ΕλΣυν/Τμ.7/141/2006
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Ομαδική ασφάλιση μαθητών Νηπιαγωγείων - Δημοτικών Σχολείων - Γυμνασίων - Λυκείων και ΤΕΕ από Δήμο.Με τα δεδομένα αυτά, και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη καθόσον δεν προβλέπεται μεταξύ των περιοριστικώς απαριθμούμενων περιπτώσεων της παρ. 13 του άρθρου 9 του ν.2623/1998 η δυνατότητα του Δήμου να ασφαλίζει τους μαθητές των σχολείων της εδαφικής του περιφέρειας. Περαιτέρω, δεν καθιδρύεται νόμιμος λόγος ευθύνης του Δήμου να αποκαταστήσει τη ζημία των μαθητών από τους αναφερόμενους στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο κινδύνους. Σε κάθε περίπτωση δε, οι κίνδυνοι αυτοί δεν μπορούν άνευ ετέρου να αποδοθούν σε παράνομη πράξη ή παράλειψη των οργάνων του κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, ώστε να θεμελιώσουν αδικοπρακτική του ευθύνη καθόσον η επίβλεψη των μαθητών κατά το χρόνο που αυτοί βρίσκονται στους σχολικούς χώρους δεν ανάγεται στη λειτουργική δραστηριότητα των οργάνων του Δήμου αλλά των οργάνων (δασκάλων, καθηγητών) της κεντρικής διοικήσεως (Υπουργείου Παιδείας).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΚΥΑ 24001/2013
Μεταφορά μαθητών δημοσίων σχολείων απο τις Περιφέρειες
ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ 50025/2018- ΦΕΚ: 4217/Β/2018 Μεταφορά μαθητών δημόσιων σχολείων από τις Περιφέρειες .
50025/2018
Μεταφορά μαθητών δημόσιων σχολείων από τις Περιφέρειες.
ΕλΣυν/Τμ.7/52/2007
Προμήθεια 2000 χάρτινων τσαντών με το λογότυπο του Δήμου για την συσκευασία πληροφοριακού υλικού και δώρων φιλοφρόνησης:(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη δεν είναι νόμιμη, δεν εξυπηρετεί τις λειτουργικές ανάγκες του Δήμου, ούτε συντελεί στην εκπλήρωση των επιδιωκόμενων από αυτόν σκοπών, όπως αυτοί ορίζονται στις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 24 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (π.δ/τος 410/1995), καθώς δεν συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με την προώθηση κάποιου από τους αναφερόμενους σε αυτές σκοπούς. Εξάλλου, η χάραξη της τουριστικής πολιτικής καθώς και ο σχεδιασμός και η εφαρμογή του προγράμματος τουριστικής προβολής της Χώρας αποτελούν σε κάθε περίπτωση αντικείμενο κρατικής μέριμνας και ανατίθενται σε όργανα της Κεντρικής Διοίκησης (Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, Ε.Ο.Τ.), εφόσον αφορούν ζητήματα που δεν εντάσσονται στον κύκλο των τοπικών υποθέσεων, αλλά σε γενικότερης σημασίας θέματα, η μελέτη και ο σχεδιασμός των οποίων επιβάλλεται να εκπονείται σε πλαίσιο ευρύτερο από το πλαίσιο της περιφέρειας του συγκεκριμένου Δήμου. Περαιτέρω, ο ισχυρισμός του Δήμου ..... σύμφωνα με το οποίο οι τσάντες διατίθενται σε σχολεία, για τη συγκέντρωση και συσκευασία υλικού με πληροφορίες για την εδαφική περιφέρεια του Δήμου και προσφέρονται σε αντιπροσωπείες μαθητών και δασκάλων του εξωτερικού, πρέπει να απορριφθεί, δεδομένου ότι τέτοιος σκοπός δεν προκύπτει από την Τεχνική Περιγραφή, ενώ ο βαρυνόμενος με τη δαπάνη Κ.Α.Ε (00.6434.001) αφορά αποκλειστικά και μόνο σε δαπάνες δημοσίων σχέσεων του Δήμου. Κατόπιν αυτών, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, κατά τον βάσιμο πρώτο λόγο του Επιτρόπου, και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυν/Τμ.7/153/2007
Προμήθεια 700 μακό μπλουζών προκειμένου αυτά να διατεθούν στους μαθητές της α΄ τάξης των δημοτικών σχολείων:(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, δεν εξυπηρετεί λειτουργικές ανάγκες του ως άνω Δήμου, ούτε τέλος, μπορεί να θεωρηθεί ότι συντελεί άμεσα ή έμμεσα στην εκπλήρωση των σκοπών του, όπως αυτοί περιγράφονται στο άρθρο 24 του π.δ.410/1995, δεδομένου ότι δε συμβάλλει καθ’ οιονδήποτε τρόπο στην προαγωγή των κοινωνικών συμφερόντων, καθώς και των πνευματικών και πολιτιστικών ενδιαφερόντων των κατοίκων του Δήμου, ενώ, εξάλλου, σχετίζεται με ζήτημα γενικότερης σημασίας (εκπαίδευση), το οποίο δεν εμπίπτει στην έννοια των τοπικών υποθέσεων (βλ. πρ. VII Τμ. 90/2007). Κατόπιν αυτών, το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)/269/2015
ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ:Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι ανεξαρτήτως των λοιπών ευθυνών των οργάνων του Δήμου ένεκα της μη έγκαιρης διάθεσης των Κ.Α.Π. προς τις Σχολικές Επιτροπές, οι εντελλόμενες δαπάνες είναι νόμιμες. Και τούτο διότι, αφενός, νόμιμο έρεισμα για την έκδοση των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων είναι η απόδοση του συνολικού ποσού που έχει εγγραφεί στις πιστώσεις του Κρατικού Προϋπολογισμού για τον ειδικό σκοπό της λειτουργίας των σχολείων που υπάγονται στη χωρική αρμοδιότητα του Δήμου ... - ..., αφετέρου δεν προκύπτει από τα προσκομισθέντα στοιχεία ότι έχει εκδοθεί ανακλητική απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών. Αντίθετη άλλωστε εκδοχή θα οδηγούσε σε αδυναμία των Σχολικών Επιτροπών να εκπληρώσουν τις οικονομικές υποχρεώσεις τους, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και η καταβολή των εκ του νόμου προβλεπόμενων αποζημιώσεων στους εθελοντές σχολικούς τροχονόμους. Εντούτοις, δοθέντος ότι σχετικά με την αποζημίωση των εθελοντών σχολικών τροχονόμων διαπιστώνεται απόκλιση μεταξύ των προϋπολογισθέντων-καταβληθέντων από τον Τακτικό Προϋπολογισμό ποσών και των αντίστοιχων ποσών που σύμφωνα με το έγγραφο επανυποβολής των χρηματικών ενταλμάτων πρέπει να καταβληθούν στα πρόσωπα αυτά, το Κλιμάκιο επισημαίνει ότι η νομιμότητα, των σχετικών αποζημιώσεων (αριθμός απασχολούμενων τροχονόμων - ύψος αποζημίωσης) θα ελεχθεί από τον αρμόδιο Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά τη διενέργεια του κατασταλτικού ελέγχου των λογαριασμών των Σχολικών Επιτροπών.
680/2023
Τροποποίηση της υπ’ αρ. 50025/19.09.2018 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Παιδείας, ’Ερευνας και Θρησκευμάτων, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Μεταφορά μαθητών δημόσιων σχολείων από τις Περιφέρειες» (Β΄ 4217).
32239/2024
Τροποποίηση της υπ’ αρ. 50025/19.09.2018 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Μεταφορά μαθητών δημόσιων σχολείων από τις Περιφέρειες» (Β’ 4217).
ΕΣ/ΤΜ.7/112/2011
ΔΑΠΑΝΕΣ "ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ":Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Τμήμα κρίνει ότι οι εντελλόμενες με τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα δαπάνες, οι οποίες εντάσσονται στο πλαίσιο ανάληψης δράσης από το Δήμο ...... εναντίον της ψήφισης του προγράμματος «Καλλικράτης» για την Αυτοδιοίκηση και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και της συνένωσης του Δήμου με άλλους, δεν είναι νόμιμες, διότι δεν προβλέπονται από διάταξη νόμου, δεν εξυπηρετούν λειτουργικές ανάγκες του Δήμου, ούτε μπορεί να θεωρηθεί ότι συντελούν στην εκπλήρωση των σκοπών του, όπως αυτοί καθορίζονται από το άρθρο 75 του Δ.Κ.Κ., δοθέντος ότι τα ζητήματα της κατάργησης, διατήρησης ή συνένωσης των Ο.Τ.Α. και γενικότερα τα ζητήματα αναδιάρθρωσης της τοπικής αυτοδιοίκησης δεν εντάσσονται στον κύκλο των τοπικών υποθέσεων, αλλά αφορούν σε θέματα γενικότερης σημασίας, η μελέτη και ο σχεδιασμός των οποίων επιβάλλεται να εκπονείται σε πλαίσιο ευρύτερο από το πλαίσιο της περιφέρειας του συγκεκριμένου Δήμου.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/127/2016
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΑΠΟΔΟΧΩΝ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η πρόσληψη των φερομένων ως δικαιούχων, κατ’ επίκληση του άρθρου 206 του ΚΚΔΚΥ, δεν είναι νόμιμη, όπως βασίμως προβάλλει η Επίτροπος με το λόγο διαφωνίας της. Και τούτο, διότι, από τα στοιχεία του φακέλου, δεν προκύπτει με ειδική, πλήρη και επαρκή αιτιολογία το μεν η εξυπηρέτηση διά της ανωτέρω πρόσληψης εποχικής ή πρόσκαιρης ανάγκης, το δε ο κατεπείγων χαρακτήρας αυτής. Ειδικότερα, από την 24/2016 ως άνω απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, αλλά και από τη διάταξη του άρθρου 11Β.1 παρ. 4(β) του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου (Β΄, 1928/31-8-2011) στην οποία αναφέρεται ότι στις αρμοδιότητες του Γραφείου Παιδείας του Δήμου (όπου και τοποθετήθηκαν οι ανωτέρω προσληφθέντες) συγκαταλέγεται και η μέριμνα για τη μεταφορά μαθητών από τον τόπο διαμονής στο σχολείο φοίτησης, περιλαμβανομένης της μεταφοράς των μαθητών σχολείων ειδικής αγωγής, καθώς και της μεταφοράς και σίτισης μαθητών μουσικών γυμνασίων και λυκείων, προκύπτει ότι οι ανωτέρω, εκ της φύσης των καθηκόντων τους, καλύπτουν πάγιες ανάγκες του οικείου Δήμου, οι οποίες εξυπηρετούνται κατ’ αρχήν με μόνιμο προσωπικό, η δε επίκληση της έλλειψης προσωπικού λόγω λήξης των προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας διά των οποίων εξυπηρετήθηκε το προηγούμενο χρονικό διάστημα η επίμαχη διαρκής ανάγκη, δεν δύναται να δικαιολογήσει την προσφυγή στην προμνησθείσα εξαιρετική διαδικασία. Άλλωστε, η προαναφερόμενη ανάγκη του Δήμου επρόκειτο να καλυφθεί, όπως αναφέρεται στην ανωτέρω 24/2016 απόφαση, με την πρόσληψη υπαλλήλων με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου διάρκειας οκτώ μηνών. Η αόριστη, δε, επίκληση του χρονοβόρου της διαδικασίας πρόσληψης υπαλλήλων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου διάρκειας οκτώ μηνών δεν αποτελεί λόγο κατεπείγοντος που μπορεί να δικαιολογήσει την πρόσληψη προσωπικού, κατ’ επίκληση του άρθρου 206 του ΚΚΔΚΥ. Το Κλιμάκιο, όμως, κρίνει ότι στην προκειμένη περίπτωση ο Δήμος δεν ενήργησε με πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων, αλλά συγγνωστώς υπέλαβε ότι υφίσταται κατεπείγουσα ανάγκη κάλυψης, για περιορισμένο χρονικό διάστημα, της ανάγκης που ανέκυψε σε μια υπηρεσία μείζονος κοινωνικής σπουδαιότητας όσο αυτή της μεταφοράς μαθητών, διασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό την ασφαλή μεταφορά των μαθητών των ∆ηµοτικών σχολείων, των Νηπιαγωγείων και των Δηµοτικών παιδικών σταθµών της ∆ηµοτικής Κοινότητας ..., που κατοικούν σε αποµακρυσµένες περιοχές. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, πλην όμως το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής πρέπει να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.
Γ2/4832/1990
Εκπαιδευτικές εκδρομές των μαθητών των Σχολείων Β/θμιας εκπαίδευσης