ΕλΣυν.Κλ.Τμ.1/248/2017
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ. Μη νόμιμη δαπάνη υπερωριακής απασχόλησης διοικητικών υπαλλήλων Νοσοκομείου. (..) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν κρίνεται ότι η πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης καθ’ υπέρβαση των ωρών του υποχρεωτικού ωραρίου από τους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους, κατά τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Ιούνιο 2017, δεν είναι νόμιμη, διότι η 9η Συν/21.2.2017 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Γ.Ν ..., κατά το μέρος που αφορά στην καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου των δέκα πέντε μόνιμων διοικητικών του υπαλλήλων, δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών, κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντίθετα, κρίνεται ότι στην ως άνω απόφαση περιγράφονται συνήθη καθήκοντα του μόνιμου διοικητικού προσωπικού του Νοσοκομείου, ...(..) Περαιτέρω, στην απόφαση αυτή γίνεται γενική και αόριστη αναφορά στην ανάγκη άμεσης ολοκλήρωσης διαγωνισμών, προκειμένου να μην υπάρξει έλλειψη βασικών υλικών και υπηρεσιών του Νοσοκομείου, στην ανάγκη άμεσης εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και στις ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες και απαιτήσεις σε όλα τα τμήματα όλων των υπηρεσιών του Νοσοκομείου, χωρίς προσδιορισμό του όγκου των συσσωρευθεισών αναγκών και χωρίς να αναφέρεται για ποιο λόγο δεν ήταν δυνατός ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των σχετικών εργασιών από τους υπηρετούντες διοικητικούς υπαλλήλους του Νοσοκομείου στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου τους, λαμβανομένης υπόψη και της αύξησης των οργανικών θέσεων μονίμων διοικητικών υπαλλήλων του Γ.Ν. …-Ν.Μ. … μετά την ενοποίηση σε αυτό των επιμέρους οργανισμών των διασυνδεόμενων Γενικών Νοσοκομείων…, … και Γ.Ν.-Κ.Υ … (βλ. ΚΥΑ 123888/31.12.2012, ΦΕΚ Β΄3499), ενώ, η αναφορά στην απόφαση καθιέρωσης των επίμαχων υπερωριών στην έλλειψη προσωπικού λόγω συνταξιοδοτήσεων και αδυναμίας προσλήψεων (διοικητικού κυρίως προσωπικού) κρίνεται αόριστη, καθόσον δεν παρατίθενται σαφή και συγκεκριμένα στοιχεία περί του αριθμού των αποχωρήσεων και των συνεπειών αυτών σε σχέση με το συνολικό δυναμικό των κατά τα ανωτέρω ενοποιημένων Νοσοκομείων. Εξάλλου, οι αποφάσεις συγκρότησης συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης της Διοικητικής Διευθύντριας της Ν.Μ. … είναι μεταγενέστερες του χρόνου πραγματοποίησης των υπερωριών και δεν αναρτήθηκαν στο πρόγραμμα «Διαύγεια», ως εκ τούτου, βάσιμα ο Επίτροπος έκρινε ότι η κρίσιμη υπερωριακή εργασία παρασχέθηκε από προσωπικό που δεν είχε νομίμως οριστεί προς τούτο και, για το λόγο αυτόν, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Τέλος, η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνη παρίσταται και μη κανονική, καθόσον, όπως βασίμως διαλαμβάνει και η έκθεση διαφωνίας, η οικεία απόφαση ανάληψης υποχρέωσης έτους 2017 εκδόθηκε σε χρόνο μεταγενέστερο της πραγματοποίησης των υπερωριών, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 66 παρ. 1 και 2 του ν. 4270/2014 και 2 του π.δ/τος 80/2016.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/200/2019
Καταβολή αποζημίωσης υπερωριακής απασχόλησης...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, κρίνεται ότι η πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης από τον φερόμενο ως δικαιούχο υπάλληλο, κατά το μήνα Σεπτέμβριο 2018, δεν είναι νόμιμη, διότι η προαναφερθείσα απόφαση καθιέρωσης υπερωριακής απασχόλησης των μόνιμων και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου διοικητικών του υπαλλήλων δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση της υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών, κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντίθετα, κρίνεται ότι στην ως άνω απόφαση, καθώς και στις αποφάσεις συγκρότησης συνεργείων και τις βεβαιώσεις πραγματοποίησης υπερωριακής εργασίας, περιγράφονται συνήθη καθήκοντα του διοικητικού προσωπικού του νοσοκομείου, χωρίς να στοιχειοθετείται για ποιο λόγο δεν ήταν δυνατός ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των σχετικών εργασιών από τους υπηρετούντες διοικητικούς υπαλλήλους στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου τους. Ωστόσο, αβασίμως προβάλλεται από την Αναπληρώτρια Επίτροπο ότι η απόφαση της Διοικητού του Νοσοκομείου για τη συγκρότηση συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης, κατά τον κρίσιμο μήνα (Σεπτέμβριος 2018), αναρτήθηκε στο πρόγραμμα «Διαύγεια» σε χρόνο μεταγενέστερο εκείνου της πραγματοποίησης των υπερωριών, δοθέντος ότι, όπως προαναφέρθηκε, η απόφαση αυτή αναρτήθηκε στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» στις 31.8.2018. Ως εκ τούτου, αβασίμως η Αναπληρώτρια Επίτροπος έκρινε ότι η υπερωριακή εργασία παρασχέθηκε από προσωπικό που δεν είχε νομίμως οριστεί προς τούτο, και ότι, για το λόγο αυτό, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Περαιτέρω, το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας ιδίως υπόψη ότι το Νοσοκομείο λειτουργεί σε 24ωρη βάση, καλύπτοντας ανάγκες υγείας των πολιτών, και ότι δεν αμφισβητείται η πραγματοποίηση της υπερωριακής απασχόλησης, κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων, αλλά επειδή πίστεψαν, συγγνωστώς, ότι η παροχή της εν λόγω εργασίας ήταν νόμιμη.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνη είναι μη νόμιμη, ωστόσο, αυτά θα μπορούσαν να θεωρηθούν λόγω συγγνωστής πλάνης, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνουν.
ΕλΣυν.Κλ.Τμ.1/41/2018
Αποζημίωση για υπερωριακή απασχόληση:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε κρίνεται ότι η πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης καθ’ υπέρβαση των ωρών του υποχρεωτικού ωραρίου από τους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους, κατά τους μήνες Ιανουάριο έως και Αύγουστο 2017, δεν είναι νόμιμη, διότι η προαναφερθείσα (3η/Θ.14ο/27.1.2017) απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Γ.Ν. .., όπως αυτή συμπληρώνεται από τη Γ/1/378/20.1.2017 εισήγηση της Διευθύντριας Διοικητικής Υπηρεσίας του νοσοκομείου, κατά το μέρος που αφορά στην καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου των μόνιμων διοικητικών του υπαλλήλων, δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών, κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντίθετα, κρίνεται ότι στην ως άνω απόφαση, καθώς και στις αποφάσεις συγκρότησης συνεργείων και τις βεβαιώσεις πραγματοποίησης υπερωριακής εργασίας, περιγράφονται συνήθη καθήκοντα του μόνιμου διοικητικού προσωπικού του Νοσοκομείου, με γενική αναφορά στην υποστελέχωση της Διοικητικής και Τεχνικής Υπηρεσίας, χωρίς να παρατίθενται σαφή και συγκεκριμένα στοιχεία περί του αριθμού των κενών οργανικών θέσεων και των συνεπειών αυτών σε σχέση με το συνολικό δυναμικό των εν λόγω υπηρεσιών και χωρίς να στοιχειοθετείται για ποιο λόγο δεν ήταν δυνατός ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των σχετικών εργασιών από τους υπηρετούντες διοικητικούς υπαλλήλους του Νοσοκομείου στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου τους. Εξάλλου, οι αποφάσεις της Διοικητού του Νοσοκομείου για τη συγκρότηση συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης, κατά τους κρίσιμους μήνες, αναρτήθηκαν στο πρόγραμμα «Διαύγεια» σε χρόνο μεταγενέστερο εκείνου της πραγματοποίησης των υπερωριών και, ως εκ τούτου, βάσιμα η αναπληρώτρια Επίτροπος έκρινε ότι η υπερωριακή εργασία παρασχέθηκε από προσωπικό που δεν είχε νομίμως οριστεί προς τούτο, για το λόγο δε αυτό, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Αβασίμως προβάλλεται από το Νοσοκομείο ότι η ισχύς των αποφάσεων αυτών ανατρέχει στην 1η.1.2017, δυνάμει των διατάξεων του άρθρ. 64 του ν.4486/2017, διότι στο ρυθμιστικό πεδίο αυτής εμπίπτουν μόνον οι αποφάσεις καθιέρωσης υπερωριακής, νυχτερινής και εξαιρέσιμων ημερών εργασίας και όχι οι αποφάσεις συγκρότησης συνεργείων υπερωριακής απασχόλησης.
ΕλΣυνΚλ.Τμ.1/180/2017
Αποζημίωση υπερωριακής απασχόλησης:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν κρίνεται ότι η πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης καθ’ υπέρβαση των ωρών του υποχρεωτικού ωραρίου από τους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους, κατά τους μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο 2017 δεν είναι νόμιμη, διότι η 9η Συν /21.2.2017 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Γ.Ν. ...-Ν.Μ. ..., όπως αυτή συμπληρώνεται από την 1046/16.2.2017 εισήγηση της Διοικητικής Διευθύντριας της Ν.Μ...., κατά το μέρος που αφορά στην καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου των δέκα πέντε μόνιμων διοικητικών του υπαλλήλων, δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντίθετα, κρίνεται ότι στην ως άνω απόφαση περιγράφονται συνήθη καθήκοντα του μόνιμου διοικητικού προσωπικού του Νοσοκομείου, όσον αφορά στην διεκπεραίωση θεμάτων Τμήματος Προσωπικού, θεμάτων Οικονομικού Τμήματος (προϋπολογισμοί, κλείσιμο ταμείου, απολογισμοί, τροποποιήσεις κ.λπ.), θεμάτων Γραφείου Αν. Διοικητή και στην αποστολή στοιχείων σχετικά με προϋπολογισμό, απολογισμό, ΕΛΣΤΑΤ, μητρώο δεσμεύσεων, στοιχεία Γ.Λ.Κ..Περαιτέρω, στην απόφαση αυτή γίνεται γενική και αόριστη αναφορά στην ανάγκη άμεσης ολοκλήρωσης διαγωνισμών, προκειμένου να μην υπάρξει έλλειψη βασικών υλικών και υπηρεσιών του Νοσοκομείου, στην ανάγκη άμεσης εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και στις ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες και απαιτήσεις σε όλα τα τμήματα όλων των υπηρεσιών του Νοσοκομείου, χωρίς προσδιορισμό του όγκου των συσσωρευθεισών αναγκών και χωρίς να αναφέρεται για ποιό λόγο δεν ήταν δυνατός ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των σχετικών εργασιών από τους υπηρετούντες διοικητικούς υπαλλήλους του Νοσοκομείου στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου τους, λαμβανομένης υπόψη και της αύξησης των οργανικών θέσεων μονίμων διοικητικών υπαλλήλων του Γ.Ν. ...-Ν.Μ. ... μετά την ενοποίηση σε αυτό των επιμέρους οργανισμών των διασυνδεόμενων Γενικών Νοσοκομείων …, ... και Γ.Ν.-Κ.Υ (...)Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνη είναι μη νόμιμη και μη κανονική και, ως εκ τούτου, αυτά δεν πρέπει να θεωρηθούν.
ΕλΣυν.Κλ.Τμ.1/47/2018
Αποζημίωση για υπερωριακή απασχόληση:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, κρίνεται ότι η πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης καθ’ υπέρβαση των ωρών του υποχρεωτικού ωραρίου από τους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους, κατά τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο 2017, δεν είναι νόμιμη. Τούτο, καθόσον τόσο στην 255042/20.12.2016 απόφαση του Περιφερειάρχη .., περί καθιέρωσης υπερωριακής απασχόλησης, όσο και στην 49058/8.3.2017 απόφαση του Αντιπεριφερειάρχη .., περί συγκρότησης του οικείου συνεργείου, δεν διαλαμβάνεται πλήρης και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών, κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Τέλος, η απαιτούμενη ειδική και πλήρης αιτιολογία, που ελλείπει από τις ως άνω αποφάσεις, δεν μπορεί να αναπληρωθεί από την εκ των υστέρων παράθεση λόγων που επέβαλαν την πραγματοποίηση των υπερωριών στο έγγραφο επανυποβολής για θεώρηση από τον φορέα των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής .., διότι οι ειδικές περιστάσεις που επιβάλλουν την ενεργοποίηση της υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων των Ο.Τ.Α. απαιτείται να αναγράφονται στην απόφαση περί καθιέρωσης της υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων, σε αντιστοίχιση προς τις ώρες που πράγματι θα απαιτηθούν για τη διεκπεραίωσή τους, προκειμένου να καθίσταται εφικτός ο προγραμματισμός της λειτουργίας των υπηρεσιών υπό όρους διαφάνειας, τόσο για την προστασία των υπαλλήλων από τυχόν υπερβάσεις στο ωράριο εργασίας τους, όσο και για την τήρηση των αρχών της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης κατά τη διάθεση των πρόσθετων δημοσίων πόρων που συνεπάγεται η απασχόληση του προσωπικού πέραν του τακτικού του ωραρίου.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/40/2019
Αποζημίωση για υπερωριακή απασχόληση...:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης από τους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου …, κατά τον μήνα Δεκέμβριο του έτους 2017, είναι μη νόμιμη. Και τούτο διότι η ληφθείσα, κατά την 1η/26.1.2017 τακτική συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου …, απόφαση, όπως αυτή τροποποιήθηκε, δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Η ως άνω δε ελλείπουσα αιτιολογία δεν καλύπτεται ούτε από τη σχετικώς εκδοθείσα (903/29.11.2017) απόφαση του Διοικητή του Νοσοκομείου, για τη συγκρότηση συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης. Ωστόσο, το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη ότι το Νοσοκομείο λειτουργεί σε 24ωρη βάση καλύπτοντας ανάγκες υγείας των πολιτών, καθώς και ότι δεν αμφισβητείται η πραγματοποίηση της υπερωριακής απασχόλησης από τους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους, κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων, αλλά διέλαβαν ότι οι προαναφερόμενες αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου κάλυπταν την απαιτούμενη εκ του νόμου αιτιολογία περί καθιέρωσης της υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων του. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη δεν είναι νόμιμη, ωστόσο, αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τον προϋπολογισμό του οποίου βαρύνει.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/262/2017
Υπερωριακή απασχόληση.(..)Κατά τα βασίμως δε προβαλλόμενα από την Επίτροπο, στο σώμα της ανωτέρω απόφασης, δεν γίνεται επιμερισμός των κατ’ ανώτατο όριο προτεινόμενων ωρών που προβλέπονται ανά μήνα και για όλο το έτος για τους υπηρετούντες στα Τμήματα υπαλλήλους που παρείχαν την επίμαχη υπερωριακή εργασία, για την αμοιβή της οποίας εκδόθηκε ο ελεγχόμενος τίτλος. Ειδικότερα, αν και υπάρχει στο σώμα αυτής η πρόβλεψη για την ανώτατη πρόσθετη απασχόληση του προσωπικού, με ορισμό των ωρών που δύναται να πραγματοποιεί κάθε Τμήμα ανάλογα με τις ανάγκες του μηνιαία και ετήσια, δεν έλαβε χώρα επιμερισμός τους για την παρασχεθείσα εργασία σε Κυριακές, εξαιρέσιμες και τη νύχτα, για τα Τμήματα που αφορά η ελεγχόμενη δαπάνη. Εντούτοις, η ως άνω απόφαση συμπληρούμενη νομίμως από την σε Ορθή Επανάληψη Δ/83/1.3.2017 αναρτηθείσα στο διαδίκτυο απόφαση του Διοικητή του για τη συγκρότηση συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης για τον επίμαχο μήνα, συγκρότηση που έλαβε χώρα πριν την πραγματοποίηση της υπερωριακής εργασίας και στην οποία γίνεται επιμερισμός του αριθμού των ωρών της υπερωριακής εργασίας και όσον αφορά στην παροχή της Κυριακές, εξαιρέσιμες και νύχτες ανά Τμήμα και υπάλληλο, φέρει, αναφορικά με την προβαλλόμενη αιτίαση της Επιτρόπου, το αναγκαίο κατά νόμο περιεχόμενο. Όμως, τόσο η πρόβλεψη του αριθμού των ωρών υπερωριακής απασχόλησης (Υπερωρίες, Κυριακές και Εξαιρέσιμα) των υπαλλήλων των επιμέρους Τμημάτων της Διοικητικής Υπηρεσίας του Νοσοκομείου για τον μήνα Μάρτιο του 2017 στην ανωτέρω απόφαση συγκρότησης του συνεργείου (550 ώρες), όσο και ο αριθμός των πραγματοποιηθέντων τελικά υπερωριών ανά υπάλληλο της Διοικητικής Υπηρεσίας αυτού τον ίδιο κρίσιμο μήνα (Μάρτιο) στην προαναφερόμενη αναλυτική κατάσταση (ήτοι, 320 ώρες υπερωριακής απασχόλησης και 206 ώρες υπερωριακής απασχόλησης σε Κυριακές και εξαιρέσιμες, δηλ. συνολικά 526 ώρες υπερωριακής απασχόλησης) κείνται εκτός του ανώτατου μηνιαίου ορίου (284 ώρες) που τέθηκε με την 2/23.1.2017 (θ.2ο)/17 απόφαση καθιέρωσης υπερωριακής εργασίας του προσωπικού της Διοικητικής Υπηρεσίας του άνω Νοσοκομείου. Τούτο δε, χωρίς να έχει λάβει χώρα τροποποίηση ή συμπλήρωση αυτής με νεότερη απόφαση, στην οποία να αιτιολογείται η αναγκαιότητα της αύξησης των ωρών υπερωριακής απασχόλησης στην Υπηρεσία αυτή και χωρίς από τα στοιχεία της υπόθεσης, όπως αυτά συμπληρώθηκαν, να προκύπτει οποιαδήποτε αιτιολογία για την υπέρβαση αυτή και τις ανάγκες που κάλυψε, ενώ, ούτε και ο φορέας επικαλείται οτιδήποτε σχετικό, ούτε αντιλέγει στον βασίμως αυτό προβαλλόμενο από την Επίτροπο λόγο μη νομιμότητας της εντελλόμενης δαπάνης. Ως εκ τούτου, το κρινόμενο χρηματικό ένταλμα, περιέχον δαπάνη, που κατά το μέρος που υπερβαίνει -για τους υπαλλήλους της Διοικητικής Υπηρεσίας του άνω Νοσοκομείου- τις ώρες υπερωριακής απασχόλησης που προβλέφθηκαν στην 2/23.1.2017 (θ.2ο)/17 απόφαση καθιέρωσης, είναι μη νόμιμη, δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/199/2018
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΥΠΕΡΩΡΙΑΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ:.Με τα δεδομένα αυτά και ενόψει όσων έγιναν δεκτά στην προηγούμενη νομική σκέψη, το Κλιμάκιο άγεται στην κρίση ότι η πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης καθ’ υπέρβαση των ωρών του υποχρεωτικού ωραρίου από τους φερόμενους ως δικαιούχους διοικητικούς υπαλλήλους, κατά το μήνα Ιανουάριο 2018, είναι εν μέρει μη νόμιμη. Και τούτο, καθόσον η προαναφερόμενη απόφαση 4ηΣυν./31.1.2018 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου, δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα, αλλ’ αναφέρεται γενικώς στην υποστελέχωση, μεταξύ άλλων, της Διοικητικής Υπηρεσίας του Νοσοκομείου, χωρίς παράθεση συγκεκριμένων στοιχείων περί του αριθμού των κενών θέσεων και των συνεπειών αυτών σε σχέση με το συνολικό δυναμικό της Υπηρεσίας και χωρίς να στοιχειοθετείται για ποιο λόγο δεν ήταν δυνατός ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των σχετικών εργασιών στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου των υπαλλήλων. Η ως άνω ελλείπουσα αιτιολογία δεν καλύπτεται με την 6930/28.12.2017 απόφαση σύστασης συνεργείου, δοθέντος ότι οι απαριθμούμενες σε αυτήν εργασίες αφορούν σε συνήθη καθήκοντα του (διοικητικού και λοιπού) προσωπικού του Νοσοκομείου, όπως τούτο επιβεβαιώνεται και από τα αναγραφόμενα στα μηνιαία δελτία εργασιών των υπαλλήλων, εξαιρουμένων μόνον των εργασιών που παρασχέθηκαν από την … στις 1, 2, 5, 11, 28 και 31.1.2018 (άνοιγμα νέας χρήσης, αποκαταστάσεις βλαβών και λειτουργίας ηλεκτρονικών υπολογιστών) και από την … στις 18 και 24.1.2018 (παροχή στοιχείων για διενέργεια ένορκης διοικητικής εξέτασης, συγκέντρωση υλικού για επείγουσα εξέταση), οι οποίες – ως αποδέχεται άλλωστε και η διαφωνούσα Αναπληρώτρια Επίτροπος – οφείλονται σε έκτακτες / επείγουσες ανάγκες. (...)Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το υπό έλεγχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι εν μέρει μη νόμιμη και, συνεπώς, αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/79/2019
Καταβολή αποζημίωσης για υπερωριακή απασχόληση σε υπαλλήλους νοσοκομείου:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η 8/4.1.2018 απόφαση έγκρισης υπερωριακής απασχόλησης του Δ.Σ. του Νοσοκομείου, όπως τροποποιήθηκε με την 103/2018 όμοια, δεν δύναται να αποτελέσει νόμιμο έρεισμα για την καταβολή αποζημίωσης στους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους. Και τούτο διότι δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντιθέτως, στην ως άνω απόφαση γίνεται γενική και αόριστη επίκληση της ανάγκης απασχόλησης των υπαλλήλων του Νοσοκομείου σε καθημερινή βάση, λόγω της 24ωρης λειτουργίας του, ενώ και στην .....2018 απόφαση του Δ.Σ. του ως άνω Νοσοκομείου περί συγκρότησης συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης, όπως συμπληρώθηκε με την ....2018 όμοια, γίνεται γενική και αόριστη επίκληση της ανάγκης πραγματοποίησης υπερωριακής εργασίας, με σκοπό «την πιθανή κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών» που ενδεχομένως να προκύψουν κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Εξάλλου, οι αναφερόμενες, στα από 1.3.2018, 30.3.2018 και 2.4.2018 έγγραφα του Αναπληρωτή Προϊσταμένου του Τμήματος Οργάνωσης και Πληροφορικής, του Διευθυντή Ιατρικής Υπηρεσίας, της Αναπληρώτριας Προϊσταμένης του Τμήματος Οικονομικού, του Διευθυντή της Διοικητικής Υπηρεσίας και του Διοικητή του Νοσοκομείου, εργασίες, ανεξαρτήτως του ότι εμπίπτουν στα συνήθη καθήκοντα των υπηρετούντων στις ανωτέρω υπηρεσίες διοικητικών υπαλλήλων (βλ. άρθρα 9, 11 και 12 της Υ4α/οικ.112163/2012 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών-Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Υγείας «Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας του Γ.Ν. ... "..."», Β΄ 3283), δεν συνδέονται με συγκεκριμένα και σαφή πραγματικά στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή όλως απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών) που θα μπορούσε να δικαιολογήσει την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των φερόμενων ως δικαιούχων υπαλλήλων κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Περαιτέρω, μολονότι το ανωτέρω Νοσοκομείο λειτουργεί σε εικοσιτετράωρη βάση, όπως αναφέρεται στην προαναφερθείσα 8/4.1.2018 απόφαση, δεν προκύπτει για ποιο λόγο δεν ήταν δυνατός ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των εργασιών αυτών από τους υπηρετούντες διοικητικούς υπαλλήλους στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου τους, κατόπιν προγραμματισμού των τακτικών βαρδιών. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/111/2018
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΥΠΕΡΩΡΙΑΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ:.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Και τούτο, διότι η προαναφερόμενη 255042/20.12.2016 απόφαση του Περιφερειάρχη ..περί καθιέρωσης υπερωριακής απασχόλησης, όπως αυτή συμπληρώνεται από την αντίστοιχη 49058/08.03.20167 απόφαση συγκρότησης συνεργείων, δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα και σαφή πραγματικά στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή όλως απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών), που να οφείλονται σε απολύτως εξαιρετικά αίτια που να απαιτούν άμεση και δραστική διευθέτηση και, συνεπώς, να δικαιολογούν την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων του οικείου Τμήματος κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα, με συνέπεια οι επικαλούμενες ανάγκες να μην εμπίπτουν στις προεκτεθείσες οριζόμενες από το νόμο προϋποθέσεις για την παροχή υπερωριακής εργασίας. Τέλος, η απαιτούμενη ειδική και πλήρης αιτιολογία, που ελλείπει από τις ως άνω αποφάσεις, δεν μπορεί να αναπληρωθεί από την, εκ των υστέρων, παράθεση λόγων που επέβαλαν την πραγματοποίηση των υπερωριών στο έγγραφο επανυποβολής για θεώρηση από τον φορέα των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής (Ε.Σ. Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο Ι Τμ. 191, 47/2016, 350/2015, 73/2014), διότι οι ειδικές περιστάσεις που επιβάλλουν την ενεργοποίηση της υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων των Ο.Τ.Α. απαιτείται να αναγράφονται στην απόφαση περί καθιέρωσης της υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων, σε αντιστοίχιση προς τις ώρες που πράγματι θα απαιτηθούν για τη διεκπεραίωσή τους, προκειμένου να καθίσταται εφικτός ο προγραμματισμός της λειτουργίας των υπηρεσιών υπό όρους διαφάνειας, τόσο για την προστασία των υπαλλήλων από τυχόν υπερβάσεις στο ωράριο εργασίας τους, όσο και για την τήρηση των αρχών της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης κατά τη διάθεση των πρόσθετων δημοσίων πόρων που συνεπάγεται η απασχόληση του προσωπικού πέραν του τακτικού του ωραρίου. Συνεπώς, η παράθεση για πρώτη φορά ειδικής αιτιολογίας για την πραγματοποίηση των υπερωριών σε έγγραφα που εκδίδονται μετά από την πραγματοποίησή τους, όπως εν προκειμένω η 255689/30.11.2017 απόφαση του Αντιπεριφερειάρχη .., περί έγκρισης της παρασχεθείσας από τους φερόμενους ως δικαιούχους του χρηματικού εντάλματος υπερωριακής απασχόλησης, δεν ευρίσκει έρεισμα στον νόμο και ανατρέπει το σκοπό των εφαρμοστέων διατάξεων που είναι ο, εκ των προτέρων, προγραμματισμός της λειτουργίας των οικείων υπηρεσιών με την ενεργοποίηση του μηχανισμού των υπερωριών (Ε.Σ. Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο Ι Τμ. 191, 47/2016, 350/2015). Ως εκ τούτου, η εντελλόμενη, με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα, δαπάνη είναι μη νόμιμη, όπως βασίμως προβάλλεται από τον αναπληρωτή Επίτροπο.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη, με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής, δαπάνη είναι μη νόμιμη και, ως εκ τούτου, αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/169/2018
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΥΠΕΡΩΡΙΑΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, κρίνεται ότι η πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης καθ’ υπέρβαση των ωρών του υποχρεωτικού ωραρίου από τους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους, κατά τους μήνες Μάρτιο έως Ιούνιο του έτους 2017, δεν είναι νόμιμη, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τον Αναπληρωτή Επίτροπο με τον πρώτο λόγο διαφωνίας. Τούτο, καθόσον η 20909/906/7.2.2017 απόφαση του Περιφερειάρχη .., περί καθιέρωσης υπερωριακής απασχόλησης (με την οποία αναφέρονται γενικά και επιγραμματικά ως ανάγκες καθιέρωσης απασχόλησης υπερωριακής εργασίας οι συσσωρευμένες υπηρεσιακές υποχρεώσεις και εκκρεμότητες όλων των τμημάτων της Υπηρεσίας, λόγω έλλειψης του απαιτούμενου προσωπικού, καθώς και η πραγματοποίηση των κατά νόμο προβλεπόμενων ελέγχων στις σχολές οδηγών, ΚΕΘΕΥΟ και ΠΕΙ), δεν διαλαμβάνει την απαιτούμενη κατά τα προεκτεθέντα πλήρη και ειδική αιτιολογία με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή όλως απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών) που απαιτούν άμεση και δραστική διευθέτηση και συνεπάγονται τη δημιουργία πρόσθετων κατά ποσότητα καθηκόντων για το προσωπικό, τα οποία δεν μπορούν να εκτελεστούν εντός του τακτικού ωραρίου εργασίας αυτού, με αποτέλεσμα να δικαιολογείται η ανάγκη υπερωριακής απασχόλησης του κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Άλλωστε, η απαιτούμενη ειδική και πλήρης αιτιολογία, που ελλείπει από την ως άνω απόφαση, δεν μπορεί να αναπληρωθεί από την εκ των υστέρων παράθεση των καθηκόντων, που εκτέλεσαν οι φερόμενοι ως δικαιούχοι υπάλληλοι, στο ημερολόγιο υπερωριών, που αφορά τον καθένα τους, ενώ σε κάθε περίπτωση τα περισσότερα από τα καθήκοντα αυτά δεν αποτελούν εργασίες επειγουσών και έκτακτων υπηρεσιακών αναγκών, όπως προβάλλεται με το έγγραφο επανυποβολής του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος, αλλά ανάγονται στα πάγια και συνήθη καθήκοντα των υπαλλήλων της Διεύθυνσής τους, τα οποία αυτοί οφείλουν να φέρουν σε πέρας εντός του κανονικού ωραρίου εργασίας τους, εκτελώντας τις σχετικές εργασίες με τον απαιτούμενο εκ των προτέρων προγραμματισμό για την εξυπηρέτηση της υπηρεσίας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Οργανισμό της Περιφέρειας .. (σκέψη IV). (...)Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη σύμφωνα με το πρώτο λόγο διαφωνίας, όμως το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής μπορεί να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.