Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΑΕΠΠ/1003/2022

Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Έργο «Αντικατάσταση Δικτύου Σωληνώσεων Ψύξης-Θέρμανσης κτιρίου Διοίκησης ... Παραρτήματος ...», με αναθέτουσα αρχή την Περιφέρεια ... - Οικονομική Επιτροπή, προϋπολογισμού 85.335 € (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/9683/112/2021

Προκήρυξη της Δράσης «Αντικατάσταση συστημάτων θέρμανσης πετρελαίου με συστήματα φυσικού αερίου σε κατοικίες στην Περιφέρεια Θεσσαλίας» που θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020.


ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/17874/307/2023

Τροποποίηση της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/9683/112/1.2.2021 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Προκήρυξη της Δράσης “Αντικατάσταση συστημάτων θέρμανσης πετρελαίου με συστήματα φυσικού αερίου σε κατοικίες στην Περιφέρεια Θεσσαλίας” που θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020» (Β’ 398). 


ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/81389/1221/2022

Τροποποίηση της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΕΣΠ ΕΝ/9683/112/01.02.2021 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο: «Προκήρυξη της Δράσης “Αντικατάσταση συστημάτων θέρμανσης πετρελαίου με συστήματα φυσικού αερίου σε κατοικίες στην Περιφέρεια Θεσσαλίας” που θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020» (Β’ 398).


ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/58102/1075/2021

Διαδικασία, όροι μεταφοράς των πιστώσεων που εγγράφονται στο Π.Δ.Ε προς τον φορέα υποδοχής και ελέγχου των αιτήσεων και πιστοποίησηςτης κατασκευής της εσωτερικής εγκατάστασης φυσικού αερίου για την καταβολή της χρηματοδότησης και την κάλυψη των εξόδων του, απαιτούμενα δικαιολογητικά δημοσιονομικής τακτοποίησης των πληρωμών και λοιπές λεπτομέρειες  για την υλοποίηση της δράσης «Αντικατάσταση συστημάτων θέρμανσης πετρελαίου με συστήματα φυσικού αερίου σε κατοικίες στην Περιφέρεια Θεσσαλίας».


ΕΣ/ΤΜ.6/513/2020

Προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης...Κατ΄ ακολουθίαν των ανωτέρω, το Τμήμα κρίνει ότι πρέπει να αναβάλει την οριστική του κρίση, προκειμένου να προσκομιστούν από τον αιτούντα, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης: α) οι συμβάσεις (εργασιών καθαρισμού, εκχιονισμού, ρίψεων άλατος κ.α. οδικού δικτύου), τις οποίες επικαλείται η αίτηση ανάκλησης (ήτοι 1. «Εργασίες καθαρισμού, εκχιονισμού, ρίψεις άλατος κλπ οδικού δικτύου περιόδου 2017-2018 (22.12.2017)», αξίας 67.706,88 ευρώ, 2. «Εργασίες καθαρισμού, εκχιονισμού, ρίψεις άλατος κλπ οδικού δικτύου περιόδου 2019-2020 (3.1.2019)», αξίας 36.280,19 ευρώ και 3. «Εργασίες καθαρισμού, εκχιονισμού, ρίψεις άλατος κλπ οδικού δικτύου περιόδου 2019-2020 (9.1.2019)», αξίας 28.800,00 ευρώ), β) έγγραφα στοιχεία σχετικά με την αναφερόμενη στην υπό κρίση αίτηση επικράτηση έντονων καιρικών συνθηκών και χαμηλών θερμοκρασιών στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου ..., κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου 2018-2019, και γ) βεβαίωση της αρμόδιας υπηρεσίας του Δήμου, από την οποία να προκύπτει αφενός μεν αν και σε ποιο ύψος η ελεγχόμενη σύμβαση (συμβατικού ποσού 42.558,18 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α., ήτοι 52.772,14 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.) συνεπάγεται αύξηση της ποσότητας του πετρελαίου θέρμανσης για τα κτίρια της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (σε σχέση με την αρχικά υπολογισθείσα των 150.000 λίτρων), αφετέρου δε η ποσότητα την οποία αναλαμβάνει, με τη 2η συμπληρωματική σύμβαση, να παραδώσει ο προμηθευτής «...».


ΕΣ/ΤΜ.4/16/2019

Αντικατάσταση λεβήτων ανακατασκευή δικτύων λεβητοστασίου και καμινάδων:..Ωστόσο, κατά τη γνώμη, που κράτησε στο Τμήμα ως προς τη μη νομιμότητα της επίμαχης δαπάνης, σύμφωνα με όσα προαναφέρθηκαν, λαμβάνοντας περαιτέρω υπόψη α) τη φύση και την έκταση του συστήματος θέρμανσης του αιτούντος, οι σωληνώσεις του οποίου διατρέχουν όλους τους χώρους αυτού εκτεινόμενοι σε μήκος 10 χλμ. με πλήθος διακλαδώσεων και συνδέσεων (βλ. το ….2019 έγγραφο του Πανεπιστημίου με πρόσθετες διευκρινίσεις) καθώς και την επιβαρυμένη κατάσταση αυτού από τη συνεχόμενη χρήση του μέχρι τότε επί 27 χρόνια από την αρχική του εγκατάσταση, β) τη σφοδρότητα και διάρκεια των καιρικών φαινομένων (χαμηλές θερμοκρασίες και ολικός παγετός) που έπληξαν την πόλη της ... κατά τη χρονική περίοδο από 7.1.2017 έως 15.1.2017, όπως τούτο πιστοποιείται από το προαναφερόμενο έγγραφο της Ε.Μ.Υ., που είχαν ως αποτέλεσμα την κήρυξη από την Περιφέρεια ... όλων των Δήμων του Νομού ... σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και γ) το γεγονός ότι οι εργασίες που συμπεριλήφθηκαν στην ελεγχόμενη συμπληρωματική σύμβαση ήταν οι άκρως απαραίτητες για την αποκατάσταση των βλαβών και αστοχιών που προκλήθηκαν στο δίκτυο από τις ως άνω ακραίες καιρικές συνθήκες, ενώ ήδη στο πλαίσιο της τμηματικής, λόγω μεγέθους, συντήρησης των εγκαταστάσεων του Πανεπιστημίου έχει ήδη δρομολογηθεί, μέσω προσφάτως υπογραφείσας σύμβασης (βλ. το ως άνω διευκρινιστικό έγγραφο του αιτούντος), η αντικατάσταση και άλλων παλαιών σωληνώσεων και λοιπών φθαρμένων εξαρτημάτων του δικτύου θέρμανσης, άγεται στην κρίση, κατ΄αποδοχή του σχετικού λόγου ανάκλησης, ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση, τα αρμόδια όργανα του Πανεπιστημίου πεπλανημένα, πλην όμως συγγνωστώς και χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων, υπέλαβαν ότι λόγω των εκτεταμένων ζημιών που προκλήθηκαν στο σύστημα θέρμανσης εν μέσω της χειμερινής περιόδου εξ αιτίας των ακραίων καιρικών φαινομένων μπορούσαν νομίμως να προβούν στη σύναψη της επίμαχης συμπληρωματικής σύμβασης, προκειμένου να αποκατασταθεί τάχιστα η ομαλή λειτουργία του εν λόγω συστήματος τόσο για την αποτελεσματική προστασία του υπό εγγύηση νέου εξοπλισμού που εγκαταστάθηκε στο λεβητοστάσιο στο πλαίσιο της αρχικής εργολαβίας και θα επηρεαζόταν, λόγω της φύσης του συστήματος, από οποιαδήποτε υπάρχουσα εντός αυτού αστοχία ή βλάβη όσο και για την εξασφάλιση της ομαλής εκπαιδευτικής λειτουργίας του αιτούντος.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η αίτηση του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία "...", για την ανάκληση της 2/2019 πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο Τμήμα τούτο, πρέπει να γίνει δεκτή και η ανωτέρω πράξη να ανακληθεί λόγω συγγνωστής πλάνης, το δε ..., οικονομικού έτους 2018, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Πανεπιστημίου, θα μπορούσε να θεωρηθεί, εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του οποίου βαρύνει.


ΕλΣυνΚλ.Ε/292/2018

Ανάδειξη αναδόχου σε δημόσιο έργο:..Ο προσωρινός ανάδοχος κλήθηκε να υποβάλει τα δικαιολογητικά κατακύρωσης, τα οποία ελέγχθηκαν και η Επιτροπή Διαγωνισμού με το από 15.3.2018 Πρακτικό της πρότεινε την κατακύρωση του αποτελέσματος. Η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας ενέκρινε τα προαναφερόμενα και με την 529/26.3.2018 απόφασή της κατακύρωσε το έργο στην εργολήπτρια επιχείρηση «...» (δ.τ. «...»), σύμφωνα με την οικονομική προσφορά που κατέθεσε. Τέλος, σύμφωνα με την 21.5.2018 βεβαίωση του Διευθυντή Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας Αχαΐας, η διαγωνιστική διαδικασία και η κατακυρωτική απόφαση δεν έχουν προσβληθεί είτε με διοικητικά είτε με ένδικα μέσα ή βοηθήματα.Κατ’ ακολουθία των προαναφερόμενων, από τον έλεγχο των υποβληθέντων στο Κλιμάκιο στοιχείων δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου του ελεγχόμενου έργου και, ως εκ τούτου, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος για προσυμβατικό έλεγχο σχετικού σχεδίου σύμβασης, το οποίο επισυνάπτεται στην παρούσα πράξη και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής.


ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/897/2022

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ:Στην υπό κρίση υπόθεση, οι υποβληθείσες προς έλεγχο προγραμματικές συμβάσεις, με αντικείμενο τη μεταβίβαση της αρμοδιότητας υλοποίησης των πράξεων  «Αντικατάσταση εσωτερικού δικτύου ύδρευσης στην Τ.Κ. Αγ. Παρασκευής Κόνιτσας» και «Αντικατάσταση εσωτερικού δικτύου ύδρευσης στην Τ.Κ. Διστράτου Κόνιτσας» από τον Δήμο Κόνιτσας στην Περιφέρεια Ηπείρου, υπεγράφησαν, στις 3.9.2021, από τον Δήμαρχο Κόνιτσας και τον Περιφερειάρχη Ηπείρου, αντίστοιχα, που εκπροσωπούν νομίμως τους άνω φορείς. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, οι εν λόγω υποβληθείσες προς έλεγχο προγραμματικές συμβάσεις, που έχουν ήδη συναφθεί μεταξύ των ανωτέρω συμβαλλόμενων μερών, απαραδέκτως εισάγονται στο Κλιμάκιο τούτο για άσκηση ελέγχου νομιμότητας. Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι οι ως άνω προγραμματικές συμβάσεις δύναται να ελεγχθούν στο πλαίσιο του προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας των εκτελεστικών τους συμβάσεων, οπότε και θα κριθεί η νομιμότητα του περιεχομένου και των κατ’ ιδίων όρων τους ως αναγκαίο πρόκριμα των τελευταίων (βλ. ΕλΣυν VI Τμ. 2226/2016, 3002/2014, 3237, 4143/2013, πρβλ 26/2017, Ε΄ Κλ. 453/2022).


ΕλΣυνΤμ.6/557/2016

Συμβάσεις έργων ΟΤΑ:ητείται, η ανάκληση της 28/2015 πράξης της Αναπληρώτριας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ...ορθά εκρίθη με τη προσβαλλομένη ότι το ελεγχόμενο έργο αποτελεί τμήμα ενός ενιαίου έργου και ότι επομένως, λόγω της συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης και των τριών ως άνω τμημάτων του (1.197.000,00 Ευρώ με Φ.Π.Α), οφείλει η Αναπληρώτρια Επίτροπος να απέχει του ελέγχου, ο δε σχετικός φάκελος πρέπει να υποβληθεί στο αρμόδιο Κλιμάκιο για να ασκηθεί ο προβλεπόμενος έλεγχος. Και τούτο, διότι από τα στοιχεία του φακέλου καταδεικνύεται η ύπαρξη ενός ενιαίου έργου που περιλαμβάνει και τις τρείς προαναφερόμενες εργολαβίες οι οποίες ταυτίζονται ως προς το τεχνικό τους αντικείμενο, επιτελούν, δε, την ίδια τεχνική λειτουργία, καθόσον αφορούν στην ανακαίνιση και συντήρηση του ίδιου κτιρίου (πρώην ..) στο πλαίσιο ενός ενιαία προγραμματιζόμενου έργου, με όμοιες εργασίες (ηλεκτρομηχανολογικές, οικοδομικές), ενώ, περαιτέρω, προκύπτει ότι οι σχετικοί διαγωνισμοί διεξήχθησαν στις 21.4.2015, 28.4.2015 και 8.9.2015, δηλαδή σε μικρή χρονική απόσταση μεταξύ τους. Ο λόγος ανάκλησης περί συμπληρωματικών εργασιών που περιλαμβάνονται στην ελεγχόμενη εργολαβία, προέκυψαν κατά την εκτέλεση του έργου «Οικοδομικές εργασίες- συντηρήσεις κτιριακών υποδομών χωρικής αρμοδιότητας Περιφέρειας ..» και δεν μπορούσαν να προβλεφθούν κατά την μελέτη του, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, καθόσον η αντικατάσταση κατεστραμμένων οπλισμών σκυροδέματος, εσωτερικών σωληνώσεων και δικτύων, η τοποθέτηση ανελκυστήρα για Α.Μ.ΕΑ. κ.λ.π., συνιστούν εργασίες που έπρεπε να προβλεφθούν και να συμπεριληφθούν σε μια ενιαία μελέτη, αφού είναι απόλυτα συναφείς μεταξύ τους και απαραίτητες για την αρτιότητα και λειτουργικότητα του έργου, ενώ το χρονικό σημείο δέσμευσης της πίστωσης για το ελεγχόμενο έργο δεν ασκεί επιρροή. (..)Παραπέμπει το φάκελο του έργου «Ανακαίνιση-διαμόρφωση χώρων νέου Διοικητηρίου Περιφέρειας ..» στο Ε΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/2/2019

ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Αντικατάσταση λεβήτων ανακατασκευή δικτύων λεβητοστασίου και καμινάδων(..)Πιο συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από τα περιεχόμενα του 4ου Ανακεφαλαιωτικού Πίνακα Εργασιών της Αρχικής Σύμβασης (Παρ. Γ΄ σελ 7/13) για τη διασφάλιση της λειτουργίας του συστήματος θέρμανσης και την ασφάλεια του νέου εξοπλισμού που εγκαταστάθηκε απαιτήθηκε η προμήθεια και ενσωμάτωση στο δίκτυο νέων εξαρτημάτων καθώς και επεμβάσεις στο σύστημα καμινάδων, επειδή «Από την περίοδο σύνταξης της μελέτης 2012-2013 έως το 2016 (εκτέλεση έργου), το δίκτυο σωληνώσεων θέρμανσης (24 ετών) επιβαρύνθηκε σε υπερθετικό βαθμό από τη χρήση των παλαιών λεβήτων, οι οποίοι παρουσιάζοντας επανειλημμένα διαρροές στους αυλούς τους οδήγησαν μέσω της διαδικασίας επιδιόρθωσής τους σε άδειασμα και επαναπλήρωση του δικτύου με νέο (οξυγονωμένο) νερό από το δίκτυο ύδρευσης, προκαλώντας επιταχυνόμενη μείωση του χρόνου ζωής των εμπλεκόμενων υλικών εντός και εκτός του λεβητοστασίου (βάνες, σωληνώσεις, ηλεκτροβάνες κτλ.). Στην ήδη επιβαρυνόμενη κατάσταση του δικτύου…..προστέθηκαν και οι επιπτώσεις των πρόσφατων ακραίων θερμοκρασιών που έπληξαν και το κέντρο της ........ περίοδος 7/1/2017-15/1/2017)….»,  Γ) Το έργο είχε σχεδόν περαιωθεί πολύ πριν την έλευση της κακοκαιρίας (π.χ. στον 4ο Ανακεφαλαιωτικό Πίνακα  στο Ν.Τ. 9.Σ.Σ. Επεμβάσεις καμινάδων αναφέρεται: “το νέο σύστημα θέρμανσης μετά του νέου εξοπλισμού ήταν σε πλήρη λειτουργία εδώ και δύο μήνες, από τις 8/11/2016… .”) χωρίς να υπάρχει ένδειξη για διενέργεια συμπληρωματικής σύμβασης (αν και το ποσό των απρόβλεπτων δαπανών είχε σχεδόν εξαντληθεί μετά την υλοποίηση του 3ου Α.Π.Ε.). Για την ολοκλήρωση του έργου υπολειπόταν η περίοδος μόλις οκτώ (8) ημερών μέχρι την οριστική περάτωση των υπολειπόμενων εργασιών σύμφωνα με το αρ. πρ. 627/8-11-2017 έγγραφο της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων του ........ (για την επανέναρξη των εργασιών προαπαιτείτο η κοινοποίηση στον ανάδοχο της απόφασης έγκρισης του 3ου ΑΠΕ από τη Σύγκλητο) και Δ) Η επίκληση αορίστως των δυσμενών καιρικών φαινομένων κατά το χρονικό διάστημα από 7 μέχρι 15 Ιανουαρίου του 2017, χωρίς να συγκεκριμενοποιούνται και να περιγράφονται αυτά, τα οποία παρά το γεγονός του ότι έλαβαν χώρα μεσουρανούσης της χειμερινής περιόδου και μάλιστα στη βόρεια Ελλάδα, όπου το σύνηθες είναι τα έντονα τα καιρικά φαινόμενα το χειμώνα, χαρακτηρίστηκαν δε και ως απρόβλεπτα, ενώ έπρεπε η τυχόν συνδρομή τέτοιων καιρικών φαινομένων κατά την περίοδο του χειμώνα στη βόρεια Ελλάδα να είχε ήδη προβλεφθεί και ληφθεί υπόψιν στην αρχική σύμβαση, είχαν μάλιστα και ως συνέπεια όχι μόνο την πρόκληση εκτεταμένων βλαβών, αλλά και την άμεση και κατεπείγουσα ανάγκη αποκατάστασής τους, με συνέπεια οι αυθαιρέτως και αναπόδεικτα χαρακτηρισθείσες κατεπείγουσες εργασίες προς αποκατάσταση των εν λόγω προκληθεισών βλαβών να έχουν ήδη περατωθεί τάχιστα (λόγω ακριβώς του επικαλούμενου και μη αποδεικνυόμενου κατεπείγοντος), στις 17.2.2017, ενώ η κρίσιμη συμπληρωματική σύμβαση που τις αφορούσε υπογράφηκε πολύ μεταγενέστερα, στις 20.10.2017. Δοθεισών όλων των ανωτέρω επισημάνσεων (υπό Α,Β,Γ και Δ), το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΛΟΓΩ ΣΥΓΓΝΩΣΤΗΣ ΠΛΑΝΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.4/16/2019.