Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕλΣυν.Κλ.Τμ.1/105/2017

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4336/2015

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ ΕΞΟΔΑ:Όπως προκύπτει από τα σχετικά φύλλα πορείας ο ιατρός αναχωρούσε από την έδρα της Υπηρεσίας του, μετά το πέρας του ωραρίου, ενώ στο σύνολο των ως άνω μετακινήσεων επέστρεφε σε αυτήν αυθημερόν, προκειμένου να θεωρηθεί εκ νέου η άφιξή του. Συναφώς, εκδόθηκε για την καταβολή των οδοιπορικών εξόδων και ημερήσιας αποζημίωσης των δύο πρώτων μετακινήσεων το 1/2017  χρηματικό ένταλμα πληρωμής και των λοιπών τριών μετακινήσεων το 6/2017 όμοιο του ... .., τη νομιμότητα των οποίων αμφισβητεί η διαφωνούσα Επίτροπος, με την αιτιολογία ότι για τον υπολογισμό των οδοιπορικών εξόδων έπρεπε να ληφθεί υπόψιν ως αφετηρία της μετακίνησης ο τόπος κατοικίας του ιατρού (..) και όχι η έδρα της Υπηρεσίας (..), καθώς η πρώτη βρίσκεται κατά 40 χιλιόμετρα πλησιέστερα στους τόπους προορισμού (… και ..). Σύμφωνα δε με τον Οδηγό Χιλιομετρικών Αποστάσεων Οδικού Δικτύου της Χώρας το …απέχει από την .. 43,3 χιλιόμετρα. Με δεδομένα αυτά και σε συνδυασμό με τις προμνησθείσες στην προηγούμενη σκέψη διατάξεις το Κλιμάκιο κρίνει ότι στην προκειμένη περίπτωση αποδεικνύεται ότι ο φερόμενος ως δικαιούχος των χρηματικών ενταλμάτων, ο οποίος αυθημερόν ελάμβανε φύλλο πορείας προκειμένου να μεταβεί στα προαναφερθέντα Κέντρα, αναχωρούσε για την εκτέλεση των επίμαχων εκτός έδρας εργασιών από την έδρα της Υπηρεσίας του και, ως εκ τούτου, νομίμως για τον υπολογισμό της ημερήσιας αποζημίωσης ελήφθη υπόψιν η έδρα αυτής και όχι η κατοικία του. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω τα 1 και 6, οικονομικού έτους 2017, χρηματικά εντάλματα πληρωμής του …, συνολικού ποσού 381,40 ευρώ, πρέπει να θεωρηθούν.

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/291/2016

ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΔΑΠΑΝΩΝ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ:.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνη είναι εν μέρει μη νόμιμη, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με τον πρώτο λόγο διαφωνίας της Επιτρόπου. Ειδικότερα, λαμβανομένου υπόψη ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την καταβολή ημερήσιας αποζημίωσης είναι η εκτός έδρας μετακίνηση του υπαλλήλου, ήτοι η μετακίνησή του για εκτέλεση υπηρεσίας σε απόσταση μεγαλύτερη των πενήντα (50) χιλιομέτρων από την έδρα της υπηρεσίας του, κρίνεται ότι οι φερόμενοι στα εντάλματα ως δικαιούχοι, παρότι διανυκτέρευσαν στην ύπαιθρο για την εκτέλεση της υπηρεσίας τους, δεν δικαιούνται ημερήσια αποζημίωση για τις μετακινήσεις που πραγματοποίησαν προς τις προαναφερόμενες περιοχές που απέχουν λιγότερο από πενήντα (50) χιλιόμετρα από την έδρα της υπηρεσίας τους, την ... Συνεπώς, μη νομίμως εντέλλεται, με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πληρωμής, δαπάνη κατά το μέρος που αφορά στην καταβολή ημερήσιας αποζημίωσης για τις μετακινήσεις τους προς τις εν λόγω περιοχές. Περαιτέρω, ο δεύτερος λόγος διαφωνίας που προέβαλε η Επίτροπος πρέπει να απορριφθεί. Και τούτο, διότι, ενόψει του ότι η ημερήσια αποζημίωση χορηγείται για την κάλυψη των εκτάκτων εξόδων στα οποία υποβάλλεται ο υπάλληλος κατά την μετακίνησή του εκτός έδρας, ο υπάλληλος … δικαιούται ημερήσια αποζημίωση για την μετακίνησή του στα ... στις 5.7.2016, προκειμένου να μεταφέρει προσωπικό της Διεύθυνσης Δασών ..., παρότι μετακινήθηκε, κατόπιν εντολής της υπηρεσίας του, με μη νόμιμο μεταφορικό μέσο (υπηρεσιακό αυτοκίνητο) καθώς το γεγονός αυτό δεν ασκεί επιρροή στη νομιμότητα της καταβολής της επίμαχης ημερήσιας αποζημίωσης. Τέλος, απορριπτέος, προεχόντως, ως αόριστος είναι ο τρίτος λόγος διαφωνίας της Επιτρόπου, διότι με αυτόν δεν προβάλλεται με σαφήνεια η συγκεκριμένη νομική πλημμέλεια των επίμαχων μετακινήσεων των φερομένων στα ελεγχόμενα εντάλματα ως δικαιούχων υπαλλήλων, επί της οποίας ερείδεται η άρνηση θεώρησης των ενταλμάτων, ούτε και οι δημοσιονομικές συνέπειες αυτής.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνη είναι εν μέρει μη νόμιμη και, ως εκ τούτου, τα εντάλματα αυτά δεν πρέπει να θεωρηθούν.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/313/2019

Καταβολή δαπανών οδοιπορικών εξόδων...Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως εκκαθαρίστηκαν στο πλαίσιο των ως άνω μετακινήσεων για τη … το σύνολο της ημερήσιας αποζημίωσης και για τους … και … το ήμισυ της ημερήσιας αποζημίωσης, καθώς όπως εκτέθηκε ανωτέρω, υπό τη σκέψη ΙΙ(Β), τα ψηφιακά έγγραφα της διανυόμενης απόστασης, που εκδίδονται από το …., αποτελούν νόμιμα δικαιολογητικά που συνοδεύουν την εκκαθάριση δαπανών μετακίνησης. Από τα έγγραφα δε αυτά προκύπτει ότι το σύνολο των προαναφερόμενων μετακινήσεων διενεργήθηκε σε απόσταση μεγαλύτερη εκείνης των 160 χλμ., που για τις μετακινήσεις με Ι.Χ. αυτοκίνητο στη μεν περίπτωση διανυκτέρευσης του υπαλλήλου δικαιολογεί την καταβολή πλήρους ημερήσιας αποζημίωσης για τις ημέρες εκτός έδρας, στη δε περίπτωση αυθημερόν επιστροφής του μετακινούμενου δικαιολογεί την καταβολή του ημίσεως της ημερήσιας αποζημίωσης. Παρά τη σημαντική διαφοροποίηση (άνω των 20 χλμ.), που παρατηρείται στον υπολογισμό της απόστασης με το εργαλείο αυτό έναντι εκείνου των παλαιότερων βεβαιώσεων που εξέδιδαν οι Διευθύνσεις Τεχνικών Έργων των Περιφερειών (βλ σχετικές από 25.7.2019 βεβαιώσεις που προσκόμισε η Υπηρεσία Επιτρόπου), η βεβαίωση υπολογισμού χιλιομετρικής απόστασης του …. κατισχύει έναντι οποιασδήποτε άλλης σχετικής βεβαίωσης χιλιομετρικών αποστάσεων άλλων σχετικών φορέων, το δε κύρος αυτής δεν επηρεάζεται στις περιπτώσεις όπου στη σχετική διαδρομή γίνεται με χρήση μη θεσμοθετημένου οδικού δικτύου.


ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)256/2014

Μη νόμιμη η καταβολή οδοιπορικών εξόδων και ημερήσιας εκτός έδρας αποζημίωσης σε Διοικητή Νοσοκομείου, για την αυθημερόν μετακίνησή του στην Αθήνα, καθόσον δεν προηγήθηκε της αναχώρησής του έγγραφη εντολή μετακίνησης από τον Διοικητή της Υγειονομικής Περιφέρειας (άρθρο 1 παρ. 21 του ν. 3329/2005, ΦΕΚ Α΄ 81).

ΕλΣυν/Τμ.1/150/2015

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ:Μη νόμιμη η δαπάνη καταβολής οδοιπορικών εξόδων και ημερήσιας αποζημίωσης για μετακινήσεις Δημάρχου, που πραγματοποιήθηκαν κατά το χρονικό διάστημα από 9.9.2013 έως 18.12.2013., καθόσον στην προαναφερόμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με την οποία εγκρίθηκε η καταβολή οδοιπορικών εξόδων και ημερήσιας αποζημίωσης για τις πραγματοποιηθείσες μετακινήσεις, δεν γίνεται καμία αναφορά σε κατεπείγοντες υπηρεσιακούς λόγους, που επέβαλαν τις μετακινήσεις του Δημάρχου χωρίς να προηγηθεί απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η δε έγκριση των συγκεκριμένων μετακινήσεων, η οποία εμπεριέχεται στην ως άνω απόφαση, έλαβε χώρα μετά την πάροδο μεγάλου χρονικού διαστήματος σε σχέση με τις περισσότερες μετακινήσεις. Περαιτέρω η έλλειψη υπηρεσιακού οχήματος και οδηγού για τις ανάγκες μετακίνησης του Δημάρχου, καθώς και η πραγματοποίηση των μετακινήσεων για υπηρεσιακούς λόγους και συναντήσεις του Δημάρχου με θεσμικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες, δεν αποτελούν κατεπείγοντες υπηρεσιακούς λόγους, δηλαδή έκτακτα γεγονότα που εκφεύγουν της συνήθους ροής των πραγμάτων και της αναμενόμενης εξέλιξης της προγραμματισμένης δραστηριότητας των Ο.Τ.Α., που αιτιολογούν την έλλειψη προηγούμενης των μετακινήσεων απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου.


ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)28/2015

Νόμιμη η καταβολή ποσού σε υπάλληλο Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, κλάδου ΠΕ Πολιτικών Μηχανικών, ως  ημερήσιας εκτός έδρας αποζημίωσης. λόγω αυθημερόν μετακινήσεων του για εκτέλεση υπηρεσίας, καθόσον νομίμως εκκαθαρίστηκε το ποσό της ημερήσιας αποζημίωσης σε πενήντα έξι (56) ευρώ για κάθε μία από τις  αυθημερόν μετακινήσεις του, δεδομένου ότι,  η ημερήσια αποζημίωση για τις αυθημερόν μετακινήσεις των μονίμων και με σύμβαση ι.δ.α.χ. διπλωματούχων μηχανικών του Ε.Μ.Π. και των ισότιμων με αυτό σχολών, ορίζεται σε πενήντα έξι (56) ευρώ, σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου μόνου της Κ.Υ.Α. 2/52971/0022/2007, το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ βάσει της παρ. 6 του άρθρου μόνου της νεότερης Υ.Α. 2/33481/002/2011, τροποιηθέν με την παρ. 3.α. αυτής μόνο κατά το ύψος της ημερήσιας αποζημίωσης από εβδομήντα (70) σε πενήντα έξι (56) ευρώ.


ΕλΣυν.Κλ1(ΚΠΕ)/239/2016

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ:(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, κατά το μέρος που οι εντελλόμενες, με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα, δαπάνες ημερήσιας αποζημίωσης αφορούν στην αυθημερόν μετακίνηση των υπαλλήλων του Δήμου .... στη ...., όπως ο ως άνω τόπος προορισμού προσδιορίζεται ρητά στην εντολή μετακίνησης, αυτές είναι, κατά το βάσιμο λόγο διαφωνίας της Επιτρόπου, μη νόμιμες, δεδομένου ότι δεν συντρέχουν οι οριζόμενες στις παραγράφους 9 του άρθρου 1 και 2 (περ. γ΄) του άρθρου 11 της υποπαραγράφου Δ.9 της παραγράφου Δ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 προϋποθέσεις. Και τούτο, διότι η μετακίνηση των υπαλλήλων από την έδρα της υπηρεσίας στο .... προς στη .... δεν αποτελεί μετακίνηση εκτός έδρας, αφού σύμφωνα με τον επίσημο οδηγό χιλιομετρικών αποστάσεων οδικού δικτύου της Χώρας της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων η χιλιομετρική απόσταση .... - .... είναι σαράντα έξι (46) χιλιόμετρα, ήτοι λιγότερο από την απόσταση των πενήντα (50) χιλιομέτρων, που απαιτείται να έχει καλυφθεί για να χαρακτηριστεί η μετακίνηση ως εκτός έδρας σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις. Άλλωστε, δεν ασκούν επιρροή, στη νομιμότητα των δαπανών αυτών οι τεθείσες επί των εντολών μετακίνησης του Αντιδημάρχου Καθαριότητας Ανακύκλωσης Περιβάλλοντος του Δήμου .... σφραγίδες, ιδιωτών, ιδιοκτητών συνεργείων και εταιρειών ανακύκλωσης, που φέρουν ως διεύθυνση, κατά περίπτωση, τη Σίνδο, το Καλοχώρι, ή την Καλαμαριά ..... – περιοχές που βρίσκονται σε διαφορετική πραγματική χιλιομετρική απόσταση από το .... - αφού σε καμία περίπτωση οι εν λόγω σφραγίδες δεν μπορούν να οδηγήσουν σε διαφοροποίηση/αντικατάσταση του τόπου προορισμού, που αναγράφεται στην εντολή μετακίνησης από το αρμόδιο υπηρεσιακό όργανο. Επιπροσθέτως, εσφαλμένως στα ημερολόγια κίνησης που συνοδεύουν τα χρηματικά εντάλματα η διανυθείσα απόσταση για κάθε μετακίνηση υπολογίστηκε, αφού αθροίστηκε και η χιλιομετρική απόσταση που διανύθηκε για την επιστροφή από τον τόπο προορισμού, δοθέντος ότι για τον χαρακτηρισμό της μετακίνησης ως εκτός έδρας, το όριο των πενήντα χιλιομέτρων αφορά μόνο την απόσταση μετάβασης στον τόπο εκτέλεσης της υπηρεσίας, χωρίς να προστίθεται σε αυτή η απόσταση της επιστροφής.


ΕΣ/Τμ1(ΚΠΕ)308/2014

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ: Μη κανονική η δαπάνη ημερήσιας αποζημίωσης και οδοιπορικών εξόδων λόγω μετακινήσεων υπαλλήλων Γενικού Νοσοκομείου και τεσσάρων Κέντρων Υγείας, για το χρονικό διάστημα από 2.1.2013 έως 30.6.2013, για το λόγο ότι οι σχετικές αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης, έχουν εκδοθεί στις 20.12.2013, ήτοι σε  χρόνο μεταγενέστερο της πραγματοποίησης των ως άνω μετακινήσεων. Ούτε η διαδικασία ανάληψης των ως άνω δαπανών δύναται να διενεργηθεί κατά παρέκκλιση των διατάξεων του άρθρου 2 του π.δ./τος113/2010, δεδομένου ότι αυτές δεν επιβλήθηκαν εκτάκτως από σχετικές διατάξεις νόμου ή από τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του εγκεκριμένου προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2013 του Νοσοκομείου και των Κέντρων Υγείας.


ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)250/2014

Μη νόμιμη η καταβολή ολόκληρης της ημερήσιας αποζημίωσης σε δύο υπαλλήλους ν.π.δ.δ., που μετακινήθηκαν εκτός έδρας για εκτέλεση υπηρεσίας, καθόσον: α) οι ανωτέρω υπάλληλοι μετακινήθηκαν, χωρίς προηγουμένως να έχει εκδοθεί από το αρμόδιο για το διορισμό τους όργανο, σχετική απόφαση ή εντολή μετακίνησής τους και β) μετακινήθηκαν και διανυκτέρευσαν σε τοποθεσία που απείχε  από την έδρα τους απόσταση μικρότερη από 160 χιλιόμετρα και γι’ αυτό τον λόγο δεν δικαιούνται για τις κατά τα ανωτέρω διανυκτερεύσεις, ολόκληρο το ποσό της προβλεπόμενης από  το άρθρο 9 του ν. 2685/1999 ημερήσιας αποζημίωσης, καθόσον στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν επιτρεπόταν η πραγματοποίηση διανυκτερεύσεων. 

ΕλΣυν.Τμ.1(ΚΠΕ)/278/2016

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι αβασίμως προβάλλεται από τον διαφωνούντα αναπληρωτή Επίτροπο ότι ο ως άνω υπάλληλος δεν δικαιούται την καταβολή του ημίσεος (1/2) της ημερήσιας αποζημίωσης, για το λόγο ότι στην περίπτωσή του δεν συντρέχει σωρευτικά τόσο η παροχή ημιδιατροφής όσο και η αυθημερόν μετακίνηση σε μεγαλύτερη των 160 χιλιομέτρων απόσταση από την έδρα. Τούτο δε, διότι, σύμφωνα και με όσα έγιναν δεκτά και ανωτέρω υπό στοιχ. ΙΙ.Β., μόνη η παροχή ημιδιατροφής για τον μετακινούμενο, αρκεί για την καταβολή του ½ της ημερήσιας αποζημίωσης  σε αυτόν. Συνεπώς, νομίμως αποφασίστηκε η χορήγηση σε αυτόν του ½ της ημερήσιας αποζημίωσης για κάθε ημέρα εκτός έδρας μετακίνησης και, δεδομένου ότι δεν προβάλλεται άλλος λόγος μη νομιμότητας της εντελλόμενης με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνης, αυτή (η δαπάνη) είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.


2/6509/0026/2004

ΘΕΜΑ : «Καταβολή οδοιπορικών εξόδων μετακινήσεων που πραγματοποιήθηκαν καθ υπέρβαση των γραμμένων πιστώσεων