ΕλΣυν/Κλ.7/191/2012
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Αυτοτελής προμήθεια ειδών για τις ανάγκες της Διεύθυνσης Δημοτικής Αστυνομίας(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτίθενται στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η ελεγχόμενη δαπάνη είναι νόμιμη διότι αφορά προμήθεια, η οποία, αυτοτελής σε σχέση με τον ανοικτό διαγωνισμό στον οποίο αρχικά εντάχθηκε, ενόψει του ότι ο διαγωνισμός απέβη άγονος κατά το μέρος που αφορούσε τα συγκεκριμένα πέντε είδη μεταξύ των οποίων τα δύο είδη που πληρώνονται με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα, για την κάλυψη των αναγκών της δημοτικής αστυνομίας όπως προσδιορίστηκαν για το έτος 2008, δεν υπερβαίνει το όριο σε ετήσια βάση πάνω από το οποίο επιβάλλεται η ένταξη των προμηθειών στο Ενιαίο Πρόγραμμα Προμηθειών και εμπίπτει στις εξαιρούμενες από την ένταξη σε αυτό προμήθειες. Επομένως, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜ.1/255/2010
Καταβολή προσαύξησης αποδοχών λόγω εκπαιδευτικής άδειας:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, νομίμως χορηγήθηκε στον ανωτέρω υπάλληλο εκπαιδευτική άδεια καθόσον το αντικείμενο του μεταπτυχιακού προγράμματος που παρακολουθεί σε συνδυασμό και με εκείνο της διπλωματικής του εργασίας, είναι συναφές με τα καθήκοντα του κλάδου της δημοτικής αστυνομίας, στην οποία υπηρετεί, όπως αιτιολογημένα κρίθηκε και από το αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο. Κατ’ ακολουθίαν, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη και, ως εκ τούτου, το ένταλμα αυτό πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.7/388/2016
Καταβολή της Β΄ δόσης των οφειλών παρελθόντων οικονομικών ετών (εφεξής: ΠΟΕ) της δημοτικής αυτής επιχείρησης, την εξόφληση των οποίων έχει αναλάβει ο Δήμος.(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι αφενός ο φερόμενος ως δικαιούχος αυτού δεν είναι πιστωτής του Δήμου και αφετέρου δεν αποδεικνύεται ότι η απαίτηση του ....., ποσού 19.996,16 ευρώ, παραμένει ανεξόφλητη. Υπό τις περιστάσεις αυτές, το γεγονός και μόνο ότι το 63Β, οικονομικού έτους 2014, χρηματικό ένταλμα του Δήμου .....-....., που είχε εκδοθεί για την καταβολή της Α΄ δόσης των οφειλών ΠΟΕ της δημοτικής επιχείρησης, είχε θεωρηθεί από την Επίτροπο, δεν συνεπάγεται ότι πρέπει να θεωρηθεί και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα. Περαιτέρω, ο ισχυρισμός ότι τα ως άνω δύο χρηματικά εντάλματα εκδόθηκαν στο όνομα του εκκαθαριστή προς αποφυγή του κινδύνου κατάσχεσης των χρημάτων που, σε διαφορετική περίπτωση, θα κατατίθεντο στους τραπεζικούς λογαριασμούς της δημοτικής επιχείρησης, είναι απορριπτέος προεχόντως ως ερειδόμενος επί της εσφαλμένης προϋπόθεσης ότι δικαιούχος του ποσού, η πληρωμή του οποίου εντέλλεται με τα χρηματικά αυτά εντάλματα, είναι η ίδια η δημοτική επιχείρηση, ενώ στην πραγματικότητα δικαιούχοι του ποσού είναι οι ως άνω προμηθευτές και πάροχοι υπηρεσιών.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/77/2017
Καταβολή προσωπικής διαφοράς. (..) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη της παρούσας, η επίμαχη παροχή νομίμως καταβάλλεται στον ως άνω δικαιούχο υπάλληλο της Δημοτικής Αστυνομίας του Δήμου ..-.., αφού αποτελεί νομίμως τμήμα των αποδοχών των υπαλλήλων που κατατάσσονται στις επανασυσταθείσες, κατά τα ανωτέρω, θέσεις. Τούτο, δε, ανεξαρτήτως αν η εν λόγω παροχή καταβάλλονταν ή όχι στους υπαλλήλους αυτούς, κατά τον χρόνο ένταξής τους στην Ελληνική Αστυνομία, καθόσον σκοπός των ρυθμίσεων του ν. 4325/2015 ήταν η αποκατάσταση των αποδοχών τους στο επίπεδο που βρίσκονταν πριν από τη θέση τους σε διαθεσιμότητα, απορριπτομένων ως αβασίμων των περί του αντιθέτου ισχυρισμών της Επιτρόπου. Συνεπώς, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη και το ένταλμα αυτό πρέπει να θεωρηθεί
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/251/2019
Μερική εξόφληση δαπάνης Δήμου:..Στην προκείμενη περίπτωση, για την (ολική) εξόφληση της εταιρείας «…» για την εργασία καταπολέμησης κουνουπιών έτους 2017 (439/27.12.2017 ΤΠΥ) εκδόθηκε το 20Β, οικονομικού έτους 2018, χρηματικό ένταλμα του Δήμου …, ποσού 6.500,00 ευρώ, που θεωρήθηκε από την Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου στον Νομό … στις 18.5.2018. Κατόπιν ακύρωσης του χρηματικού αυτού εντάλματος, εκδόθηκε το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα για τη μερική εξόφληση της ως άνω εταιρείας.Με τα δεδομένα αυτά η δαπάνη είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/130/2017 (Β΄Διακοπών)
Προμήθεια αντιδραστηρίων (..)Με δεδομένα τα ανωτέρω και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Τούτο διότι, όπως βάσιμα προβάλλει η Επίτροπος, μη νόμιμα το Γ.Ν.. «...» προέβη στη σύναψη σύμβασης με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης μολονότι, αφενός η συνολική αξία της προμήθειας υπερέβαινε το ανώτατο όριο των 20.000 ευρώ, μέχρι του οποίου επιτρέπεται η επιλογή της συγκεκριμένης διαδικασίας λόγω ποσού, αφετέρου δεν προκύπτει ότι η επείγουσα ανάγκη προμήθειας των εν λόγω ειδών ανέκυψε εξαιτίας απρόβλεπτων περιστάσεων μη αναγόμενων σε υπαιτιότητα του Νοσοκομείου, που θα δικαιολογούσαν την προσφυγή αυτού στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης με την ήδη ανάδοχο..(..) Περαιτέρω, η επικαλούμενη από το Νοσοκομείο 2053/25.4.2014 εγκύκλιος της Ε.Π.Υ., στην οποία, κατά τους ισχυρισμούς του, βασίστηκε η επιλογή της επίμαχης διαδικασίας ανάθεσης,..δεν έχει κανονιστική ισχύ και δεν δύναται να κατισχύει των προαναφερόμενων διατάξεων του ν. 4412/2016, που θέτουν τον κανόνα της υλοποίησης των προμηθειών κατ’ αρχήν μέσω τακτικού διαγωνισμού...Τέλος, η επίμαχη δαπάνη δεν μπορεί να νομιμοποιηθεί δυνάμει των επικαλούμενων διατάξεων, διότι το μεν η διάταξη του άρθρου 37 του ν. 4238/2014 αφορά σε δαπάνες απορρέουσες από συμβάσεις παροχής υπηρεσιών και όχι προμηθειών, όπως η επίμαχη, το δε εκείνη του άρθρου 17 παρ. 2 του ν. 4332/2015 θέτει, μεταξύ άλλων, ως προϋπόθεση τα σχετικά είδη να μην έχουν παραδοθεί σε εκτέλεση σχετικώς συναφθείσας σύμβασης, ενώ, αντιθέτως, εν προκειμένω υπεγράφη η από 19.12.2016 σύμβαση, σε εκτέλεση της οποίας το Νοσοκομείο προμηθεύθηκε τα είδη, για την εξόφληση των οποίων εκδόθηκε το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα ...(συγγνωστή πλάνη)
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/126/2018
Αναπλήρωση Προϊσταμένου.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι το χρονικό διάστημα της αναπλήρωσης, στο οποίο αφορά το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής, δεν είναι ιδιαίτερα μακρό, ώστε να δύναται να υποστηριχθεί ότι έχει σημειωθεί σημαντική καθυστέρηση στην έναρξη της διαδικασίας επιλογής Προϊσταμένου από το αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο. Ενόψει, όμως, του ότι για την εν λόγω διαδικασία επιλογής, όπως προβάλλει ο αναπληρωτής Επίτροπος, πράγματι δεν προσκομίζονται στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει ότι έχει προκηρυχθεί η πλήρωση της οικείας θέσης ή, έστω, ότι έχει δοθεί εντολή για άμεση έναρξη της διαδικασίας προκήρυξης της θέσης αυτής, επισημαίνεται, ότι τα αρμόδια όργανα του Δήμου ... οφείλουν, εντός σύντομου χρονικού διαστήματος, να εκκινήσουν και να ολοκληρώσουν την τακτική διαδικασία πλήρωσης την εν λόγω θέσης. Σε διαφορετική περίπτωση, η τυχόν περαιτέρω καθυστέρηση στην έναρξη της διαδικασίας επιλογής Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Δημοτικής Αστυνομίας από το αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο ενδέχεται να οδηγήσει σε καταστρατήγηση των σχετικών διατάξεων περί καταβολής του επιδόματος από την έναρξη της αναπλήρωσης (Ε.Σ. Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο Ι Τμ. 20/2018, 2, 226/2017, 283/2015)... Κατ΄ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και, ως εκ τούτου, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/198/2018
Προμήθεια έτοιμου σκυροδέματος:..Με τα δεδομένα αυτά, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη, διότι από τα επισυναπτόμενα σε αυτό δικαιολογητικά αποδεικνύεται ότι το παραδοθέν αγαθό αποτελεί μέρος της συνολικής ποσότητας του απαιτούμενου από τη σχετική τεχνική περιγραφή τελικού προϊόντος (έτοιμου σκυροδέματος κατηγορίας C 16/20) και όχι των επιμέρους υλικών από τα οποία αυτό παράγεται.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/22/2020
Επιχορήγηση πολιτιστικού συλλόγου:..Με δεδομένα αυτά, το αντικείμενο της δράσης «Σχολικό Μουσείο Δημοτικής Εκπαίδευσης» προδήλως εντάσσεται στους σκοπούς του πολιτιστικού σωματείου, με αποτέλεσμα να είναι νόμιμη η καταβολή της επίμαχης επιχορήγησης για την κάλυψη συγκεκριμένων δαπανών που εγγυώνται την άρτια και απρόσκοπτη υλοποίησή της.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η δαπάνη που εντέλλεται με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα είναι νόμιμη αλλά αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί λόγω λήξης του οικονομικού έτους 2019, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.
ΔΕΚ/C-412/2004
«Παράβαση κράτους μέλους – Δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών – Οδηγίες 92/50/ΕΟΚ, 93/36/ΕΟΚ, 93/37/ΕΟΚ και 93/38/ΕΟΚ – Διαφάνεια – Ίση μεταχείριση – Εξαιρούμενες συμβάσεις, λόγω της αξίας τους, από το πεδίο εφαρμογής των οδηγιών αυτών»
ΕλΣυν/Κλ.7/307/2015
Παροχή υπηρεσιών φύλαξης. (…) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσης Πράξεως: Α) Ο Δήμος ... ... νομίμως ανέθεσε καθόσον κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα παροχής αυτών (30.10.2013 έως 30.1.2014) είχε καταργηθεί η δημοτική αστυνομία ως αυτοτελής δημοτική υπηρεσία (από 23.9.2013 έως 11.5.2015), η δε φύλαξη των κοινόχρηστων χώρων και της λοιπής δημοτικής περιουσίας, η οποία είχε μεταφερθεί στην αρμοδιότητα της Ελληνικής Αστυνομίας, ήταν ελλιπής, καθόσον είχαν ήδη σημειωθεί κρούσματα βίας, έκνομης συμπεριφοράς και κλοπών.