Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

Ελ.Συν.Κλ.ΣΤ/145/2015

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Προμήθεια ιατρικών συσκευών και οργάνων χειρουργείου (...) Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο διαπιστώνει ότι στη φάση μέχρι και την προσωρινή κατακύρωση του αποτελέσματος της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη σύναψη από το … «…» συμφωνίας-πλαισίου για την προμήθεια χειρουργικού υλικού διάρκειας τεσσάρων ετών έχουν εμφιλοχωρήσει οι ακόλουθες ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες:α) Κατά παράβαση της διάταξης του άρθρου 22Α παρ. 5 του π.δ/τος 118/2007 ορίζεται στο άρθρο 9.Α.1. και Β.1. της διακήρυξης, περί δικαιολογητικών συμμετοχής Ελλήνων πολιτών και αλλοδαπών, ότι, για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό, δεν απαιτείται εγγυητική επιστολή συμμετοχής.β) Κατά παράβαση των διατάξεων της διακήρυξης (βλ. άρθρα 18.1.α. και β, περί της γενικής περιγραφής της διαδικασίας διενέργειας του διαγωνισμού και 19.1. και 2. εδ. α΄, περί αξιολόγησης και ελέγχου των δικαιολογητικών συμμετοχής και τεχνικής αξιολόγησης των προσφορών αντιστοίχως) έλαβε χώρα σύγχυση των σταδίων αξιολόγησης αφενός των δικαιολογητικών συμμετοχής και αφετέρου της τεχνικής προσφοράς των διαγωνιζόμενων.(...)γ) οι προσφερθείσες τιμές από τους τρεις προσωρινούς μειοδότες υπερβαίνουν την αντίστοιχη προϋπολογιζόμενη στη διακήρυξη δαπάνη, προσαυξημένη κατά 10%,(...)Για τους λόγους αυτούς Ο έλεγχος της επιμέρους φάσης μέχρι και την προσωρινή κατακύρωση του αποτελέσματος της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη σύναψη από το …«…» συμφωνίας-πλαισίου για την προμήθεια χειρουργικού υλικού διάρκειας τεσσάρων ετών απέβη αρνητικός.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕλΣυν.Κλ.ΣΤ΄/79/2016

Έλεγχος νομιμότητας σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια από το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο «...» αντιδραστηρίων μικροβιολογικών εξετάσεων. (..) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, διαπιστώνονται τα ακόλουθα:1) Με δεδομένο ότι το π.δ. 118/2007 προβλέπει κατά τρόπο εξαντλητικό τους λόγους αποκλεισμού των υποψηφίων από τη διαγωνιστική διαδικασία, (...),  μη νομίμως αποκλείστηκε στο στάδιο ελέγχου των δικαιολογητικών συμμετοχής η εταιρεία «… LTD» για μόνο το λόγο ότι δεν είχε προσκομίσει το απαιτούμενο, σύμφωνα με το άρθρο 3.1 της διακήρυξης, επί ποινή απορρίψεως της προσφοράς δικαιολογητικό συμμετοχής, ήτοι το «φωτοαντίγραφο της απόδειξης αγοράς της διακήρυξης». (...)2) Μη νομίμως δεν ζητήθηκε από τις μειοδότριες εταιρείες η εκ νέου προσκόμιση των απαιτούμενων στους δημόσιους διαγωνισμούς για την κατακύρωση του τελικού αποτελέσματος δικαιολογητικών, δοθέντος ότι μεταξύ του χρόνου υποβολής των δικαιολογητικών και ελέγχου αυτών (12.1.2015) και της τελικής κατακυρωτικής απόφασης (26.11.2015) μεσολάβησε χρονικό διάστημα ενός περίπου έτους και κατά το χρόνο κατακύρωσης του αποτελέσματος του διαγωνισμού είχε ήδη λήξει η ισχύς των άνω δικαιολογητικών και ιδίως των φορολογικών και ασφαλιστικών ενημεροτήτων και των ποινικών μητρώων. (...) 3) Μη νομίμως η αναθέτουσα αρχή προέβη στην κατακύρωση ειδών καθ’ υπέρβαση της προϋπολογισθείσας δαπάνης κατά ποσοστό μεγαλύτερο του 10%. (...) 4) Περαιτέρω, επισημαίνεται ότι ο περιληφθείς στο άρθρο 2 των σχεδίων συμβάσεων όρος περί της δυνατότητας της αναθέτουσας αρχής να παρατείνει το χρόνο ισχύος των συμβάσεων μονομερώς για ένα ακόμη έτος δεν μπορεί να συνεπάγεται υπέρβαση των κατ’ είδος ποσοτήτων που αποτέλεσαν αντικείμενο κατακύρωσης ούτε περαιτέρω οικονομική επιβάρυνση, καθόσον το δικαίωμα της αναθέτουσας αρχής για αύξηση της προκηρυχθείσας ποσότητας μπορεί να ασκηθεί, με την ενεργοποίηση της σχετικής δυνατότητας, μόνο κατά το χρόνο κατακύρωσης των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού (ΣΤ΄ Κλιμ. 81, 223/2015). (...) Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω η ελεγχόμενη διαδικασία δεν είναι νόμιμη και ως εκ τούτου κωλύεται η υπογραφή των υποβληθέντων για έλεγχο σχεδίων συμβάσεων.


ΕλΣυν.Τμ.6/643/2016

Προμήθεια υγειονομικού υλικού:Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα ανωτέρω έγιναν δεκτά μη νομίμως η αναθέτουσα αρχή προέβη στην κατακύρωση του αποτελέσματος της διεξαχθείσας διαγωνιστικής διαδικασίας, χωρίς προηγουμένως να έχει ζητηθεί από αυτήν η εκ νέου προσκόμιση των απαιτουμένων στους δημόσιους διαγωνισμούς για την κατακύρωση του τελικού αποτελέσματος δικαιολογητικών, των οποίων η ισχύς είχε λήξει κατά το χρόνο της κατακύρωσης. Ήδη με την υπό κρίση αίτηση προβάλλεται ότι λόγω του δυσλειτουργικού και ατελούς συστήματος ανάθεσης των προμηθειών για τις ανάγκες των φορέων υγείας, που έχει ως αποτέλεσμα η ολοκλήρωση ενός διαγωνισμού να διαρκεί μεγάλο χρονικό διάστημα, η αναθέτουσα αρχή συγγνωστώς θεώρησε ότι η επικαιροποίηση των δικαιολογητικών κατακύρωσης μπορούσε να γίνει με υπεύθυνη δήλωση των αναδειχθέντων μειοδοτών. Ωστόσο, δοθέντος, ότι η ανωτέρω πλημμέλεια της κατακυρωτικής απόφασης δύναται να αρθεί μόνο με την ανάκληση αυτής και την εκ νέου έκδοσή της, αφού προηγουμένως ζητηθεί η προσκόμιση των απαιτούμενων για την κατακύρωση επικαιροποιημένων στο σύνολό τους σχετικών δικαιολογητικών, δεν δύναται να αναγνωρισθεί συγγνωστή πλάνη υπέρ των αρμοδίων οργάνων του Νοσοκομείου. Τέλος, πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος και ο ισχυρισμός του αιτούντος περί συνδρομής λόγων υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος αναγομένων στη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του, διότι το δημόσιο συμφέρον, ήτοι εν προκειμένω το συμφέρον της παροχής υπηρεσιών υγείας, εξυπηρετείται προεχόντως με την τήρηση της νομιμότητας στις διαδικασίες ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων προμηθειών υγείας και όχι με την παραβίαση αυτής, όπως εν προκειμένω διά της ανάθεσης των επίμαχων ειδών κατά παράβαση των ως άνω διατάξεων, για τις οποίες ο νομοθέτης, που τις έχει θεσπίσει, έχει κατά τεκμήριο λάβει υπόψη του την ιδιαίτερη σημασία των οικείων προμηθειών για την απρόσκοπτη παροχή υπηρεσιών υγείας από τα Νοσοκομεία..Δεν ανακαλεί την 223/2015 πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.


Αριθ. Πρωτ. Οίκοθεν 23333/8565/2017

ΘΕΜΑ: Επισημάνσεις όσον αφορά τον υποχρεωτικό έλεγχο νομιμότητας σε συμβάσεις έργων. Διευκρινήσεις αναφορικά με τα άρθρα 98, 103 και 105 του νόμου 4412/2016 (Αποσφράγιση, αξιολόγηση προσφορών, αιτήσεων συμμετοχής στις δημόσιες συμβάσεις έργων, πρόσκληση για υποβολή δικαιολογητικών, κατακύρωση - σύναψη σύμβασης).


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/327/2018

Συντήρηση, επισκευή και θέση σε λειτουργία λειοτεμαχιστών..κατόπιν ελέγχου των υποβληθέντων από την προσωρινή μειοδότρια δικαιολογητικών κατακύρωσης και της διαπίστωσης της πληρότητας αυτών, η Επιτροπή Διαγωνισμού, με το ΙΙΙ/6.9.2018 Πρακτικό της, εισηγήθηκε την κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού με το ανωτέρω τίμημα σε αυτήν, η δε εισήγησή της έγινε δεκτή με την 369/12.9.2018 απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω και δεδομένου ότι δεν έχουν ασκηθεί προσφυγές και ένδικα μέσα κατά πράξεων της ελεγχόμενης διαδικασίας (βλ. το 10361/25.9.2018 έγγραφο του Γενικού Γραμματέα του ΕΔΣΝΑ), δεν διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες που να κωλύουν την υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο, με το 10187/19.9.2018 (αρ. πρωτ. Ε.Σ. 60863/20.9.2018) έγγραφο του Γενικού Γραμματέα του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού ..., σχεδίου σύμβασης, αντίγραφο του οποίου τηρείται ηλεκτρονικά στη Γραμματεία του παρόντος Κλιμακίου.


ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/120/2017

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ:να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των σχεδίων συμβάσεων για την «Προμήθεια δακοκτόνων υλικών (εντομοκτόνων και ελκυστικών ουσιών) για το πρόγραμμα δακοκτονίας έτους 2017 για τις ανάγκες της Δ/νσης Προστασίας Φυτικής Παραγωγής» από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων(....)Κατόπιν τούτων, και αφού διαπίστωσε ότι η τελική δαπάνη μετά την αιτούμενη αύξηση της ποσότητας του δακοκτόνου υλικού spinosad (από 143.000 λίτρα σε 157.014 λίτρα με τελική δαπάνη 1.107.137,12 ευρώ, με Φ.Π.Α. 13%) εξακολουθεί να είναι μικρότερη της αρχικώς προϋπολογισθείσας δαπάνης, εισηγήθηκε αφενός την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για την προμήθεια του σκευάσματος του παραρτήματος Β «Dimethoate» με την ίδια αρχικώς προϋπολογισθείσα δαπάνη (327.438,12 ευρώ με Φ.Π.Α.) και αφετέρου την κατακύρωση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού (με την ανωτέρω αύξηση της ποσότητας του σκευάσματος spinosad(....)Αποφαίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή των τεσσάρων (4) υποβληθέντων προς έλεγχο σχεδίων συμβάσεων για την «Προμήθεια δακοκτόνων υλικών (εντομοκτόνων και ελκυστικών ουσιών) για το πρόγραμμα δακοκτονίας έτους 2017 για τις ανάγκες της Δ/νσης Προστασίας Φυτικής Παραγωγής».


2207/1994

Προσωρινή κράτηση και έλεγχος της διάρκειας της, αναστολή ποινών, απόλυση υπό όρο, επιτάχυνση διαδικασίας πολιτικών υποθέσεων και άλλες διατάξεις.


ΕΣ/ΤΜ.6/1345/2017

ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ (νομιμότητα συμφωνίας-πλαισίο).ζητείται εμπροθέσμως και κατά τα λοιπά παραδεκτώς η ανάκληση της 69/2017 Πράξης του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή της συμφωνίας-πλαισίου για την προμήθεια υγειονομικού υλικού (χειρουργικά γάντια) για την κάλυψη αναγκών του ..., διάρκειας τεσσάρων ετών..(..)(..)Κατόπιν των ανωτέρω, και λαμβάνοντας υπόψη ότι η αποδοχή των πρώτου και τέταρτου λόγων ανάκλησης (σκέψεις 5 και 10) δεν οδηγεί σε ανάκληση του συνόλου της προσβαλλόμενης Πράξης, στο μέτρο που οι λοιπές πλημμέλειες της διαδικασίας ανάθεσης που αναδείχθηκαν με αυτήν κρίθηκαν βάσιμες, η κρινόμενη αίτηση και η σχετική παρέμβαση πρέπει να απορριφθούν. 

Δεν αναθεωρηθηκε με την ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ/ΕΠΤΑΜ/1874/2018


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/111/2006 (Α΄ΔΙΑΚΟΠΩΝ)

Προμήθεια  ακτινοσκοπικού-ακτινολογικού μηχανήματος(....)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, η επίμαχη δαπάνη είναι μη νόμιμη, καθώς η κατακυρωτική απόφαση του Δ.Σ. του Πε.Σ.Υ.Π. Ηπείρου πάσχει από το ελάττωμα της παράβασης ουσιώδους τύπου, συνιστάμενο στη μη τήρηση των κανόνων της νόμιμης λειτουργίας της έχουσας γνωμοδοτική αρμοδιότητα επιτροπής κατά τη λήψη των αποφάσεών της, οι οποίες αποτυπώνονται στα 8541/26.11.2004 και 9093/14.12.2004 πρακτικά. Ο προβαλλόμενος στο απαντητικό έγγραφο του Νοσοκομείου ισχυρισμός, ότι τα 8541/26.11.2004 και 9093/14.12.2004 πρακτικά, με τα οποία η επιτροπή του διαγωνισμού πρότεινε αντίστοιχα την κατακύρωση του αποτελέσματος της δημοπρασίας στη φερόμενη ως δικαιούχο του εντάλματος εταιρία και την ακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού, αποτελούν στην ουσία ένα και το αυτό πρακτικό οικονομικής αξιολόγησης, είναι αβάσιμος, προεχόντως διότι τα δύο αυτά πρακτικά καταλήγουν σε αντιφατικά συμπεράσματα. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/Τμ.6/1975/2012

ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΚΑΥΣΙΜΩΝ Αίτηση ανάκλησης της 11/2012 Πράξης του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Νομό .......Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν ανωτέρω στη σκέψη ΙΙ της παρούσας το Τμήμα κρίνει ότι νομίμως η επιτροπή αξιολόγησης του διαγωνισμού εισηγήθηκε την κατακύρωση του αποτελέσματος του ελεγχόμενου διαγωνισμού στο μοναδικό σε αυτόν συμμετέχοντα, παρότι η προσφερόμενη από αυτόν έκπτωση για τα δύο από τα τρία προς προμήθεια είδη υγρών καυσίμων ήταν χαμηλότερη από αυτή που είχε επιτευχθεί για τα ίδια είδη στο διαγωνισμό του αμέσως προηγούμενου έτους.(...)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, πρέπει να γίνει δεκτή η αίτηση ανακλήσεως του Δήμου ......, να ανακληθεί η 11/2012 πράξη του Επιτρόπου στο Νομό ...... και να επιτραπεί η υπογραφή της ελεγχόμενης συμβάσεως μεταξύ του αιτούντος και του πρατηριούχου


ΕΣ/ΤΜ.6/4145/2013

ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ. (..) ζητείται η ανάκληση της 99/2013 Πράξης του ΣΤ΄ Κλιμακίου (ΣΤ΄ Διακοπών) του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κατά το μέρος που με αυτή κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων μεταξύ του αιτούντος, Γενικού Νοσοκομείου ... «...» και της εταιρείας «....», για την προμήθεια του είδους «αναλυτής υγράς χημείας τύπου Γ΄»....Η προμήθεια αυτή εντάσσεται στον ευρύτερο ανοικτό διαγωνισμό που διεξήχθη από το αιτούν για την προμήθεια αντιδραστηρίων και αναλωσίμων για αυτόματους βιοχημικούς αναλυτές με ταυτόχρονη παραχώρηση συνοδού εξοπλισμού.(..)Με τα δεδομένα αυτά, το Τμήμα κρίνει, κατά πλειοψηφία, ότι, όπως ορθά το αιτούν υποστηρίζει, ο αποκλεισμός της εταιρείας «....» κατά το στάδιο ελέγχου των τεχνικών προσφορών, έχει ήδη κριθεί νόμιμος με την 749/2010 απόφαση της Επιτροπής Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας, από την οποία απορρέει προσωρινό δεδικασμένο που δεσμεύει, ως προς τα ζητήματα που κρίθηκαν από αυτή, τόσο την αναθέτουσα αρχή όσο και το Ελεγκτικό Συνέδριο κατά την άσκηση προσυμβατικού ελέγχου (βλ. Πρακτικά Ολομ. Ελ. Συν. της 16ης Γ.Σ. της 19.9.2012 – Θέματα Γ΄ και Δ΄). Συνεπώς, νομίμως το Δ.Σ. του αιτούντος νοσοκομείου προέβη στην κατακύρωση του είδους «αναλυτής υγράς χημείας τύπου Γ΄» στην εταιρεία «....», κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την κρινόμενη αίτηση. Ο συναφώς δε προβαλλόμενος λόγος ότι η εταιρεία «....» (ήδη «….») τελεί σε πτώχευση, επομένως, είναι εκ των πραγμάτων αδύνατη η επανάληψη της τεχνικής αξιολόγησης της προσφοράς της, δεν επηρεάζει την κρίση του Τμήματος τούτου επί της νομιμότητας του αποκλεισμού της εταιρείας, αλλά συνάπτεται με το επόμενο στάδιο του ελέγχου των δικαιολογητικών των υποψηφίων από την αναθέτουσα αρχή, κατά την κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού. (..)Ανακαλεί εν μέρει την 99/2013 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου (ΣΤ΄ Διακοπών) του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κατά τα οριζόμενα στο σκεπτικό της παρούσας....Αποφαίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή των συμβάσεων για την μεταξύ του Γενικού Νοσοκομείου ... «...» και της εταιρείας «....» για το είδος «αναλυτής υγράς χημείας τύπου Γ΄».