, ως εκ τούτου, ορθώς η Επίτροπος, έστω και με διαφορετική εν μέρει αιτιολογία, αρνήθηκε τη θεώρηση των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής. Και τούτο, ειδικότερα διότι, πέραν της μη τήρησης της προβλεπόμενης εκ του νόμου διαδικασίας για την ανάληψη υποχρεώσεων, οι επίμαχες δαπάνες κατά το μέρος που αφορούν στην καταβολή των αποζημιώσεων υπερωριακής απασχόλησης οικονομικού έτους 2017 των φερόμενων ως δικαιούχων των χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής εκκαθαρίζονται σε βάρος του Κωδικού 0269 (βλ. σχετ. και Κώδικα Κατάταξης Εσόδων και Εξόδων του Προϋπολογισμού Ν.Π.Δ.Δ., συγκεκριμένα Κωδικό Εξόδων 0261 «αποζημίωση για υπερωριακή εργασία», 0263 «αμοιβή για εργασία κατά τις εξαιρέσιμες ημέρες και νυκτερινές ώρες», πρβ. άρθρο 61 ν. 4486/2017 και Κωδικούς Εξόδων 0277 και 0278), ήτοι κατά παράβαση της αρχής της ειδικότητας των πιστώσεων και της διαγραφόμενης από τις διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 4316/2014 και των διατάξεων της Β1α/40746/2015 Κ.Υ.Α. ειδικής, για την εκκαθάριση των αναγκαίων για την υπερωριακή απασχόληση του πάσης φύσεως προσωπικού των Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων που λειτουργούν και οργανώνονται ως ν.π.δ.δ. δαπανών, διαδικασίας
ΕΣ/Τ1/200/2007
Γραμματέας Δήμου δικαιούται, έστω και αν απασχολήθηκε για την τήρηση των πρακτικών κατά τις νυκτερινές ώρες, μόνο την ωριαία αμοιβή που δικαιούνται οι υπάλληλοι για υπερωριακή εργασία απογευματινών ωρών και όχι την προσαυξημένη ωριαία αποζημίωση για νυκτερινή εργασία. Όμοια και οι εντελλόμενες με τα υπόλοιπα χρηματικά εντάλματα δαπάνες, που αφορούν υπερωριακή αποζημίωση υπαλλήλων του Δήμου για απασχόλησή τους κατά τις Κυριακές και τις εξαιρέσιμες ημέρες, δεν είναι νόμιμες, δεδομένου ότι δεν υφίσταται νομοθετική διάταξη που να προβλέπει ότι οι υπηρεσίες των δήμων λειτουργούν και κατά τις Κυριακές και τις εξαιρέσιμες ημέρες.
ΑΤΔ/Α1027822/ΕΞ2017
Καθορισμός απογευματινής υπερωριακής εργασίας πέραν των ωρών υποχρεωτικής εργασίας, νυχτερινής υπερωριακής εργασίας και απασχόλησης κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες για υπαλλήλους της Γενικής Δ/νσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Ανθρώπινου Δυναμικού της Α.Α.Δ.Ε. για το Α΄ εξάμηνο 2017.
2/63334/0022/2014
Παρέχονται πληροφορίες αναφορικά με με την υπερωριακή εργασία κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες.
Β1α/40746/2015
Ρύθμιση θεμάτων σχετικά με την πληρωμή της ειδικής επιχορήγησης του άρθρου 33 του Ν. 4325/2015 (ΦΕΚ 47 Α΄) για την αποζημίωση υπερωριακής εργασίας, αμοιβή εργασίας κατά τις εξαιρέσιμες ημέρες και νυχτερινές ώρες του πάσης φύσεως προσωπικού, πλην ιατρικού, των Νοσοκομείων του ΕΣΥ, του ΠΕΔΥ και του ΕΚΑΒ.
2/43934/0022/2007
«Καθιέρωση υπερωριακής εργασίας κατά τις Κυριακές και τις εξαιρέσιμες ημέρες, καθώς και τις νυχτερινές ώρες, στην Ν.Α. Θεσσαλονίκης».Σχετ.2/7085/0022/2007
ΕλΣυν.Κλ.Τμ.1/47/2018
Αποζημίωση για υπερωριακή απασχόληση:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, κρίνεται ότι η πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης καθ’ υπέρβαση των ωρών του υποχρεωτικού ωραρίου από τους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους, κατά τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο 2017, δεν είναι νόμιμη. Τούτο, καθόσον τόσο στην 255042/20.12.2016 απόφαση του Περιφερειάρχη .., περί καθιέρωσης υπερωριακής απασχόλησης, όσο και στην 49058/8.3.2017 απόφαση του Αντιπεριφερειάρχη .., περί συγκρότησης του οικείου συνεργείου, δεν διαλαμβάνεται πλήρης και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών, κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Τέλος, η απαιτούμενη ειδική και πλήρης αιτιολογία, που ελλείπει από τις ως άνω αποφάσεις, δεν μπορεί να αναπληρωθεί από την εκ των υστέρων παράθεση λόγων που επέβαλαν την πραγματοποίηση των υπερωριών στο έγγραφο επανυποβολής για θεώρηση από τον φορέα των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής .., διότι οι ειδικές περιστάσεις που επιβάλλουν την ενεργοποίηση της υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων των Ο.Τ.Α. απαιτείται να αναγράφονται στην απόφαση περί καθιέρωσης της υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων, σε αντιστοίχιση προς τις ώρες που πράγματι θα απαιτηθούν για τη διεκπεραίωσή τους, προκειμένου να καθίσταται εφικτός ο προγραμματισμός της λειτουργίας των υπηρεσιών υπό όρους διαφάνειας, τόσο για την προστασία των υπαλλήλων από τυχόν υπερβάσεις στο ωράριο εργασίας τους, όσο και για την τήρηση των αρχών της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης κατά τη διάθεση των πρόσθετων δημοσίων πόρων που συνεπάγεται η απασχόληση του προσωπικού πέραν του τακτικού του ωραρίου.