ΕλΣυν/Τμ.1(ΚΠΕ)/67/2016
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΩΡΟΜΙΣΘΙΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΕΣ-ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ-ΑΝΑΔΟΧΗ ΧΡΕΟΥΣ:Νόμιμη η καταβολή αμοιβής από το Δημόσιο σε ωρομίσθιους εκπαιδευτές, για τις υπηρεσίες που παρείχαν σε Δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης, καθόσον οι αξιώσεις των ανωτέρω δικαιούχων δεν έχουν υποπέσει σε παραγραφή, διότι, με την αναδοχή εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου, των χρεών του «Ο.Ε.Ε.Κ.», προερχομένων από αμοιβές οφειλόμενες σε πρώην υπαλλήλους του, δεν επήλθε αλλοίωση των αρχικών αξιώσεων των υπαλλήλων αυτών, έναντι αυτού («Ο.Ε.Ε.Κ.»), για την καταβολή των σχετικών οφειλών (άρθρα 1 και 24 παρ. 6 και 14 του ν. 3879/2010, ΦΕΚ Α΄ 163/2010).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυν.Τμ.1(ΚΠΕ)39/2016
ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ:Μη νόμιμη η καταβολή ποσού από τέως Νομαρχία σε ιατρό Γενικού Νοσοκομείου, σε εκτέλεση αποφάσεων Μονομελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου και Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου, καθόσον η αξίωση της ανωτέρω ιατρού, έχει υποπέσει σε παραγραφή, μετά την πάροδο πενταετίας από την έκδοση της απόφασης του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου, με την οποία κατέστη τελεσίδικη η απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου (άρθρο 48 παρ. του ν.δ./τος 496/1974, ΦΕΚ Α΄ 204/1974).
ΝΣΚ/15/1990
Ικανοποίηση απαιτήσεων του Δημοσίου και του ΙΚΑ κατά εργολάβου δημοσίων έργων. α) Μπορεί να γίνει κατάπτωση των εγγυήσεων καλής εκτέλεσης για ικανοποίηση απαιτήσεων του ΙΚΑ, προερχομένων από μη καταβολή ασφαλιστικών εισφορών. β) Προηγείται των ανωτέρω απαιτήσεων του ΙΚΑ, η εξόφληση των οφειλών του εργολάβου προς το Δημόσιο, που προέρχονται από την εκτέλεση του ίδιου έργου. γ) Η ικανοποίηση των απαιτήσεων του Δημοσίου μπορεί να επιδιωχθεί με την κατάπτωση της εγγυήσεως καλής εκτέλεσης, αλλά και σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΕΔΕ. δ) Σε περίπτωση που ο εργολάβος αμελεί στην υποβολή των δικαιολογητικών για την είσπραξη των χρημάτων που του οφείλονται δεν μπορεί το Δημόσιο να προβεί σε κατάπτωση των εγγυήσεων καλής εκτέλεσης, υπέρ του ΙΚΑ.
ΕΣ/Τμ.4/281/2014
Εργα – Εργασίες Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από Νοσοκομείο σε ιδιώτη για την προμήθεια και τοποθέτηση δύο θωρακισμένων θυρών ακτινοπροστασίας Αφενός μεν, νομίμως η ως εν λόγω δαπάνη βάρυνε τον Κ.Α.Ε. «συντήρηση και επισκευή κτιρίων», σε βάρος του οποίου τελικά ενταλματοποιήθηκε και όχι τον Κ.Α.Ε. «προμήθειες ειδών συντήρησης κτιρίων», αφού η ανωτέρω εργασία συνιστά δημόσιο τεχνικό έργο συντήρησης – επισκευής του αντίστοιχου χώρου του Νοσοκομείου και όχι απλή εκτέλεση εργασιών, δεδομένου ότι οι εν λόγω θωρακισμένες θύρες, που αποσκοπούν ιδίως στην αποτροπή της διαρροής της ραδιενεργού ακτινοβολίας, αποτελούν συστατικά του κτιρίου του Νοσοκομείου, κατά την έννοια των άρθρων 953 και 954 του Α.Κ., για την ασφαλή δε τοποθέτησή τους απαιτείται η χρήση ειδικών τεχνικών γνώσεων και μεθόδων και η χρησιμοποίηση εξειδικευμένου επιστημονικού και τεχνικού προσωπικού, αφετέρου δε, η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης του Διοικητή του Νοσοκομείου, είναι μη νόμιμη, διότι με αυτή δεσμεύθηκαν οι πιστώσεις εσφαλμένου Κ.Α.Ε., («προμήθειες ειδών συντήρησης κτιρίων», αντί του ορθού ως άνω Κ.Α.Ε.,κατά παράβαση της αρχής της ειδικότητας των πιστώσεων (άρθρα 3 και 9 παρ. 1 του ν.δ. 496/1974, ΦΕΚ Α΄ 204/1974, άρθρο 28 του κυρωθέντος με το άρθρο πρώτο του ν. 4129/2013, ΦΕΚ Α΄ 52/2013 και π.δ. 113/2010, ΦΕΚ Α΄ 194/2010).(συγγνωστή πλάνη)
ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)359/2015
ΑΝΑΛΗΨΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ:Μη κανονική η δαπάνη που αφορούσε στην καταβολή σε δημόσιο υπάλληλο, των προβλεπόμενων στο άρθρο 13 του ν. 2685/1999 δαπανών απόσπασής της, καθόσον η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης δεν προηγήθηκε της έκδοσης της απόφασης απόσπασης (άρθρο 66 του ν. 4270/2014 και π.δ. 113/2010).(ΣΥΓΓΝΩΣΤΗ ΠΛΑΝΗ)
ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)226/2014
Μη νόμιμη η καταβολή αποδοχών από τον ΟΑΕΔ σε ωρομίσθιους διδάσκοντες, για την εργασία τους σε εκπαιδευτικές του μονάδες, διότι εκκαθαρίστηκαν εσφαλμένα με κατ’αποκοπή ωριαία αποζημίωση, βάσει των διατάξεων της, κατ’εξουσιοδότηση του άρθρου 3 του ν.2336/1995, όπως ισχύει, εκδοθείσας Κ.Υ.Α. 2/59250/0022/09, αντί του υπολογισμού τους με αναγωγή στο βασικό μισθό του εισαγωγικού βαθμού της κατηγορίας τους, σύμφωνα με τα άρθρα 12 και 13 του ν.4024/2011, δεδομένου ότι μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 22 του ν. 4024/2011 και την κατ’ εξουσιοδότηση αυτού ΚΥΑ 2/13917/0022/12 (ΦΕΚ Β΄ 414), που ρυθμίζεται ενιαία από 1.11.2011 το σύστημα υπολογισμού των αποδοχών των απασχολούμενων με σχέση εργασίας ι.δ.ο.χ. στο Δημόσιο, τα ν.π.δ.δ. και τους Ο.Τ.Α., η ως άνω διάταξη του άρθρου 3 θεωρείται κατηργημένη, κατά το μέρος που παρέχει εξουσιοδότηση στην κανονιστική διοίκηση να καθορίζει ειδική ωριαία αποζημίωση.
ΕΣ/ΤΜ.1/78/2011
Αναδρομική καταβολή, επιδόματος εξόδων ιατρείου:Υπό τα ανωτέρω δεδομένα και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, νομίμως καταβάλλεται στον φερόμενο ως δικαιούχο, του επίμαχου χρηματικού εντάλματος, γιατρό το οφειλόμενο σ’ αυτόν επίδομα εξόδων ιατρείων εντός των ορίων της πενταετούς παραγραφής της σχετικής αξίωσής του. Το ανωτέρω επίδομα οφείλεται απ’ ευθείας εκ του νόμου, η δε μνημονευθείσα στην προηγούμενη σκέψη Μ21/31267/18.2.2010 απόφαση του Διευθυντή Υγειονομικού Προσωπικού του Ι.Κ.Α. δεν έχει συστατικό χαρακτήρα, όπως αβασίμως προβάλλεται από τη διαφωνούσα Επίτροπο, αλλά διαπιστωτικό του οικείου δικαιώματός του και, ως εκ τούτου, νομίμως ανατρέχει στην ημερομηνία, από την οποία ο φερόμενος ως δικαιούχος γιατρός δικαιούται να λάβει το εν λόγω επίδομα. Επομένως, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα, με το οποίο εντέλλεται η πληρωμή της πιο πάνω νόμιμης δαπάνης, θα μπορούσε να θεωρηθεί αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2010, σε βάρος των πιστώσεων του οποίου εκδόθηκε.
ΕλΣυν/Κλ.4/127/2015
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ-ΑΓΟΡΕΣ.Ανάθεση-διαδικασία διαγωνισμού-κατάτμηση:Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από το Δημόσιο σε ιδιωτικές εταιρείες για την προμήθεια ειδών επισκευής και συντήρησης οχημάτων του Στρατού Ξηράς, καθόσον λαμβάνοντας υπόψη ότι η συνολική αξία των προμηθευθέντων ειδών, υπερβαίνει το τιθέμενο για τη νόμιμη προσφυγή στη διαδικασία του πρόχειρου διαγωνισμού όριο των 60.000 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.), μη νομίμως το Δημόσιο προέβη στη διενέργεια δύο πρόχειρων και όχι ενός ενιαίου τακτικού διαγωνισμού, δεδομένου ότι οι διαγωνισμοί αυτοί διενεργήθηκαν κατά κατάτμηση της συνολικής ετήσιας δαπάνης ομοειδών αγαθών, τα οποία θα μπορούσαν να κατακυρωθούν σε έναν ή περισσότερους προμηθευτές κατόπιν διενέργειας τακτικού διαγωνισμού, ενώ σε κάθε περίπτωση δεν προκύπτει, ούτε αποδεικνύεται η συνδρομή λόγων επείγουσας ανάγκης οφειλόμενης σε απρόβλεπτες περιστάσεις (άρθρο 2 παρ. 12 και 13 του ν. 2286/1995, ΦΕΚ Α' 19/1995 και Π1/3305/3-11-2010,ΦΕΚ Β' 1789/2010 υπουργική απόφαση). (Ανακλήθηκε με την 8/2016 Πράξη του IV Τμήματος λόγω συγγνωστής πλάνης)
ΕλΣυν.Κλ.1/83/2015
ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ.λόγω συνταξιοδότησης:Νόμιμη η καταβολή αποζημίωσης απόλυσης λόγω συνταξιοδότησης, σύμφωνα με το άρθρο 55 του π.δ. 410/1988 (Α'191), σε υπαλλήλους του Δημοσίου, με σχέση εργασίας ι.δ.α.χ., οι οποίοι μετατάχθηκαν σε αυτό από τις εταιρείες .. και .., δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 16 του ν. 3891/2010 (ΦΕΚ Α' 163/2010), καθόσον νομίμως λαμβάνεται υπόψη πέραν του χρόνου υπηρεσίας τους στο Δημόσιο και ο χρόνος υπηρεσίας τους στις ανωτέρω εταιρείες (άρθρο 4 παρ. 10 του ν. 4002/2011, ΦΕΚ Α' 180/2011 και Πρακτικά της 3ης ΓΕΝ. ΣΥΝ/4.3.2015 Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου).(Όμοιες οι 93, 94 και 100/2015 Πράξεις του ιδίου ως άνω Κλιμακίου.)
ΕΣ/ΤΜ.1/54/2014
Χορήγηση επιδόματος:ζητείται παραδεκτώς η ανάκληση της 237/2014 Πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο I Τμήμα (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ Β της παρούσας, με νόμιμη αιτιολογία το Κλιμάκιο, με την προσβαλλόμενη Πράξη του, έκρινε ότι δεν είναι νόμιμη η καταβολή της επίμαχης διαφοράς χρονοεπιδόματος στον ανωτέρω καθηγητή, καθόσον πράγματι η αξίωσή του παραγράφηκε εντός του έτους 2010, όλες δε οι περί του αντιθέτου αιτιάσεις του αιτούντος πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμες. Ειδικότερα, ο ισχυρισμός του αιτούντος νομικού προσώπου ότι, για την καταβολή της διαφοράς του επίμαχου επιδόματος χρόνου υπηρεσίας ήταν αναγκαία η έκδοση σχετικής διοικητική πράξης και ότι, συνεπώς, εν προκειμένω, πρόκειται για αξίωση της παρ. 1 του άρθρου 48 του ν.δ/τος 496/1974, που υπόκειται σε πενταετή παραγραφή, η οποία διεκόπη με την έκδοση των 9323 και 9327/22.4.2013 πράξεων του Πρύτανη, με τις οποίες ανακλήθηκαν παλαιότερες πράξεις του ίδιου και ότι έκτοτε τρέχει νέα πενταετής παραγραφή, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος. Τούτο, διότι όπως ορθά έκρινε το Κλιμάκιο, η επίμαχη αξίωση του φερόμενου ως δικαιούχου υπόκειται, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, στη διετή παραγραφή του άρθρου 48 παρ. 3 του ν.δ/τος 496/1974, αφού για τη θεμελίωση της αξίωσης αυτής, η οποία ήταν απόρροια των κριθέντων με την απόφαση Ε.Σ. 1079/2006, δεν απαιτείτο η έκδοση διοικητικής πράξης από τα αρμόδια όργανα του αιτούντος και ο ίδιος είχε ευθεία αγωγή για την καταβολή της διαφοράς επιδόματος χρόνου υπηρεσίας, για το χρονικό διάστημα από 28.12.1995 έως 5.10.2007, θεμελιούμενη ευθέως στις διατάξεις των άρθρων 1 παρ. 4 του ν. 1517/1985 και 13 παρ. 2 του ν. 2530/1997. Εξάλλου, η ανωτέρω διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 48 του ν.δ/τος 496/1974 δεν αντίκειται στη συνταγματική αρχή της ισότητας, δεδομένου δε ότι στο συγκεκριμένο αυτό ζήτημα το Σύνταγμα δεν έχει στενότερη έννοια από την Ε.Σ.Δ.Α. (ΣτΕ 292, 2403/2013, 461, 1819/2012), είναι απορριπτέος ο προβαλλόμενος ισχυρισμός κατά το μέρος που αναφέρεται σε παράβαση της εν λόγω Σύμβασης. Περαιτέρω, το αιτούν ισχυρίζεται ότι ο φερόμενος ως δικαιούχος παρεμποδίστηκε και αποθαρρύνθηκε να προβεί στη δικαστική επιδίωξη των απαιτήσεών του από λόγους ανωτέρας βίας. Ειδικότερα, το αιτούν ισχυρίζεται ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του Ιδρύματος, τελούσαν σε συγγνωστή νομική πλάνη ως προς το ποιες διατάξεις ήταν εφαρμοστέες και ποιες ήταν οι δέουσες ενέργειες, στις οποίες έπρεπε να προβούν, για τον καθορισμό του επιδόματος χρόνου υπηρεσίας, με προσμέτρηση της επίμαχης προϋπηρεσίας του φερόμενου ως δικαιούχου καθηγητή, αλλά και σε πλάνη περί τα πράγματα ως προς τον ορθό υπολογισμό των δικαιούμενων ποσών, με συνέπεια ο ανωτέρω να μην είναι σε θέση να προσφύγει δικαστικώς για την ικανοποίηση της επίμαχης αξίωσής του, ύψους 15.010,95 ευρώ. Τα ανωτέρω, όμως, επικαλούμενα γεγονότα δεν συνιστούν, και αληθή υποτιθέμενα, λόγους ανωτέρας βίας, κατά την έννοια του άρθρου 50 του ν.δ/τος 496/1974, δηλαδή γεγονότα απρόβλεπτα και αδύνατο να αποτραπούν, στη συγκεκριμένη περίπτωση, ακόμη και με μέτρα άκρας επιμέλειας, συνεπώς δεν επέφεραν την αναστολή της παραγραφής, αφού ο φερόμενος ως δικαιούχος μπορούσε, επιμελώς φερόμενος, να προσφύγει στο αρμόδιο δικαστήριο ζητώντας εμπροθέσμως την ικανοποίηση της αξίωσής του.Απορρίπτει την αίτηση.
ΕλΣυν.Κλ.1/95/2015
ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ.Λόγω συνταξιοδότησης:Νόμιμη η καταβολή αποζημίωσης απόλυσης λόγω συνταξιοδότησης σύμφωνα με το άρθρο 55 του π.δ. 410/1988 (ΦΕΚ Α' 191/1998) από Νοσοκομείο σε υπάλληλό του, καθόσον: α) μετά τη δημοσίευση του άρθρου 5 παρ. 2 του ν. 3801/2009, ο ανωτέρω υπάλληλος δικαιούται, την προβλεπόμενη στο άρθρο 55 του π.δ. 410/1988 αποζημίωση, παρότι δεν αποτελούσε ειδικό επιστημονικό ή τεχνικό ή βοηθητικό προσωπικό του Δημοσίου με σχέση ι.δ.α.χ., κατά την ημερομηνία δημοσίευσης του ν. 993/1979 και β) νομίμως ελήφθη υπόψη πέραν του χρόνου υπηρεσίας του στο Δημόσιο και ο χρόνος υπηρεσίας του στην ΟΣΕ Α.Ε. και ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. (άρθρο 16 του ν. 3891/2010, ΦΕΚ Α' 188/2010). (Όμοιες οι 96/2015, 98/2015 και 99/2015 πράξεις του ιδίου ως άνω Κλιμακίου.)