Αριθμ. Υ4α/οικ.30949/2011
Τύπος: Αποφάσεις
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυν.Κλ.1/250/2015
Απογευματινά ιατρεία:Μη νόμιμη η καταβολή ποσού από Νοσοκομείο σε πανεπιστημιακούς ιατρούς για την απασχόλησή τους σε απογευματινά ιατρεία εκτός του Νοσοκομείου κατά τα χρονικά διαστήματα, αντιστοίχως, από 1.3 έως 28.12.2012, από 15.1 έως 28.2.2013 και από 5.3 έως 27.12.2013, καθόσον η πραγματοποίηση των απογευματινών ιατρείων σε χώρους εκτός του Νοσοκομείου στο πλαίσιο της ολοήμερης λειτουργίας του, είναι μη νόμιμη, δεδομένου ότι, σύμφωνα με το άρθρο 62 παράγραφος 1 του ν. 3918/2011, οι πανεπιστημιακοί ιατροί οφείλουν να συμμετέχουν από 1.4.2011 στην ολοήμερη λειτουργία του νοσοκομείου αποκλειστικά με την πραγματοποίηση των απογευματινών ιατρείων εντός του νοσοκομείου, ενώ το νοσοκομείο όφειλε να οργανώσει την ολοήμερη λειτουργία, λαμβάνοντας υπόψη ότι η ολοήμερη λειτουργία των νοσοκομείων προβλέφθηκε ήδη από το έτος 2001 (ν. 2889/2001). Περαιτέρω, με την παρ. 33 του άρθρου 3 του ν. 3027/2002, το δικαίωμα των πανεπιστημιακών ιατρών, μεταξύ άλλων, του εν λόγω Νοσηλευτικού Ιδρύματος, να ασκούν τα απογευματινά ιατρεία εκτός του νοσοκομείου σε ιδιωτικούς χώρους δόθηκε προσωρινά, με ταυτόχρονη εξουσιοδότηση στον Υπουργό Υγείας και Πρόνοιας να ορίσει το χρόνο κατάργησής τους.
Υ4α/ΓΠ οικ40620/2001
Ολοήμερη λειτουργία Νοσοκομείων και καθορισμός του ύψους της αμοιβής για επίσκεψη σε απογευματινό ιατρείο καθώς και του ποσοστού που κατανέμεται στο νοσοκομείο και στο προσωπικό που απασχολείται στην ολοήμερη λειτουργία.(ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ Υ4α/147881/2010 «Ολοήμερη λειτουργία Νοσοκομείων» (Β΄ 1851))
ΕΣ/ΤΜ.1/51/2014
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΑΜΟΙΒΩΝ σε ιατρικό προσωπικό:..επιδιώκεται η ανάκληση της 46 Συν/ση 6η/29.4.2013 Πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο Ι Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, ορθώς με την υπό ανάκληση πράξη κρίθηκε μη νόμιμη η διενεργούμενη κράτηση υπέρ του ... Ο ισχυρισμός δε του ανωτέρω ταμείου ότι οι ιατροί του ΕΣΥ που συμμετέχουν στη λειτουργία των απογευματινών ιατρείων των νοσοκομείων δεν δύναται να αντιμετωπίζονται ως ιδιώτες ούτε ασκούν στο πλαίσιο της λειτουργίας τους ιδιωτικό έργο, αλλά αντιθέτως η αμοιβή που εισπράττουν για τη συμμετοχή τους σε αυτά είναι δημόσια λόγω αφενός του σκοπού του νόμου, ο οποίος με τη θέσπιση των απογευματινών ιατρείων απέβλεψε στην εξυπηρέτηση δημοσίου σκοπού και δη στην αξιοποίηση του εξοπλισμού των δημόσιων νοσοκομείων και στην εξασφάλιση ευκολότερης πρόσβασης των πολιτών στις προσφερόμενες από τα δημόσια νοσοκομεία υπηρεσίες υγείας, αφετέρου της χρήσης από τους ιατρούς των απογευματινών ιατρείων των ιατρικών μηχανημάτων και εν γένει της υποδομής των δημόσιων νοσοκομείων, είναι αβάσιμος και απορριπτέος. Και τούτο, διότι ο νομοθέτης, ενόψει της ισχύουσας απαγόρευσης της παράλληλης άσκησης ελεύθερου ιατρικού επαγγέλματος από τους ιατρούς του ΕΣΥ και των δραστικών περιορισμών της κείμενης νομοθεσίας στη δυνατότητα άσκησης ιδιωτικού ιατρείου από τους πανεπιστημιακούς ιατρούς που εργάζονται σε πανεπιστημιακές κλινικές, εργαστήρια ή μονάδες των νοσοκομείων του ΕΣΥ, εισήγαγε, στο πλαίσιο της θέσπισης των απογευματινών ιατρείων με το άρθρο 9 του ν. 2889/2001 και της ολοήμερης (εκτός τακτικού ωραρίου) λειτουργίας των νοσηλευτικών ιδρυμάτων του ΕΣΥ με το άρθρο 1 του ν. 3868/2010, στοιχεία και διαδικασίες που προσιδιάζουν στην άσκηση ιδιωτικού ιατρείου, με σκοπό, χάριν της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας των δημόσιων νοσοκομείων έναντι των ιδιωτικών και της αύξησης με νόμιμο τρόπο των αποδοχών των ιατρών που επιθυμούν να απασχολούνται στα ιατρεία αυτά, να καταστήσει, υπό τη μορφή κινήτρου, την αμοιβή που εισπράττουν οι ιατροί στο πλαίσιο της ανωτέρω ολοήμερης λειτουργίας ιδιωτική και πάντως εντελώς διακριτή και ανεξάρτητη από τις λοιπές πάσης φύσεως αποδοχές που λαμβάνουν από την εργασία που προσφέρουν υποχρεωτικά κατά το τακτικό ωράριο του νοσοκομείου, λόγω της υπαλληλικής τους σχέσης, χωρίς, όμως, να αποβλέπει και στη μετατροπή των δημόσιων νοσοκομείων που λειτουργούν απογευματινά ιατρεία σε ιδιωτικές κλινικές και εργαστήρια ούτε των ιατρών που συμμετέχουν σε αυτά σε ελεύθερους επαγγελματίες. Τούτο άλλωστε συνάγεται και από το γεγονός ότι παρά τις βελτιώσεις που το άρθρο 1 του ν. 3868/2010 επέφερε κυρίως σε οργανωτικά θέματα της λειτουργίας των απογευματινών ιατρείων, διατηρήθηκε σε ισχύ η παρ. 5 του άρθρου 13 του ν. 2889/2001, με την οποία ρητά προβλέπεται ότι τα (δυνητικά) εισοδήματα των ιατρών του ΕΣΥ και των πανεπιστημιακών ιατρών από τις ιατρικές επισκέψεις και τις ιατρικές πράξεις στο πλαίσιο της ολοήμερης (απογευματινής) λειτουργίας των νοσοκομείων, θεωρείται ότι προέρχονται από την άσκηση ιδιωτικού έργου, ο δε περί του αντιθέτου προβαλλόμενος ισχυρισμός του Ταμείου, σύμφωνα με τον οποίο το θεσπιζόμενο με την ανωτέρω διάταξη νομικό πλάσμα δεν επιδιώκει να καταστήσει ιδιωτική την παρεχόμενη εργασία των ιατρών κατά την λειτουργία των ολοήμερων (απογευματινών) ιατρείων, αλλά να εισάγει ως προς την αμοιβή που εισπράττεται για την εργασία αυτή διαφορετικό καθεστώς φορολόγησης, είναι με βάση τα προεκετεθέντα αβάσιμος και απορριπτέος.(...). Ως εκ τούτου, τα ποσά της αμοιβής που εισπράττουν οι ιατροί του ΕΣΥ, λόγω της συμμετοχής τους στην ολοήμερη λειτουργία των απογευματινών ιατρείων των νοσοκομείων, δεν συνιστούν αποζημίωση, κατά την έννοια που προσδίδει σε αυτή το άρθρο 27 του π.δ. 422/1981, και δεν υπόκεινται στην προβλεπόμενη από τη διάταξη αυτή κράτηση. Κατ’ ακολουθία όσων έγιναν δεκτά, η αίτηση ανάκλησης πρέπει να απορριφθεί.
ΕλΣυν/Κλ.1(ΚΠΕ)172/2015
ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ:Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβών από Νοσοκομείο σε πανεπιστημιακούς ιατρούς για την απασχόλησή τους σε απογευματινά ιατρεία εκτός του Νοσοκομείου κατά το χρονικό διάστημα από 1.7.2012 έως 31.10.2013, καθόσον η πραγματοποίηση των ανωτέρω απογευματινών ιατρείων σε χώρους εκτός του ως άνω Νοσοκομείου, που έλαβε χώρα μετά την 1.4.2011, είναι μη νόμιμη και ως εκ τούτου, είναι μη νόμιμη και η καταβολή αμοιβής για αυτά (οι διατάξεις του άρθρου 62 παρ. 1 του ν. 3918/2011 θέτουν γενική απαγόρευση για την πραγματοποίηση απογευματινών ιατρείων εκτός του Νοσοκομείου μετά την 1.4.2011.)ΣΥΓΓΝΩΣΤΗ ΠΛΑΝΗ
Υ4α/οικ45653/2001
Συμπλήρωση, τροποποίηση της Υ4α/Γ.Π. οικ. 40620/ 6.12.2001 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Υγείας και Πρόνοιας -Ολοήμερη λειτουργία νοσοκομείων.(ΦΕΚ Β΄ 1643/ 10.12.2001-ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με την Υ4α/147881/2010 «Ολοήμερη λειτουργία Νοσοκομείων» (Β΄ 1851))
ΕλΣυν.Τμ.1(ΚΠΕ)276/2014
ΑΠΟΔΟΧΕΣ:Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής σε ιατρούς Νοσοκομείου, από την πραγματοποίηση ιατρικών πράξεων κατά την ολοήμερη λειτουργία του νοσοκομείο καθόσον: α) η δαπάνη εντέλλεται σε βάρος εσφαλμένου Κ.Α.Ε., και επιπλέον η καταβαλλόμενη στο νοσοκομείο κρατική επιχορήγηση δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί για το σκοπό αυτό,β) οι αμοιβές προς τους ιατρούς για τις υπηρεσίες που παρέχουν κατά το τμήμα της ολοήμερης λειτουργίας πέραν της τακτικής πρωινής καταβάλλονται μόνο, ειδικά και κατά προτεραιότητα από τα έσοδα που σχηματίζονται από αυτή τη λειτουργία, γ) δεν πρόκειται για ληξιπρόθεσμες οφειλές που σχηματίσθηκαν μέχρι 31.12.2011, συνεπώς δεν επιτρέπεται η κρατική επιχορήγηση να χρησιμοποιηθεί για την εξόφλησή τους, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων ν. 4093/2012 και δ) οι εν λόγω αμοιβές για την καταβολή των οποίων το νοσοκομείο ενεργεί ως διαχειριστής, θεσπίζονται καταρχήν ως ποσά, τα οποία τα νοσοκομεία διαχειρίζονται και οφείλουν να αποδώσουν στους ιατρούς, αφού τα εισπράξουν για λογαριασμό των τελευταίων από τους υπόχρεους χρήστες των υπηρεσιών.
ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)2762015
Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής σε ιατρούς Νοσοκομείου, από την πραγματοποίηση ιατρικών πράξεων κατά την ολοήμερη λειτουργία του νοσοκομείο καθόσον: α) η δαπάνη εντέλλεται σε βάρος εσφαλμένου Κ.Α.Ε., και επιπλέον η καταβαλλόμενη στο νοσοκομείο κρατική επιχορήγηση δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί για το σκοπό αυτό, β) οι αμοιβές προς τους ιατρούς για τις υπηρεσίες που παρέχουν κατά το τμήμα της ολοήμερης λειτουργίας πέραν της τακτικής πρωινής καταβάλλονται μόνο, ειδικά και κατά προτεραιότητα από τα έσοδα που σχηματίζονται από αυτή τη λειτουργία, γ) δεν πρόκειται για ληξιπρόθεσμες οφειλές που σχηματίσθηκαν μέχρι 31.12.2011, συνεπώς δεν επιτρέπεται η κρατική επιχορήγηση να χρησιμοποιηθεί για την εξόφλησή τους, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων ν. 4093/2012 καιδ) οι εν λόγω αμοιβές για την καταβολή των οποίων το νοσοκομείο ενεργεί ως διαχειριστής, θεσπίζονται καταρχήν ως ποσά, τα οποία τα νοσοκομεία διαχειρίζονται και οφείλουν να αποδώσουν στους ιατρούς, αφού τα εισπράξουν για λογαριασμό των τελευταίων από τους υπόχρεους χρήστες των υπηρεσιών.
Υ4α/15188/2012
Καθορισμός ποσοστού που αποδίδεται ως αμοιβή στους γιατρούς του Ε.Ο.Π.Π.Υ. που συμμετέχουν στην ολοήμερη πέραν του τακτικού ωραρίου λειτουργίας των Νοσοκομείων.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/33/2018
Αμοιβες ολοήμερης λειτουργίας ιατρικού και λοιπού προσωπικού Νοσοκομειου.(..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα προηγουμένως έγιναν δεκτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, διότι, οι αμοιβές προς τους ιατρούς και το λοιπό επιστημονικό προσωπικό για τις υπηρεσίες που παρέχουν κατά την ολοήμερη λειτουργία του Νοσοκομείου, πέραν της τακτικής πρωινής, καταβάλλονται μόνο, ειδικά και κατά προτεραιότητα από τα έσοδα που σχηματίζονται από αυτή τη λειτουργία. Οι εν λόγω δε αμοιβές, για την καταβολή των οποίων το νοσοκομείο ενεργεί ως διαχειριστής, θεσπίζονται, καταρχήν, ως ποσά τα οποία τα νοσοκομεία διαχειρίζονται και οφείλουν να αποδώσουν στους ιατρούς και στο λοιπό απασχολούμενο προσωπικό, αφού τα εισπράξουν για λογαριασμό των τελευταίων από τους υπόχρεους χρήστες των υπηρεσιών (ειδικότερα κατά τις διακρίσεις που γίνονται στη σκέψη ΙΙ, είτε από τους ασφαλιστικούς οργανισμούς είτε από τους προσερχόμενους ιδιώτες), και όχι ως οφειλές του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. προς τα νοσοκομεία οι οποίες έχουν διαγραφεί...Περαιτέρω, η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνη είναι μη νόμιμη και για το λόγο ότι οι αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκαν το πρώτον το 2016, ήτοι σε μεταγενέστερο οικονομικό έτος από εκείνα (2011, 2012, 2013 και 2014) της πραγματοποίησης της οικείας δαπάνης ...Δεδομένου, όμως, ότι η Υγειονομική Μονάδα ..., αναλαμβάνοντας εκ του νόμου την υποχρέωση οργάνωσης και εύρυθμης λειτουργίας του θεσμού των απογευματινών ιατρείων, προέβη, εν προκειμένω, σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες για τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του, και συγκεκριμένα α) στην όχληση του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. να διευθετήσει τις οικονομικές εκκρεμότητες εξόφλησης των νοσηλίων των παρακλινικών εξετάσεων των ολοήμερων ιατρείων κατά τα κρίσιμα έτη..καθώς και β) στην υποβολή αιτήματος προς το αρμόδιο Υπουργείο Υγείας (βλ. το 5527/18.8.2016 σχετικό έγγραφο του Νοσοκομείου ...) για την επιχορήγησή του με το οικείο ποσό των ανεξόφλητων αμοιβών των ιατρών και του λοιπού επιστημονικού προσωπικού για την παροχή των αντίστοιχων υπηρεσιών τους κατά την ολοήμερη λειτουργία της Υγειονομικής Μονάδας ...,το Κλιμάκιο κρίνει, κατά πλειοψηφία, ότι μπορούν να καταβληθούν οι επίμαχες αμοιβές από άλλες πιστώσεις του προϋπολογισμού του Νοσοκομείου, που έχουν μεταφερθεί στους οικείους κωδικούς του μοναδιαίου λογαριασμού της ολοήμερης λειτουργίας της Υγειονομικής Μονάδας. ....το Κλιμάκιο κρίνει ότι η παράλειψη έγκαιρης δέσμευσης των σχετικών πιστώσεων και η ανάληψη το πρώτον των οικείων δαπανών στις πιστώσεις του προϋπολογισμού του 2016 έγινε χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων (συγγνωστή πλάνη)
ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)221/2014
Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής σε πανεπιστημιακούς ιατρούς για την απασχόλησή τους σε απογευματινά ιατρεία εκτός του Νοσοκομείου, κατά το χρονικό διάστημα από 1.1.2012 έως 28.2.2013, καθόσον δεν επιτρέπεται κατά τις διατάξεις του άρθρου 62 παρ. 1 του ν. 3918/2011 (ΦΕΚ Α΄ 31/2011) μετά την 1.4.2011 η πραγματοποίηση απογευματινών ιατρείων εκτός του Νοσοκομείου