ΕλΣυν.Τμ.7/188/2011
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα αναπτύχθηκαν στη σκέψη ΙΙ, το Δικαστήριο κρίνει ότι νομίμως εντέλλεται από το Δήμο Μεσσαπίων η καταβολή των ως άνω χρηματικών ποσών για τη φωτιστική και ηχητική κάλυψη των πολιτιστικών εκδηλώσεων και για τα αποκριάτικα δρώμενα που ο Δήμος διοργάνωσε στα Τοπικά Διαμερίσματα αυτού κατά το έτος 2010, καθόσον η λειτουργία της κοινωφελούς δημοτικής επιχείρησης ΔΗ.ΚΕ.ΜΕ., που έχει ως αντικείμενο, μεταξύ άλλων, τη διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων, δεν κωλύει το Δήμο να ασκήσει τις κατά το άρθρο 75 του Κ.Δ.Κ. αρμοδιότητές του στον τομέα του πολιτισμού για την πληρέστερη ικανοποίηση των αναγκών των Δημοτών. Κατ’ ακολουθίαν των εκτεθέντων, και μη προβαλλομένου άλλου λόγου διαφωνίας από την αναπληρώτρια Επίτροπο, οι εντελλόμενες με τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα δαπάνες είναι νόμιμες και τα εντάλματα αυτά θα έπρεπε να θεωρηθούν εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνουν.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυν/Τμ.7/292/2010
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ-ΠΡΟΝΗΘΕΙΕΣ(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνη είναι νόμιμη, αφού πρόκειται για την προμήθεια και παροχή φαγητού στο πλαίσιο διοργάνωσης από το Δήμο πολιτιστικών εκδηλώσεων, αφενός εθιμοτυπικού χαρακτήρα (αποκριάτικες εκδηλώσεις), αφετέρου για τη διατήρηση τοπικού εθίμου (….). Συνεπώς, συνάδει με τη μέριμνα για την προαγωγή των πολιτιστικών και πνευματικών ενδιαφερόντων των κατοίκων του Δήμου αυτού και συμβάλλει, με την ευρύτερη έννοια, στη λειτουργική δραστηριότητα και στην εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου, με τη δημιουργία κινήτρων για τη διατήρηση της πολιτιστικής και ιστορικής συνείδησης. Περαιτέρω δε, η δαπάνη αυτή δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, ενόψει του πληθυσμού του Δήμου και της σπουδαιότητας των εορτών αυτών τόσο για τον ίδιο το Δήμο όσο και για τους δημότες του.
ΕλΣυν.Τμ.7/70/2006
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ-ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι οι εντελλόμενες δαπάνες είναι νόμιμες, διότι βρίσκουν έρεισμα στις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 218 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα, καθόσον προκύπτει ότι αφορούν στη διοργάνωση αθλητικών εκδηλώσεων, καθώς και στην απονομή τιμητικών διακρίσεων σε φυσικά πρόσωπα, τα οποία συμβάλλουν στην κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη και προβολή του Δήμου. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πρέπει να θεωρηθούν.
ΕλΣυν/Τμ.7/78/2010
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη με τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα δαπάνη ανάγεται στη λειτουργική δραστηριότητα του Δήμου και συντελεί στην καλύτερη εκπλήρωση των σκοπών του, καθόσον οι δραστηριότητες στις οποίες αφορά (αποκριάτικες εκδηλώσεις του Δήμου) συμβάλλουν στην ψυχαγωγία και στην εν γένει προαγωγή των πολιτιστικών ενδιαφερόντων των δημοτών, περαιτέρω δε, η δαπάνη αυτή δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, ενόψει του πληθυσμού του Δήμου και της σπουδαιότητας των εορτών για τους δημότες του.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/386/2016
Oικονομική επιχορήγηση: Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με την παρατεθείσα νομική σκέψη, πρέπει να γίνει δεκτό ότι συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις για την επιχορήγηση του σωματείου από το Δήμο. Ειδικότερα, από το καταστατικό του προκύπτει ότι αποτελεί πολιτιστικό, κατά την έννοια του νόμου, σωματείο, καθώς η πνευματική καλλιέργεια των μελών του και η προβολή των παραδόσεων των Σαρακατσάνων, παραδοσιακών νομαδικών πληθυσμών των Βαλκανίων, που συγκαταλέγονται μεταξύ των κυρίων σκοπών αυτού, έχουν χαρακτήρα κατεξοχήν πολιτιστικό. Περαιτέρω, οι εκδηλώσεις στις οποίες συμμετέσχε το σωματείο συμβάλλουν στην πνευματική και πολιτιστική ανάπτυξη των συμμετεχόντων σε αυτές ατόμων, δοθέντος ότι στο πλαίσιο των εκδηλώσεων αυτών πραγματοποιήθηκαν από μέλη του συλλόγου θεατρικά, χορευτικά και αθλητικά δρώμενα, τα οποία άλλωστε αποτελούν, σύμφωνα με το καταστατικό του, μέσα επίτευξης των ως άνω πολιτιστικών σκοπών του. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη είναι νόμιμη και αυτό πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.7/269/2018
Επιχορήγηση του σωματείου :Με δεδομένα αυτά συντρέχουν, εν προκειμένω, οι νόμιμες προϋποθέσεις για την επιχορήγηση του ως άνω σωματείου από το Δήμο ....., καθόσον, όπως προκύπτει από τα προπαρατεθέντα άρθρα του καταστατικού του, οι σκοποί του περιλαμβάνουν την ανάδειξη, ενίσχυση και προαγωγή της πολιτιστικής κληρονομιάς των Σαρακατσαναίων στην πόλη των ...... Συναφώς, η υλοποίηση του έργου της κατασκευής και στέγασης του παραδοσιακού οικισμού (σαρακατσάνικο κονάκι), για το οποίο ζητείται η επιχορήγηση, θα συμβάλει στην επιδίωξη των πολιτιστικών στόχων του, με την ανάδειξη της σαρακατσαναίικης παράδοσης, ιστορίας και κουλτούρας, καθώς και στην ανάπτυξη πολιτιστικών δραστηριοτήτων για τα μέλη του σωματείου, μέσω της πραγματοποίησης πολιτιστικών δράσεων και εκδηλώσεων. Συνεπώς, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη και αυτό πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)196/2015
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ:Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβης απο Δήμο σε νομικό πρόσωπο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα για τη διοργάνωση δύο (2) εκθέσεων στο πλαίσιο των προγραμμάτων εκδηλώσεων «…» και «…» αντίστοιχα, κατά το έτος 2012(...)Με τα δεδομένα αυτά, ο λόγος διαφωνίας ότι το φερόμενο ως δικαιούχο σωματείο δεν έχει τη δυνατότητα, βάσει του καταστατικού του, να ενεργεί ως επιτηδευματίας αναλαμβάνοντας την παροχή υπηρεσιών, προβάλλεται αβασίμως, δεδομένου ότι αφενός μεν οι επίμαχες υπηρεσίες διοργάνωσης των προαναφερθεισών πολιτιστικών εκδηλώσεων στους χώρους του Αρχαιολογικού Μουσείου …συνάδουν με τους σκοπούς του εν λόγω σωματείου, όπως αυτοί περιγράφονται στα άρθρα 2 και 3 του καταστατικού του, που έχει εγκριθεί με τη 226/1985 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου …, και αφετέρου είναι επιτρεπτή η σύναψη δημόσιας σύμβασης υπηρεσιών μεταξύ μίας αναθέτουσας αρχής (εν προκειμένω του δήμου) και ενός παρόχου υπηρεσιών, ανεξάρτητα αν ο τελευταίος ασκεί ή όχι κατά κύριο λόγο κερδοσκοπική δραστηριότητα (επιτηδευματίας) (βλ. VI Τμ. 2967, 557/2014). Ωστόσο, η ελεγχόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, ως μη κανονική, κατά το βασίμως προβαλλόμενο σχετικό λόγο διαφωνίας, δοθέντος ότι ο ως άνω ανάδοχος, που είναι σωματείο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, έπρεπε για την είσπραξη του τιμήματος από την παροχή των επίμαχων υπηρεσιών προς το Δήμο …., να εκδώσει τιμολόγιο, που είναι το προβλεπόμενο από το νόμο φορολογικό στοιχείο, και όχι γραμμάτιο είσπραξης. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυν/Τμ.7/47/2012
Καταβολή δαπανών (ενοικίαση ηχητικών εγκαταστάσεων, μεταφορά και χόρδισμα πιάνου), στο πλαίσιο της συμμετοχής του Δήμου στην εκδήλωση της 147ης Επετείου Ενσωμάτωσης της Επτανήσου, που διοργάνωσε ο Πολιτιστικός Σύλλογος.(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι οι εντελλόμενες με τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα δαπάνες βρίσκουν νόμιμο έρεισμα στις διατάξεις των άρθρων 75 παρ. Ι στοιχ. στ΄ περ. 8 και 158 παρ. 3 περ. β΄ του Κ.Δ.Κ., καθώς σχετίζονται με τη συμμετοχή του Δήμου σε εκδήλωση, που διοργανώνεται εντός της εδαφικής του περιφέρειας και συντελεί στην προαγωγή των πολιτιστικών ενδιαφερόντων των δημοτών του, ενόψει και της θεματικής της ανωτέρω εκδήλωσης, που αφορά στην επέτειο ενός εθνικού γεγονότος συνδεόμενου με την ιστορία της εδαφικής ολοκλήρωσης της χώρας.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/162/2018
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, κατά παράβαση της αρχής της οικονομικότητας ανατέθηκαν στους ως άνω αναδόχους οι επίμαχες εργασίες διότι αυτές θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν στο σύνολό τους από το προσωπικό του Τμήματος Διοργάνωσης Εκδηλώσεων και φεστιβάλ του Δήμου ......, το οποίο, σύμφωνα με τις άνω διατάξεις του Οργανισμού του, είναι ειδικά επιφορτισμένο με την καθολική διοργάνωση και υλοποίηση του εν λόγω φεστιβάλ, με τη συνδρομή και άλλων υπαλλήλων του Δήμου με συναφείς ειδικότητες, οι οποίοι υπηρετούν σε άλλα Τμήματα και Διευθύνσεις του Δήμου σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 35 του ν. 3584/2007 (βλ. 2990/13.3.2018 έγγραφο της Διεύθυνσης Διαχείρισης Ανθρωπίνων Πόρων του Δήμου - 4 υπάλληλοι ειδικότητας δημοσιογραφίας, καλλιτεχνικό προσωπικό, φιλόλογοι κ.λπ.). Ειδικότερα, για την εκτέλεση των ως άνω εργασιών δεν απαιτούνταν εξειδικευμένες γνώσεις, απορριπτομένου ως αβασίμου του σχετικού περί του αντιθέτου μοναδικού προβαλλόμενου από το Δήμο λόγου, καθόσον αφενός μεν οι εισηγήσεις των καλλιτεχνικών προγραμμάτων των 51ων και 52ων «......», που περιείχαν πολλά από τα ανατεθέντα κείμενα (βλ. 1043/28.7.2016 και 1103/21.8.2017 εγκριτικές αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου), έγιναν από το ως άνω Τμήμα, αφετέρου η εκδήλωση των «......» διοργανώνεται κάθε έτος για χρονικό διάστημα 50 ετών και ως εκ τούτου η εμπειρία των υπαλλήλων του Τμήματος για τα καλλιτεχνικά δρώμενα είναι δεδομένη. Τέλος, ο Δήμος δεν προβάλλει υποστελέχωση του εν λόγω Τμήματος ή ιδιαίτερα μεγάλο φόρτο εργασίας των υπηρετούντων σε αυτό υπαλλήλων. Συνεπώς, οι ελεγχόμενες δαπάνες που αφορούν στην καταβολή στους ως άνω αναδόχους των συμφωνη-θεισών για την εκτέλεση των επίμαχων εργασιών αμοιβών τους, είναι μη νόμιμες και, συνακόλουθα, τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα, με τα οποία επιδιώκεται η εξόφλησή τους, δεν πρέπει να θεωρηθούν.
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)386/2015
Πολιτιστικές εκδηλώσεις :Nόμιμη η καταβολή αμοιβής από Δήμο σε Δημοτική Κοινωφελή Επιχείρηση για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις που αυτή οργάνωσε, στο πλαίσιο εορτασμού της απελευθέρωσης της πόλης, σε εκτέλεση σύμβασής της με το Δήμο, καθόσον είναι νόμιμη η απευθείας ανάθεση των ανωτέρω εκδηλώσεων, αφού πληρούνται όλες οι οριζόμενες στο άρθρο 268 παρ. 1 του ΚΔΚ (ν. 3463/2006, ΦΕΚ Α΄114/2006), προϋποθέσεις, διότι: α) οι άνω πολιτιστικές εκδηλώσεις δεν έχουν περιληφθεί στο πρόγραμμα δράσης έτους 2014 της άνω κοινωφελούς επιχείρησης, β) στους σκοπούς της άνω κοινωφελούς επιχείρησης περιλαμβάνεται και η οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων τοπικού χαρακτήρα, γ) το οικονομικό αντικείμενο της άνω σύμβασης δεν υπερβαίνει το ποσό των 45.000 ευρώ και δ) δεν προκύπτει, ότι κατά το έτος 2014 ανατέθηκαν από το Δήμο στην άνω κοινωφελή επιχείρηση συναφείς με το αντικείμενο της δραστηριότητάς της υπηρεσίες, αξίας μεγαλύτερης των 150.000 ευρώ.
ΕΣ/Τ1/3/2006
Πρόσληψη από Δήμο, προσωπικού με σύμβαση έργου (αρθ. 6 του ν. 2527/97) για το έργο α) της υποστήριξης των πολιτιστικών δραστηριοτήτων και των εκδηλώσεων του Δήμου και β) της επεξεργασίας αιτήσεων οικοδομικών αδειών και ελέγχου αυθαιρέτων κτισμάτων. Μη νόμιμη, καθόσον οι συμβάσεις καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, αφού ανάγονται στα καθήκοντα του υπηρετούντος (έστω και μη επαρκούντος) προσωπικού. Συγγνωστή πλάνη ενόψει και της έγκρισης του Γ.Γ. Περιφέρειας.