69941/2024
Τύπος: Εγκύκλιοι
Ερωτηματολόγιο αξιοποίησης επιχειρησιακής ετοιμότητας Φορέων Γενικής Κυβέρνησης στο πλαίσιο της υλοποίησης της Λογιστικής Μεταρρύθμισης και της κατάρτισης των πιλοτικών Ενοποιημένων Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων της Γενικής Κυβέρνησης
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
64560 ΕΞ 2025
Απόφαση ανάθεσης για την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης και αρωγής χρηστών (Helpdesk) για τις ανάγκες του έργου της Λογιστικής Μεταρρύθμισης και της κατάρτισης πιλοτικών Ενοποιημένων Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων Γενικής Κυβέρνησης. ΑΔΑ:9ΞΧΛΗ-ΞΞΣ
73624 ΕΞ 2025
«Έναρξη λειτουργίας υπηρεσίας παροχής υποστήριξης και αρωγής χρηστών (Helpdesk) για τις ανάγκες του έργου της Λογιστικής Μεταρρύθμισης και της κατάρτισης πιλοτικών Ενοποιημένων Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων Γενικής Κυβέρνησης» ΑΔΑ:9ΧΗΩΗ-ΣΡΕ
Σχετ: 1. Η υπ’ αρίθμ. 60411 ΕΞ 2025 εγκύκλιός μας με θέμα «Αποστολή αναδιατυπωμένων οικονομικών στοιχείων πιλοτικών οντοτήτων (φορέων) της Γενικής Κυβέρνησης για την κατάρτιση των πιλοτικών Ενοποιημένων Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων της Γενικής Κυβέρνησης» (ΑΔΑ: 96Ν0Η-ΤΑΣ)
2. Η υπ’ αρίθμ. 64560 ΕΞ 2025 απόφαση ανάθεσης για την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης και αρωγής χρηστών (Helpdesk) για τις ανάγκες του έργου της Λογιστικής Μεταρρύθμισης και της κατάρτισης πιλοτικών Ενοποιημένων Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων Γενικής Κυβέρνησης» (ΑΔΑ: 9ΞΧΛΗ-ΞΞΣ)
60411 ΕΞ 2025
«Αποστολή αναδιατυπωμένων οικονομικών στοιχείων πιλοτικών οντοτήτων (φορέων) της Γενικής Κυβέρνησης για την κατάρτιση των πιλοτικών Ενοποιημένων Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων της Γενικής Κυβέρνησης» ΑΔΑ:96Ν0Η-ΤΑΣ
2/905/ΔΛΓΚ/2025
«Εφαρμογή του Λογιστικού Πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης στις λοιπές οντότητες (φορείς) της Γενικής Κυβέρνησης στο πλαίσιο της Λογιστικής Μεταρρύθμισης». ΑΔΑ:ΨΦΚΒΗ-Δ13
Ν.4449/2017
Υποχρεωτικός έλεγχος των ετήσιων και των ενοποιημένων χρηματοοικονομικών καταστάσεων, δημόσια εποπτεία επί του ελεγκτικού έργου και λοιπές διατάξεις.
11793/2010
Ορισμός της «Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε.», ως Δικαιούχου για την υλοποίηση έργων Μεταρρύθμισης του Δημοσιονομικού Συστήματος για την υλοποίηση των δράσεων: 1. Μελέτη ενοποίησης των οικονομικών στοιχείων της Γενικής Κυβέρνησης, εναρμόνισης τους με ESA95 & GFS. 2. Μελέτη συστήματος Ελέγχου Δεσμεύσεων 3. Μελέτη Κατάρτισης Ενιαίου Κώδικα Εξόδων στην Δημόσια Διοίκηση 4. Τεχνική Υποστήριξη στον σχεδιασμό και την εφαρμογή πλαισίου και μηχανισμών οικονομικής πληροφόρησης της Γενικής Κυβέρνησης 5. Υπηρεσίες Υποστήριξης για την εφαρμογή του Συστήματος Ελέγχου Δεσμεύσεων 6. Συλλογή, Αξιολόγηση Ποιότητας και καθαρισμός δημοσιονομικών στοιχείων Γενικής Κυβέρνησης. 7. Καταγραφή, έλεγχος και παρακολούθηση δεσμεύσεων και ανεξόφλητων οφειλών των Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/384/2015
Υπηρεσιες παρακολούθησης Γενικής και Αναλυτικής Λογιστικής(..) Με τα ανωτέρω δεδομένα .., οι επίμαχες εργασίες νομίμως ανατέθηκαν σε εξωτερικό συνεργάτη, καθώς, κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα, δεν υπηρετούσε στο Δήμο ... υπάλληλος με άδεια λογιστή Α΄ τάξης και, ως εκ τούτου, πληρούται η μοναδική προϋπόθεση που τίθεται από τις προαναφερθείσες διατάξεις για την εν λόγω ανάθεση. Περαιτέρω,...δοθέντος ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 209 παρ. 8 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και 11 παρ. 1 του ν. 3697/2008, οι δήμοι, εφόσον συντρέχει η ως άνω προϋπόθεση, δύνανται να αναθέτουν σε εξωτερικό συνεργάτη, όχι μόνο τη σύνταξη των οικονομικών καταστάσεων, αλλά, εν γένει, την οργάνωση και υποστήριξη των οικονομικών τους υπηρεσιών και τη διεξαγωγή κάθε εργασίας απαραίτητης για την εφαρμογή του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου. Επιπλέον, ...ανεξαρτήτως του αν ήταν ή όχι δυνατή η έγκαιρη θεωρητική εκπαίδευση του προσωπικού του Δήμου από το Ινστιτούτο Επιμόρφωσης του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης επί του επίμαχου αντικειμένου (βασικές αρχές της Γενικής Λογιστικής, διαδικασίες λειτουργίας του Δήμου σύμφωνα με τις επιταγές του Διπλογραφικού και εφαρμογή της Γενικής και Αναλυτικής Λογιστικής), η ανάδοχος εταιρεία ανέλαβε την εκπαίδευση του εμπλεκόμενου σε λογιστικές εργασίες προσωπικού του Δήμου, όχι τόσο σε θεωρητικό επίπεδο, αλλά κυρίως επί ζητημάτων που ανακύπτουν κατά την εκτέλεση των λογιστικών εργασιών (“on the job”)...Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω ... η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/Τμ.4/97/2014
Ανάθεση λογιστικών εργασιών σε εξωτερικό συνεργάτη.Από τις παρατεθείσες νομοθετικές διατάξεις, ερμηνευόμενες σε συνδυασμό με τις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και της οικονομικότητας, που έχουν ήδη αποτυπωθεί και νομοθετικά (άρθρο 1 του Κώδικα Δημοσίου Λογιστικού, ν. 2362/1995, ΦΕΚ Α΄ 247, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με το άρθρο 1 του ν. 3871/2010, ΦΕΚ Α΄ 141), ως μερικότερες εκδηλώσεις του δημοσίου συμφέροντος, που διέπει την δράση και λειτουργία των υπηρεσιών του Δημοσίου, των ν.π.δ.δ. και των Ο.Τ.Α., και επιβάλλουν την εκπλήρωση των εκ του νόμου ανατιθέμενων αρμοδιοτήτων με την κατά το δυνατόν ηπιότερη επιβάρυνση του προϋπολογισμού τους για την εξασφάλιση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας, συνάγεται ότι η ανάθεση των εργασιών μηχανοργάνωσης, τήρησης λογιστικών βιβλίων για την εφαρμογή της Γενικής και Αναλυτικής Λογιστικής και σύνταξης οικονομικών καταστάσεων των Νοσοκομείων σε ιδιώτες είναι επιτρεπτή κατ’ εξαίρεση, εφόσον δεν μπορούν να διεκπεραιωθούν από το υφιστάμενο προσωπικό του οικείου φορέα.
ΕΣ/ΤΜ.(ΚΠΕ)4/118/2017
Παροχή υπηρεσιών λογιστικής υποστηρίξεως:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, όπως βασίμως προβάλλεται από τον διαφωνούντα Επίτροπο, οι επίμαχες εργασίες λογιστικής υποστηρίξεως του Νοσοκομείου μη νομίμως ανατέθηκαν σε ιδιώτη τρίτο. Και τούτο διότι οι ανατεθείσες εργασίες συνιστούν συνήθεις λογιστικές εργασίες, που εμπίπτουν στα καθήκοντα των υπαλλήλων του Τμήματος Οικονομικού της Διοικητικής – Οικονομικής Υπηρεσίας αυτού, επιπλέον, δε, δεν προκύπτει έλλειψη προσωπικού σε τέτοια έκταση, ούτως ώστε να καθίσταται αδύνατη η εξυπηρέτηση της συγκεκριμένης λειτουργικής δραστηριότητας του Νοσοκομείου με ίδια μέσα. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από το προαναφερόμενο, 16062/15.5.2017 έγγραφο της Προϊσταμένης της Διευθύνσεως Διοικητικού – Οικονομικού του ΟΦΘΑΛΜΙΑΤΡΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ, στην οργανική δύναμη του Νοσοκομείου ανήκουν ένας (1) υπάλληλος ΤΕ Λογιστικής και πέντε (5) υπάλληλοι Κλάδου ΠΕ Διοικητικού – Οικονομικού, με συνέπεια η στελέχωσή του να παρίσταται κατ’ αρχάς επαρκής. Αλυσιτελώς, δε, προβάλλεται από το Νοσοκομείο, προς υποστήριξη του ισχυρισμού του ότι το υπηρετούν σε αυτό προσωπικό είναι ανεπαρκές, το γεγονός ότι οι προαναφερθέντες υπάλληλοί του υπηρετούν σε άλλα Νοσοκομεία (Γ.Ν.Α. ….. και …), τα οποία μάλιστα συναποτελούν μαζί με αυτό ενιαίο νομικό πρόσωπο, καθώς η αποστέρηση του Νοσοκομείου από άτομα του προσωπικού του που υπηρετούσαν στις κρίσιμες υπηρεσίες, με συνέπεια να δημιουργούνται οι επικαλούμενες δυσχέρειες στην ομαλή λειτουργία του, ανάγεται στη σφαίρα ευθύνης του εν λόγω ενιαίου νομικού προσώπου και δεν δύναται να δικαιολογήσει την ανάθεση των επίμαχων υπηρεσιών σε τρίτο. Επίσης, αλυσιτελώς προβάλλεται από το Νοσοκομείο ότι δεν υπηρετεί σε αυτό υπάλληλος που να κατέχει επαγγελματική ταυτότητα Λογιστή – Φοροτεχνικού Α΄ τάξεως, καθώς, σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στην σκέψη ΙΙΙ.Β., κατά την έννοια των διατάξεων της παρ. 8 της Κ.Υ.Α. 62008/ΕΓΔΕΚΟ 1992/30.12.2008, ερμηνευομένων σε συνδυασμό με τις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχειρίσεως και της οικονομικότητας, το Νοσοκομείο έχει αυξημένη υποχρέωση να διερευνήσει με κάθε πρόσφορο τρόπο τη δυνατότητα καλύψεως των αναγκών του με ίδια μέσα. Στην προκειμένη, όμως, περίπτωση δεν προκύπτει ότι το Νοσοκομείο έχει προβεί σε ενέργειες για τη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση του προσωπικού του και για την απόκτηση από τους υπαλλήλους του των αναγκαίων προσόντων, ώστε η εκτέλεση του συνόλου των απαιτούμενων εργασιών λογιστικής υποστηρίξεως να γίνεται με ίδια μέσα. Επίσης, δοθέντος ότι τα Γ.Ν.Α. «Ο….» και «…», καθώς και το Ειδικό Νοσοκομείο «ΟΦΘΑΛΜΙΑΤΡΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ» αποτελούν, πλέον, αυτοτελές και ενιαίο Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, οι δε οργανισμοί τους έχουν ενοποιηθεί, συμπεριλαμβάνοντας όλες τις οργανικές θέσεις προσωπικού, δεν προκύπτει ότι το Νοσοκομείο προέβη σε ενέργειες για την αναπλήρωση των μετακινηθέντων υπαλλήλων του, ούτε ότι διερεύνησε τη δυνατότητα καλύψεως των αναγκών του από το προσωπικό των προαναφερομένων ενοποιημένων με αυτό Νοσοκομείων. Τέλος, δοθέντος ότι ο Προϊστάμενος της Οικονομικής Υπηρεσίας, ως πτυχιούχος Α.Ε.Ι. Οικονομικής κατευθύνσεως, πληροί τις προϋποθέσεις για την απόκτηση της επαγγελματικής ταυτότητας Λογιστή – Φοροτεχνικού Β΄ τάξεως, μη νομίμως δεν συμπεριελήφθη στην ομάδα έργου της αναδόχου, με αντίστοιχη περικοπή της αμοιβής της. Από τα ανωτέρω, συνεπώς, συνάγεται ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι κατ’ αρχάς νόμιμη, πλην όμως, το Κλιμάκιο κρίνει ότι αυτή εμπίπτει στο ρυθμιστικό περιεχόμενο της νομιμοποιητικής διατάξεως του άρθρου 38 του ν. 4461/2017, όπως αυτό εξειδικεύθηκε στη σκέψη IV της παρούσας, με συνέπεια το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής να πρέπει να θεωρηθεί κατ’ εφαρμογή της εν λόγω διατάξεως. Ειδικότερα, πρόκειται για δαπάνη παροχής υπηρεσιών καταρτίσεως των οικονομικών καταστάσεων οικονομικού έτους 2016 για την παρακολούθηση της Γενικής και Αναλυτικής Λογιστικής του Νοσοκομείου, οι οποίες παρασχέθηκαν εντός του από 1.1.2015 έως 28.3.2017 χρονικού διαστήματος, η ανάθεση, δε, των υπηρεσιών αυτών στην ως άνω εταιρεία συναρτάται με την επικληθείσα από το Νοσοκομείο αδυναμία του προσωπικού του να διεκπεραιώσει τις εν λόγω εργασίες.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/75/2012
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Συνεπώς, οι εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα είναι μη νόμιμες για τον βασίμως προβαλλόμενο από τον Επίτροπο πρώτο λόγο διαφωνίας και ανεξαρτήτως του ότι συντρέχουν επιπροσθέτως και οι ακόλουθες πλημμέλειες: α) κατά παράβαση των διατάξεων των παρ. 12 και 13 του άρθρου 2 του ν. 2286/1995 και της Π1/3305/2010 (ΦΕΚ Β΄ 1789/12.11.2010) απόφασης του Υφυπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, οι επίμαχες όμοιες, κατά την αντίληψη των συναλλαγών, λογιστικές υπηρεσίες, συνολικής δαπάνης άνω του ποσού των 20.000 ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α., επιμερίστηκαν σε μερικότερες κατηγορίες και ανατέθηκαν με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης κατά παράκαμψη της διαδικασίας του πρόχειρου διαγωνισμού (άλλωστε, το όμοιο των υπηρεσιών αυτών επιβεβαιώνεται και από την ενιαία δημοπράτηση των υπηρεσιών που αφορούν τα ... και ... χρηματικά εντάλματα βάσει της Φ.65/27.12.2010 διακήρυξης), β) η ανάθεση σε ιδιώτες των ανωτέρω υπηρεσιών (τήρηση λογιστικών βιβλίων για την εφαρμογή της Γενικής και Αναλυτικής Λογιστικής, σύνταξη οικονομικών καταστάσεων) είναι επιτρεπτή σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 11 του ν. 3697/2008 και 10 του ν. 3730/2008, μόνο εφόσον αυτές δεν μπορούν να διεκπεραιωθούν από το υφιστάμενο προσωπικό του οικείου φορέα˙ σύμφωνα δε με την 16105/5.12.2011 απόφαση του Διοικητή του Νοσοκομείου (ΦΕΚ Β΄ 2916), ο Οργανισμός του Νοσοκομείου προέβλεπε έξι (6) θέσεις του κλάδου ΤΕ Λογιστικής, υπηρετούν σε αυτό τρεις (3) λογιστές του κλάδου ΤΕ Λογιστικής, χωρίς να προκύπτει ότι κανένας από αυτούς δεν είναι κάτοχος άδειας λογιστή-φοροτέχνη Α΄ τάξεως (που συνεπάγεται συνολικά το μη σύννομο των οικείων δαπανών), ούτε ότι κανένας από αυτούς δεν είναι κάτοχος άδειας λογιστή – φοροτέχνη Β΄ ή Γ΄ τάξεως (που συνεπάγεται υποχρέωση αντίστοιχης περικοπής της αμοιβής του αναδόχου, βλ. IV Τμήμα Πράξη 25/2012). γ) Ειδικά, η εντελλόμενη με το ..., οικονομικού έτους 2012, δαπάνη για την παροχή υπηρεσιών εναρμόνισης των οικονομικών καταστάσεων έτους 2009 με τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, είναι μη νόμιμη, και καθόσον οι άνω οικονομικές καταστάσεις θα έπρεπε ενόψει της θεσπιζόμενης, ήδη με τις διατάξεις του άρθρου 27 του ν. 3599/2007 σχετικής υποχρέωσης και της αρχής της οικονομικότητας, να είχαν εξ αρχής συνταχθεί σύμφωνα με τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Πληροφόρησης, εξοικονομούμενης έτσι της εντελλόμενης με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνης (βλ. Κλιμ. Προλ. Ελ. IV Τμήματος Πράξη 71/2012). Τέλος, πρέπει να απορριφθούν οι ισχυρισμοί του Νοσοκομείου ότι ενήργησε προς εξασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, δεδομένου ότι το δημόσιο συμφέρον εξυπηρετείται κατ’ αρχήν και προεχόντως με την τήρηση της νομιμότητας, η οποία εν προκειμένω παραβιάστηκε, ο δε ισχυρισμός περί συγγνωστής πλάνης πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος, ενόψει του οι διατάξεις περί κατανομής των αρμοδιοτήτων μεταξύ των οργάνων Διοίκησης των Νοσοκομείων είναι σαφείς. (βλ. και την 139/2007 Πράξη του IV Τμήματος, που επικυρώθηκε με την 88/2007 όμοια, που αφορά χρηματικό ένταλμα του Γενικού Νοσοκομείου ..... «…» και επιλύει το ζήτημα της αρμοδιότητας των οργάνων Διοίκησης). Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δεν πρέπει να θεωρηθούν.