Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕλΣυν/Κλ1/1/2015

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα αναπτύχθηκαν στην προεκτεθείσα νομική σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως εκκαθαρίστηκε η ανωτέρω δαπάνη, δεδομένου ότι στην εφαρμοστέα εν προκειμένω διάταξη του άρθρου 27 του ν. 4009/2011 δεν προβλέπεται η κάλυψη δαπανών μετακίνησης για τους αδειούχους καθηγητές, ενώ, περαιτέρω, δεν μπορεί να τύχει αναλογικής εφαρμογής η διάταξη του άρθρου 58 παρ. 5 του Υπαλληλικού Κώδικα περί αναγνώρισης αντίστοιχων δαπανών στους υπαλλήλους που λαμβάνουν εκπαιδευτική άδεια, καθόσον οι επιστημονικές άδειες των καθηγητών Α.Ε.Ι. δεν εμπίπτουν στο ρυθμιστικό πεδίο της διάταξης αυτής. Συγκεκριμένα, εφ’ όσον η διάταξη του άρθρου 27 του ν. 4009/2011 ρυθμίζει τα σχετικά ζητήματα ειδικώς για τους καθηγητές Α.Ε.Ι. τυγχάνει αυτή εφαρμοστέα κατ’ αποκλεισμό των συναφών διατάξεων του ν. 3528/2007, δυνάμει του άρθρου 2 παρ. 2 αυτού, ενώ, περαιτέρω, σε κάθε περίπτωση η εν λόγω επιστημονική άδεια αποσκοπεί στην προσφορά επιστημονικού έργου από τον ως άνω φερόμενο ως δικαιούχο στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου και όχι στην εκπαίδευση και τον προσωπικό εμπλουτισμό των γνώσεων του προκειμένου οι γνώσεις αυτές να χρησιμοποιηθούν προς όφελος του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Κατά συνέπεια, ο σχετικός λόγος διαφωνίας της Αναπληρώτριας Επιτρόπου κρίνεται βάσιμος, απορριπτομένων των περί του αντιθέτου προβαλλομένων με το 10643/18.11.2014 έγγραφο του Πρυτάνεως του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, καθώς και των περαιτέρω προβαλλομένων με το έγγραφο αυτό περί εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 17 παρ. 1, 3 και 5 του ν. 2685/1999 (για την «κάλυψη δαπανών μετακινουμένων υπαλλήλων εντός και εκτός Επικράτειας»), δεδομένου ότι η μεν παρ. 1 αφορά σε μετακίνηση εκπαιδευομένου στο εξωτερικό για χρονικό διάστημα μέχρι τριάντα (30) ημερών, η δε παρ. 3 αφορά σε μετακίνηση εκπαιδευομένου που ήδη βρίσκεται στο εξωτερικό (και μάλιστα για χρονικό διάστημα άνω του έτους και όχι για μικρότερο, όπως εν προκειμένω) και μετακινείται στην ίδια ή άλλη χώρα του εξωτερικού.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/Τ1/215/2009

Για τη μετακίνηση των μελών του δημοτικού συμβουλίου στο εξωτερικό για εκτέλεση υπηρεσίας, καθώς και την καταβολή σ’ αυτούς των εξόδων μετακίνησης, απαιτείται η προηγούμενη έκδοση σχετικής εγκριτικής απόφασης του αρμόδιου Υπουργού ή άλλου εξουσιοδοτημένου προς τούτο οργάνου. Η παροχή της εν λόγω έγκρισης δεν υποκαθίσταται από την προβλεπόμενη στην προεκτιθέμενη διάταξη του άρθρου 3 του ν. 2685/1999 εντολή ή απόφαση μετακίνησης, η οποία εκδίδεται υποχρεωτικά πριν από κάθε μετακίνηση που λαμβάνει χώρα στο εσωτερικό ή εξωτερικό με εντολή Δημοσίου, Ο.Τ.Α. ή άλλων Ν.Π.Δ.Δ.


ΝΣΚ/90/2021

Υπαγωγή ή μη στο όριο των αποδοχών του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου της χορηγούμενης στους Καθηγητές των ΑΕΙ προσαύξησης κατά 80% επί του βασικού τους μισθού, κατά τη διάρκεια της επιστημονικής τους άδειας στην αλλοδαπή.(...)Η χορηγούμενη, κατ’ άρθρο 27 παρ. 3 του ν. 4009/2011 σε συνδυασμό με το άρθρο 158 του ν. 4472/2017, στα μέλη ΔΕΠ των ΑΕΙ προσαύξηση κατά 80% επί του βασικού τους μισθού, κατά τη διάρκεια της επιστημονικής τους άδειας στην αλλοδαπή, δεν υπόκειται στο όριο των αποδοχών του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου, που θεσπίσθηκε αρχικώς με το άρθρο 2 παρ. 1 του ν. 3833/2010 και μεταγενεστέρως με το άρθρο 28 του ν. 4354/2015 σε συνδυασμό με το άρθρο 156 του ν. 4472/2017, ενόψει: α) του πράγματι αποζημιωτικού χαρακτήρα αυτής, β) της ειδικότερης διάταξης του άρθρου 49 παρ. 2 του ν. 1404/1983, με την οποία εξαιρούνται του εκάστοτε τιθέμενου ανώτατου ορίου αποδοχών οι πρόσθετες αποδοχές εκπαιδευτικής άδειας στην αλλοδαπή των μελών ΔΕΠ των ΑΕΙ, λόγω του αποζημιωτικού τους χαρακτήρα και γ) της χορήγησής της χωρίς καμία διάκριση και περιορισμούς με τη νεώτερη, της διάταξης του άρθρου 2 παρ. 1 του ν. 3833/2010, και ειδικότερη διάταξη του άρθρου 27 παρ. 3 του ν. 4009/2011, όπως ισχύει μετά τη διάταξη του άρθρου 158 του ν. 4472/2017, η οποία εξοβελίζει την εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 28 του ν. 4354/2015, που αποτελεί επανάληψη του άρθρου 2 παρ. 1 του ν. 3833/2010 (ομόφωνα). Αποδεκτή από τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Εκκρεμεί η αποδοχή της Γνωμοδότησης από τον Υπουργό Οικονομικών.


ΝΣΚ/170/2015

Δυνατότητα ή μη, χορήγησης άδειας χωρίς αποδοχές σε Καθηγητή ΑΕΙ, κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 51 παρ.3 του ν. 3528/2007 (Υ.Κ.).Δεν είναι δυνατή η χορήγηση άδειας χωρίς αποδοχές, κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 51 παρ.3 του ν. 3528/2007, σε Καθηγητή ΑΕΙ, του οποίου η σύζυγος υπηρετεί στο εξωτερικό σε φορέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά κατ’ εφαρμογή των ειδικών διατάξεων των παραγράφων 5 και 6 του άρθρου 27 του ν. 4009/2011 και υπό τους τασσομένους σε αυτές όρους και προϋποθέσεις. (ομοφ.)


ΝΣΚ/203/2020

Δυνατότητα μετακίνησης Επίκουρης Καθηγήτριας του Τμήματος Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας στο Τμήμα Πολιτικών Δημόσιας Υγείας της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 16 παρ.5 περ.α΄ και η΄ του ν. 4009/2011.(...)Η Π.Σ. Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας δεν μπορεί να μετακινηθεί στο Τμήμα Πολιτικών Δημόσιας Υγείας της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, διότι δεν έχει συμπληρώσει τριετία στη βαθμίδα της κατά τα οριζόμενα στη διάταξη του άρθρου 16 παρ.5 περ.α΄ του ν. 4009/2011, ενώ δεν συντρέχει περίπτωση εφαρμογής της περ.η΄ της ίδιας παραγράφου του άρθρου αυτού.


ΕΣ/(ΚΠΕ)ΤΜ.1/320/2018

Δαπανες μετακίνησης: Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η μετακίνηση των φερομένων ως δικαιούχων στο εξωτερικό για την ανωτέρω αιτία, χωρίς προηγούμενη σύμφωνη γνώμη της επιτροπής του άρθρου 4 παρ. 2β του ν. 3345/2005, καθιστά μη νόμιμη την υπηρεσιακή τους μετακίνηση, και συνακόλουθα την καταβολή του συνόλου των εντελλόμενων δαπανών. Πλην, όμως, τα αρμόδια όργανα του Δήμου Αθηνών συγγνωστώς υπέλαβαν ότι η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη, καθόσον σχετικό αίτημα  είχε  υποβληθεί σε τακτό χρόνο (ήδη από τις 26.3.2018) στην ανωτέρω επιτροπή ενώ έστω και επιγενομένως αναγνωρίσθηκε, με την 38/13.6.2018  σύμφωνη γνώμη της τελευταίας, η νομιμότητα υπογραφής συμφώνου συνεργασίας με τον Δήμο των Σκοπίων.  Κατά την ειδικότερη γνώμη όμως του Προέδρου του Κλιμακίου, η παράλειψη διατύπωσης προηγούμενης σύμφωνης γνώμης από την επιτροπή αυτή δεν επιφέρει δημοσιονομικές έννομες συνέπειες και, συνεπώς, δεν επιδρά στη νομιμότητα των εντελλόμενων δαπανών μετακίνησης. Περαιτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η καταβολή αναλογικών εξόδων για την μετακίνηση των φερομένων ως δικαιούχων με βαν (πούλμαν 20 θέσεων) παρίσταται σύννομη, καθόσον  αποτελεί ειδικότερη περίπτωση μετακίνησης με άλλο μεταφορικό μέσο, κατά την έννοια του άρθρου 16 παρ. 5 υποπαρ. Δ.9 του ν. 4336/2015, η χρήση του οποίου δικαιολογείται στην προκειμένη περίπτωση υπηρεσιακά και παρίσταται, ενόψει των διδαγμάτων της κοινής πείρας αλλά και κατά τα ως άνω εκτιθέμενα από τον Δήμο Αθηνών, οικονομικότερη σε σχέση με την μετακίνηση αυτών αποκλειστικά με αεροπορικό μέσο. Κατ' ακολουθία των ανωτέρω, τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πρέπει να θεωρηθούν.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/165/2017

Καταβολή αποδοχών συμβασιουχων καθαριότητας. (..)Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη. Τούτο δε, διότι, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, η διάταξη του άρθρου 16 του ν. 4429/2016, κατ’ επίκληση της οποίας παρατάθηκε η ισχύς των συμβάσεων των φερομένων ως δικαιούχων, αντιβαίνει στις διατάξεις του άρθρου 103 παρ. 7 εδ. α΄ και 8 εδ. α΄ και β΄ του Συντάγματος, καθώς και σε εκείνες της κοινοτικής νομοθεσίας (Οδηγία 1999/70/ΕΚ του Συμβουλίου της 28.6.1999, όπως ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με το π.δ.164/2004) και, ως εκ τούτου, είναι ανίσχυρη και μη εφαρμοστέα. Περαιτέρω, δεν είναι δυνατή η νομιμοποίηση της εντελλόμενης δαπάνης, κατ’ επίκληση της διάταξης του άρθρου 25 του ν. 4456/2017,  δοθέντος ότι, με βάση τα προεκτεθέντα, το μεν, με τη διάταξη αυτή, παραβιάζεται ο συνταγματικά κατοχυρωμένος, στο άρθρο 98 παρ. 1 εδ. α΄ του Συντάγματος, προληπτικός έλεγχος των δαπανών, το δε η εν λόγω διάταξη έρχεται ευθέως σε αντίθεση προς εκείνες του άρθρου 7 του π.δ/τος 164/2004.(Συγγνωστή πλάνη)


ΕΣ/Τμ.1/67/2014

Μη νόμιμη η καταβολή δαπανών για εκτός έδρας μετακίνηση για υπηρεσιακούς λόγους σε υπάλληλο του ΟΠΑΔ, καθόσον, κατά παράβαση του άρθρου 3 παρ. 3 του ν. 2685/1999,  η ως άνω μετακίνηση που έγινε χωρίς προηγούμενη γραπτή εντολή ή απόφαση, εγκρίθηκε εκ των υστέρων με  απόφαση του αρμοδίου προς τούτο οργάνου, που όμως εκδόθηκε μη νομίμως, μετά την πάροδο 10 ημερών (12.9.2013) από την ημερομηνία επιστροφής της ως άνω μετακινηθείσας υπαλλήλου στην έδρα της (30.7.2013).

ΕΣ/Τμ1(ΚΠΕ)309/2014

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ: Νόμιμη η καταβολή σε υπάλληλο Ανεξάρτητης Αρχής ποσού προς κάλυψη δαπανών μετακίνησης αυτού στις Βρυξέλλες, για την συμμετοχή του σε συνεδριάσεις  διεθνούς Επιτροπής, διότι για την μετακίνηση στο εξωτερικό των υπαλλήλων της Αρχής αυτής, η οποία συνιστά προβλεπόμενη στο Σύνταγμα ανεξάρτητη αρχή μη υπαγόμενη ούτε στον ιεραρχικό έλεγχο, ούτε στην εποπτεία οποιουδήποτε διοικητικού οργάνου, αλλά μόνο στον κοινοβουλευτικό έλεγχο, απαιτείται η έκδοση μόνο σχετικής Απόφασης του Προέδρου της Αρχής, όχι δε και η έγκριση της μετακίνησης από Υπουργό. (Εκτελεστικός του Συντάγματος ν.3051/2002, ΦΕΚ Α΄220, άρθρο11, παρ.4 του ν.2623/1998, ΦΕΚ Α΄139)


Ελ.Συν/Κλ.1(ΚΠΕ)309/2014

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ:Νόμιμη η καταβολή σε υπάλληλο Ανεξάρτητης Αρχής ποσού προς κάλυψη δαπανών μετακίνησης αυτού στις Βρυξέλλες, για την συμμετοχή του σε συνεδριάσεις  διεθνούς Επιτροπής, διότι για την μετακίνηση στο εξωτερικό των υπαλλήλων της Αρχής αυτής, η οποία συνιστά προβλεπόμενη στο Σύνταγμα ανεξάρτητη αρχή μη υπαγόμενη ούτε στον ιεραρχικό έλεγχο, ούτε στην εποπτεία οποιουδήποτε διοικητικού οργάνου, αλλά μόνο στον κοινοβουλευτικό έλεγχο, απαιτείται η έκδοση μόνο σχετικής Απόφασης του Προέδρου της Αρχής, όχι δε και η έγκριση της μετακίνησης από Υπουργό. (Εκτελεστικός του Συντάγματος ν.3051/2002, ΦΕΚ Α΄220, άρθρο11, παρ.4 του ν.2623/1998, ΦΕΚ Α΄139)


ΝΣΚ/171/2015

Δυνατότητα ή μη χορήγησης άδειας διδασκαλίας σε Α.Ε.Ι. του εξωτερικού, σε Επίκουρο Καθηγητή Ελληνικού Α.Ε.Ι.Οι Καθηγητές των Ελληνικών Α.Ε.Ι. μπορούν, κατ’ άρθρο 26 παρ.3 του ν. 4009/2011, να απασχοληθούν σε Α.Ε.Ι. του εξωτερικού, κατ’ ανώτατο χρονικό όριο, μέχρι έξι μήνες ανά ακαδημαϊκό και όχι ημερολογιακό έτος και, συνεπώς, είναι δυνατή η χορήγηση της άδειας διδασκαλίας σε Α.Ε.Ι. του εξωτερικού κατά το χειμερινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2015-2016 στον Επίκουρο Καθηγητή, σε αίτημα του οποίου αφορά το ερώτημα. (ομοφ.)