Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

Τύπος: Εγκύκλιοι

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Ερωτηματολόγιο αξιοποίησης επιχειρησιακής ετοιμότητας Φορέων Γενικής Κυβέρνησης στο πλαίσιο της υλοποίησης της Λογιστικής Μεταρρύθμισης και της κατάρτισης των πιλοτικών Ενοποιημένων Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων της Γενικής Κυβέρνησης


ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

Ν.4449/2017

Υποχρεωτικός έλεγχος των ετήσιων και των ενοποιημένων χρηματοοικονομικών καταστάσεων, δημόσια εποπτεία επί του ελεγκτικού έργου και λοιπές διατάξεις.


11793/2010

Ορισμός της «Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε.», ως Δικαιούχου για την υλοποίηση έργων Μεταρρύθμισης του Δημοσιονομικού Συστήματος για την υλοποίηση των δράσεων: 1. Μελέτη ενοποίησης των οικονομικών στοιχείων της Γενικής Κυβέρνησης, εναρμόνισης τους με ESA95 & GFS. 2. Μελέτη συστήματος Ελέγχου Δεσμεύσεων 3. Μελέτη Κατάρτισης Ενιαίου Κώδικα Εξόδων στην Δημόσια Διοίκηση 4. Τεχνική Υποστήριξη στον σχεδιασμό και την εφαρμογή πλαισίου και μηχανισμών οικονομικής πληροφόρησης της Γενικής Κυβέρνησης 5. Υπηρεσίες Υποστήριξης για την εφαρμογή του Συστήματος Ελέγχου Δεσμεύσεων 6. Συλλογή, Αξιολόγηση Ποιότητας και καθαρισμός δημοσιονομικών στοιχείων Γενικής Κυβέρνησης. 7. Καταγραφή, έλεγχος και παρακολούθηση δεσμεύσεων και ανεξόφλητων οφειλών των Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/287/2017

Παροχή υπηρεσιών λογιστικής υποστήριξης-κατάρτισης των οικονομικών καταστάσεων.(..) Με τα δεδομένα αυτά μη νομίμως ανατέθηκε η λογιστική υποστήριξη της χρήσης 2017 και η κατάρτιση των οικονομικών καταστάσεων του τέλους της χρήσης 2016 σε εξωτερικό συνεργάτη, δεδομένου ότι η ... Δήμου ... διέθετε και διαθέτει, τουλάχιστον μέχρι 14.3.2018, υπάλληλο, κλάδου ΠΕ Οικονομικού – Λογιστικού, κάτοχο άδειας λογιστή - φοροτεχνικού Α΄ τάξης, τη μετακίνηση του οποίου αιτήθηκε, για την ομαλή διευθέτηση των οικονομικών και λογιστικών θεμάτων της, από τον Δήμο .... Σε κάθε περίπτωση όμως η ... διέθετε υπάλληλο και με την απαιτούμενη άδεια και με την απαιτούμενη γνώση, ειδικώς ως προς το ανωτέρω λογιστικό σύστημα, το οποίο εφαρμόζεται στους Δήμους από το έτος 1999. (..) Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη είναι μη νόμιμη και αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.4/24/2018

Σύμβασης παροχής υπηρεσιών κατάρτισης ισολογισμού έτους 2016 , ανάπτυξης και εφαρμογής λογιστικού σχεδίου γενικής λογιστικής αναλυτικής λογιστικής.(...)  Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Τούτο δε, διότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα και από την Επίτροπο, από τα επισυναπτόμενα στο χρηματικό ένταλμα δικαιολογητικά δεν προκύπτει ότι της επίμαχης ανάθεσης προηγήθηκε μελέτη της αρμόδιας υπηρεσίας, με την οποία να τεκμηριώνεται κατά τρόπο διαφανή και ορισμένο η προϋπολογιζόμενη δαπάνη των υπό ανάθεση υπηρεσιών στο ποσό των 60.000 ευρώ (άνευ Φ.Π.Α.) και να είναι δυνατή η επαλήθευση του τρόπου κοστολόγησης αυτών κατά την ενταλματοποίηση της σχετικής δαπάνης για την εξόφληση του οικείου τιμολογίου. 


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/384/2015

Υπηρεσιες παρακολούθησης Γενικής και Αναλυτικής Λογιστικής(..) Με τα ανωτέρω δεδομένα .., οι επίμαχες εργασίες νομίμως ανατέθηκαν σε εξωτερικό συνεργάτη, καθώς, κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα, δεν υπηρετούσε στο Δήμο ... υπάλληλος με άδεια λογιστή Α΄ τάξης και, ως εκ τούτου, πληρούται η μοναδική προϋπόθεση που τίθεται από τις προαναφερθείσες διατάξεις για την εν λόγω ανάθεση. Περαιτέρω,...δοθέντος ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 209 παρ. 8 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και 11 παρ. 1 του ν. 3697/2008, οι δήμοι, εφόσον συντρέχει η ως άνω προϋπόθεση, δύνανται να αναθέτουν σε εξωτερικό συνεργάτη, όχι μόνο τη σύνταξη των οικονομικών καταστάσεων, αλλά, εν γένει, την οργάνωση και υποστήριξη των οικονομικών τους υπηρεσιών και τη διεξαγωγή κάθε εργασίας απαραίτητης για την εφαρμογή του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου. Επιπλέον, ...ανεξαρτήτως του αν ήταν ή όχι δυνατή η έγκαιρη θεωρητική εκπαίδευση του προσωπικού του Δήμου από το Ινστιτούτο Επιμόρφωσης του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης επί του επίμαχου αντικειμένου (βασικές αρχές της Γενικής Λογιστικής, διαδικασίες λειτουργίας του Δήμου σύμφωνα με τις επιταγές του Διπλογραφικού και εφαρμογή της Γενικής και Αναλυτικής Λογιστικής), η ανάδοχος εταιρεία ανέλαβε την εκπαίδευση του εμπλεκόμενου σε λογιστικές εργασίες προσωπικού του Δήμου, όχι τόσο σε θεωρητικό επίπεδο, αλλά κυρίως επί ζητημάτων που ανακύπτουν κατά την εκτέλεση των λογιστικών εργασιών (“on the job”)...Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω ... η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/Τμ.4/97/2014

Ανάθεση λογιστικών εργασιών σε εξωτερικό συνεργάτη.Από τις παρατεθείσες νομοθετικές διατάξεις, ερμηνευόμενες σε συνδυασμό με τις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και της οικονομικότητας, που έχουν ήδη αποτυπωθεί και νομοθετικά (άρθρο 1 του Κώδικα Δημοσίου Λογιστικού, ν. 2362/1995, ΦΕΚ Α΄ 247, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με το άρθρο 1 του ν. 3871/2010, ΦΕΚ Α΄ 141), ως μερικότερες εκδηλώσεις του δημοσίου συμφέροντος, που διέπει την δράση και λειτουργία των υπηρεσιών του Δημοσίου, των ν.π.δ.δ. και των Ο.Τ.Α., και επιβάλλουν την εκπλήρωση των εκ του νόμου ανατιθέμενων αρμοδιοτήτων με την κατά το δυνατόν ηπιότερη επιβάρυνση του προϋπολογισμού τους για την εξασφάλιση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας, συνάγεται ότι η ανάθεση των εργασιών μηχανοργάνωσης, τήρησης λογιστικών βιβλίων για την εφαρμογή της Γενικής και Αναλυτικής Λογιστικής και σύνταξης οικονομικών καταστάσεων των Νοσοκομείων σε ιδιώτες είναι επιτρεπτή κατ’ εξαίρεση, εφόσον δεν μπορούν να διεκπεραιωθούν από το υφιστάμενο προσωπικό του οικείου φορέα. 

ΕΣ/ΤΜ.(ΚΠΕ)4/118/2017

Παροχή υπηρεσιών λογιστικής υποστηρίξεως:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, όπως βασίμως προβάλλεται από τον διαφωνούντα Επίτροπο, οι επίμαχες εργασίες λογιστικής υποστηρίξεως του Νοσοκομείου μη νομίμως ανατέθηκαν σε ιδιώτη τρίτο. Και τούτο διότι οι ανατεθείσες εργασίες συνιστούν συνήθεις λογιστικές εργασίες, που εμπίπτουν στα καθήκοντα των υπαλλήλων του Τμήματος Οικονομικού της Διοικητικής – Οικονομικής Υπηρεσίας αυτού, επιπλέον, δε, δεν προκύπτει έλλειψη προσωπικού σε τέτοια έκταση, ούτως ώστε να καθίσταται αδύνατη η εξυπηρέτηση της συγκεκριμένης λειτουργικής δραστηριότητας του Νοσοκομείου με ίδια μέσα. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από το προαναφερόμενο, 16062/15.5.2017 έγγραφο της Προϊσταμένης της Διευθύνσεως Διοικητικού – Οικονομικού του ΟΦΘΑΛΜΙΑΤΡΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ, στην οργανική δύναμη του Νοσοκομείου ανήκουν ένας (1) υπάλληλος ΤΕ Λογιστικής και πέντε (5) υπάλληλοι Κλάδου ΠΕ Διοικητικού – Οικονομικού, με συνέπεια η στελέχωσή του να παρίσταται κατ’ αρχάς επαρκής. Αλυσιτελώς, δε, προβάλλεται από το Νοσοκομείο, προς υποστήριξη του ισχυρισμού του ότι το υπηρετούν σε αυτό προσωπικό είναι ανεπαρκές, το γεγονός ότι οι προαναφερθέντες υπάλληλοί του υπηρετούν σε άλλα Νοσοκομεία (Γ.Ν.Α. ….. και …), τα οποία μάλιστα συναποτελούν μαζί με αυτό ενιαίο νομικό πρόσωπο, καθώς η αποστέρηση του Νοσοκομείου από άτομα του προσωπικού του που υπηρετούσαν στις κρίσιμες υπηρεσίες, με συνέπεια να δημιουργούνται οι επικαλούμενες δυσχέρειες στην ομαλή λειτουργία του, ανάγεται στη σφαίρα ευθύνης του εν λόγω ενιαίου νομικού προσώπου και δεν δύναται να δικαιολογήσει την ανάθεση των επίμαχων υπηρεσιών σε τρίτο. Επίσης, αλυσιτελώς προβάλλεται από το Νοσοκομείο ότι δεν υπηρετεί σε αυτό υπάλληλος που να κατέχει επαγγελματική ταυτότητα Λογιστή – Φοροτεχνικού Α΄ τάξεως, καθώς, σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στην σκέψη ΙΙΙ.Β., κατά την έννοια των διατάξεων της παρ. 8 της Κ.Υ.Α. 62008/ΕΓΔΕΚΟ 1992/30.12.2008, ερμηνευομένων σε συνδυασμό με τις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχειρίσεως και της οικονομικότητας, το Νοσοκομείο έχει αυξημένη υποχρέωση να διερευνήσει με κάθε πρόσφορο τρόπο τη δυνατότητα καλύψεως των αναγκών του με ίδια μέσα. Στην προκειμένη, όμως, περίπτωση δεν προκύπτει ότι το Νοσοκομείο έχει προβεί σε ενέργειες για τη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση του προσωπικού του και για την απόκτηση από τους υπαλλήλους του των αναγκαίων προσόντων, ώστε η εκτέλεση του συνόλου των απαιτούμενων εργασιών λογιστικής υποστηρίξεως να γίνεται με ίδια μέσα. Επίσης, δοθέντος ότι τα Γ.Ν.Α. «Ο….» και «…», καθώς και το Ειδικό Νοσοκομείο «ΟΦΘΑΛΜΙΑΤΡΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ» αποτελούν, πλέον, αυτοτελές και ενιαίο Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, οι δε οργανισμοί τους έχουν ενοποιηθεί, συμπεριλαμβάνοντας όλες τις οργανικές θέσεις προσωπικού, δεν προκύπτει ότι το Νοσοκομείο προέβη σε ενέργειες για την αναπλήρωση των μετακινηθέντων υπαλλήλων του, ούτε ότι διερεύνησε τη δυνατότητα καλύψεως των αναγκών του από το προσωπικό των προαναφερομένων ενοποιημένων με αυτό Νοσοκομείων. Τέλος, δοθέντος ότι ο Προϊστάμενος της Οικονομικής Υπηρεσίας, ως πτυχιούχος Α.Ε.Ι. Οικονομικής κατευθύνσεως, πληροί τις προϋποθέσεις για την απόκτηση της επαγγελματικής ταυτότητας Λογιστή – Φοροτεχνικού Β΄ τάξεως, μη νομίμως δεν συμπεριελήφθη στην ομάδα έργου της αναδόχου, με αντίστοιχη περικοπή της αμοιβής της. Από τα ανωτέρω, συνεπώς,   συνάγεται ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι κατ’ αρχάς νόμιμη, πλην όμως, το Κλιμάκιο κρίνει ότι αυτή εμπίπτει στο ρυθμιστικό περιεχόμενο της νομιμοποιητικής διατάξεως του άρθρου 38 του ν. 4461/2017, όπως αυτό εξειδικεύθηκε στη σκέψη IV της παρούσας, με συνέπεια το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής να πρέπει να θεωρηθεί κατ’ εφαρμογή της εν λόγω διατάξεως. Ειδικότερα, πρόκειται για δαπάνη παροχής υπηρεσιών καταρτίσεως των οικονομικών καταστάσεων οικονομικού έτους 2016 για την παρακολούθηση της Γενικής και Αναλυτικής Λογιστικής του Νοσοκομείου, οι οποίες παρασχέθηκαν εντός του από 1.1.2015 έως 28.3.2017 χρονικού διαστήματος, η ανάθεση, δε, των υπηρεσιών αυτών στην ως άνω εταιρεία συναρτάται με την επικληθείσα από το Νοσοκομείο αδυναμία του προσωπικού του να διεκπεραιώσει τις εν λόγω εργασίες.


ΕλΣυν.ΚλΤμ.7/274/2015

Εκπαίδευση υπαλλήλων-ΛΑΕΚ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη αφορά την καταβολή της αμοιβής εκπαιδευτικού φορέα για την εκπαίδευση εργαζομένων της δημοτικής επιχείρησης σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας στο πλαίσιο του προγράμματος επαγγελματικής κατάρτισης (ΛΑΕΚ 0,45%) του Ο.Α.Ε.Δ. για το έτος 2009. Για την ανάθεση της ως άνω υπηρεσίας, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 7.487 ευρώ, δεν απαιτείτο η σύνταξη μελέτης, όπως αβασίμως προβάλλεται από τη διαφωνούσα Αναπληρώτρια Επίτροπο, δεδομένου ότι τα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης διενεργούνται αποκλειστικά από εισηγητές εγγεγραμμένους στο μητρώο εισηγητών του Ο.Α.Ε.Δ. και υλοποιούνται υπό τους όρους που καθορίζει η εκάστοτε ισχύουσα απόφαση του Δ.Σ. του Ο.Α.Ε.Δ., εν προκειμένω δε η υπ’ αριθμ. Β150529/18.12.2008 απόφαση του ως άνω οργάνου σχετικά με το πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης ΛΑΕΚ 0,45% έτους 2009, και, ως εκ τούτου, δεν απαιτούνται άλλες γνώσεις ή εμπειρία για την παροχή τους. Εντούτοις, πριν από την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του Προέδρου της Δ.Ε.Υ.Α. και της φερόμενης ως δικαιούχου εταιρείας για την απευθείας ανάθεση της ως άνω υπηρεσίας έπρεπε κατ’ αρχάς να προηγηθεί απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Δ.Ε.Υ.Α., που να υποκαθιστά τη μελέτη, με αναφορά στην προϋπολογιζόμενη δαπάνη, στην περιγραφή της υπηρεσίας και σε κάθε άλλο απαραίτητο στοιχείο για την παροχή αυτής, όπως ο τόπος και ο χρόνος διεξαγωγής του προγράμματος κατάρτισης, αφετέρου απόφαση του Προέδρου της Δ.Ε.Υ.Α. για την απευθείας ανάθεση της ως άνω υπηρεσίας, όπως βασίμως προβάλλεται από την Αναπληρώτρια Επίτροπο. Επίσης, από τα προσκομισθέντα με το έγγραφο επανυποβολής στοιχεία και, ειδικότερα, από την εκτυπωμένη από τον κόμβο του Ο.Α.Ε.Δ. - ΛΑΕΚ σελίδα (http://laek.oaed.gr), μέσω του οποίου γίνεται ο έλεγχος της διαδικασίας υλοποίησης των προγραμμάτων κατάρτισης, προκύπτει ότι η φερόμενη ως δικαιούχος εταιρεία υλοποίησε ως εκπαιδευτικός φορέας πρόγραμμα κατάρτισης 21 υπαλλήλων της δημοτικής επιχείρησης, οι οποίοι αναφέρονται ονομαστικά, με τίτλο «Ασφάλεια και υγιεινή στην εργασία» στις 17 και 18 Δεκεμβρίου 2009 για συνολικά 12 ώρες, εντός ωραρίου, στην αίθουσα του Διοικητικού Συμβουλίου της επιχείρησης με εισηγητή τον …..(κωδικός 26280), με αποτέλεσμα ο σχετικός λόγος διαφωνίας της Επιτρόπου να έχει καταστεί άνευ αντικειμένου. Τέλος, ελλείψει Κανονισμού Λειτουργίας της Δ.Ε.Υ.Α. ... η διαδικασία πραγματοποίησης των δαπανών της ως άνω δημοτικής επιχείρησης διενεργείται σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του β.δ. 17.5/15.6.1959, οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν για τα νομικά πρόσωπα που δεν εμπίπτουν στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, κατά παράβαση δε των διατάξεων αυτών η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκε, το πρώτον, το έτος 2015, χωρίς να προηγηθεί πράξη ανάληψης της δαπάνης κατά τα προηγούμενα έτη, κατά τα οποία είχε γεννηθεί η απαίτηση της φερομένης ως δικαιούχου του εντάλματος, και η δέσμευση της σχετικής πίστωσης σε βάρος του οικείου Κ.Α. του προϋπολογισμού της δημοτικής επιχείρησης, ούτε αποφάσεις ανατροπής της υποχρέωσης αυτής για κάθε προηγούμενο έτος, όπως βασίμως προβάλλεται από την Αναπληρώτρια Επίτροπο, ο δε ισχυρισμός της Δ.Ε.Υ.Α. ότι δεν εμπίπτει στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης προβάλλεται αλυσιτελώς.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/75/2012

ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Συνεπώς, οι εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα είναι μη νόμιμες για τον βασίμως προβαλλόμενο από τον Επίτροπο πρώτο λόγο διαφωνίας και ανεξαρτήτως του ότι συντρέχουν επιπροσθέτως και οι ακόλουθες πλημμέλειες: α) κατά παράβαση των διατάξεων των παρ. 12 και 13 του άρθρου 2 του ν. 2286/1995 και της Π1/3305/2010 (ΦΕΚ Β΄ 1789/12.11.2010) απόφασης του Υφυπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, οι επίμαχες όμοιες, κατά την αντίληψη των συναλλαγών, λογιστικές υπηρεσίες, συνολικής δαπάνης άνω του ποσού των 20.000 ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α., επιμερίστηκαν σε μερικότερες κατηγορίες και ανατέθηκαν με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης κατά παράκαμψη της διαδικασίας του πρόχειρου διαγωνισμού (άλλωστε, το όμοιο των υπηρεσιών αυτών επιβεβαιώνεται και από την ενιαία δημοπράτηση των υπηρεσιών που αφορούν τα ... και ... χρηματικά εντάλματα βάσει της Φ.65/27.12.2010 διακήρυξης), β) η ανάθεση σε ιδιώτες των ανωτέρω υπηρεσιών (τήρηση λογιστικών βιβλίων για την εφαρμογή της Γενικής και Αναλυτικής Λογιστικής, σύνταξη οικονομικών καταστάσεων) είναι επιτρεπτή σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 11 του ν. 3697/2008 και 10 του ν. 3730/2008, μόνο εφόσον αυτές δεν μπορούν να διεκπεραιωθούν από το υφιστάμενο προσωπικό του οικείου φορέα˙ σύμφωνα δε με την 16105/5.12.2011 απόφαση του Διοικητή του Νοσοκομείου (ΦΕΚ Β΄ 2916), ο Οργανισμός του Νοσοκομείου προέβλεπε έξι (6) θέσεις του κλάδου ΤΕ Λογιστικής, υπηρετούν σε αυτό τρεις (3) λογιστές του κλάδου ΤΕ Λογιστικής, χωρίς να προκύπτει ότι κανένας από αυτούς δεν είναι κάτοχος άδειας λογιστή-φοροτέχνη Α΄ τάξεως (που συνεπάγεται συνολικά το μη σύννομο των οικείων δαπανών), ούτε ότι κανένας από αυτούς δεν είναι κάτοχος άδειας λογιστή – φοροτέχνη Β΄ ή Γ΄ τάξεως (που συνεπάγεται υποχρέωση αντίστοιχης περικοπής της αμοιβής του αναδόχου, βλ. IV Τμήμα Πράξη 25/2012). γ) Ειδικά, η εντελλόμενη με το ..., οικονομικού έτους 2012, δαπάνη για την παροχή υπηρεσιών εναρμόνισης των οικονομικών καταστάσεων έτους 2009 με τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, είναι μη νόμιμη, και καθόσον οι άνω οικονομικές καταστάσεις θα έπρεπε ενόψει της θεσπιζόμενης, ήδη με τις διατάξεις του άρθρου 27 του ν. 3599/2007 σχετικής υποχρέωσης και της αρχής της οικονομικότητας, να είχαν εξ αρχής συνταχθεί σύμφωνα με τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Πληροφόρησης, εξοικονομούμενης έτσι της εντελλόμενης με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνης (βλ. Κλιμ. Προλ. Ελ. IV Τμήματος Πράξη 71/2012). Τέλος, πρέπει να απορριφθούν οι ισχυρισμοί του Νοσοκομείου ότι ενήργησε προς εξασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, δεδομένου ότι το δημόσιο συμφέρον εξυπηρετείται κατ’ αρχήν και προεχόντως με την τήρηση της νομιμότητας, η οποία εν προκειμένω παραβιάστηκε, ο δε ισχυρισμός περί συγγνωστής πλάνης πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος, ενόψει του οι διατάξεις περί κατανομής των αρμοδιοτήτων μεταξύ των οργάνων Διοίκησης των Νοσοκομείων είναι σαφείς. (βλ. και την 139/2007 Πράξη του IV Τμήματος, που επικυρώθηκε με την 88/2007 όμοια, που αφορά χρηματικό ένταλμα του Γενικού Νοσοκομείου ..... «…» και επιλύει το ζήτημα της αρμοδιότητας των οργάνων Διοίκησης). Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δεν πρέπει να θεωρηθούν.


ΕΣ/ΤΜ.4/51/2016

Παροχή υπηρεσιών εφαρμογής του Διπλογραφικού Συστήματος(...)Αίτηση ανάκλησης της 16/2016 πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο IV Τμήμα Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν το Τμήμα κρίνει οι επίμαχες εργασίες λογιστικής υποστήριξης του Νοσοκομείου για την εφαρμογή του Διπλογραφικού Συστήματος, που αφορά το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής, μη νομίμως ανατέθηκαν σε ιδιώτη τρίτο, καθόσον συνιστούν συνήθεις λογιστικές εργασίες, που εμπίπτουν στα καθήκοντα των υπαλλήλων του Τμήματος Οικονομικού της Διοικητικής – Οικονομικής Υπηρεσίας του Nοσοκομείου. Τούτο, δε, διότι, στις αρμοδιότητες του εν λόγω Τμήματος περιλαμβάνεται, σύμφωνα με τον οικείο Οργανισμό, το σύνολο των λογιστικών δραστηριοτήτων του Νοσοκομείου, ενώ δεν προέκυψε έλλειψη προσωπικού σε τέτοια έκταση, ώστε να καθίσταται αδύνατη η εκτέλεση της συγκεκριμένης λειτουργικής δραστηριότητας από το προσωπικό του Νοσοκομείου, δεδομένου ότι: α) η δυναμικότητα του Νοσοκομείου ανέρχεται, σύμφωνα με το άρθρο 4 του Οργανισμού του, σε 250 κλίνες, με συνέπεια η σύνθεση της ομάδας έργου να περιλαμβάνει υποχρεωτικώς έναν λογιστή – φοροτέχνη Α΄ Τάξης και έναν λογιστή – φοροτέχνη με άδεια Β΄ Τάξης (παρ. 4 της Κ.Υ.Α. 62008/ΕΓΔΕΚΟ 1992/30.12.2008, σε συνδυασμό με τις διατάξεις της παραγράφου Η΄ - υποπαράγραφος Η.2 του ν. 4152/2013, Α΄ 107/9.5.2013), β) τον Αύγουστο 2015 στη διοικητική υπηρεσία του αιτούντος προβλεπόταν εννέα (9) θέσεις ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού, εκ των οποίων ήταν καλυμμένες οι έξι (6), δύο (2) θέσεις ΠΕ Πληροφορικής, οι οποίες ήταν καλυμμένες, μία (1) θέση ΤΕ Πληροφορικής, η οποία ήταν καλυμμένη και πέντε (5) θέσεις ΤΕ Λογιστικής, εκ των οποίων ήταν καλυμμένη η μία (1) (βλ. την προσκομιζόμενη έκθεση ελέγχου μηνός Αυγούστου 2015 του αιτούντος), γ) τουλάχιστον τρεις (3) υπάλληλοι κλάδου ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού έχουν πτυχία Α.Ε.Ι. Οικονομικών Επιστημών και ένας (1) Πτυχίο ΤΕΙ Λογιστικής (βλ. την ως άνω έκθεση ελέγχου μηνός Μάιου 2016). Περαιτέρω, απορριπτέοι τυγχάνουν οι ισχυρισμοί του Νοσοκομείου ότι οι υπαλλήλοί του δεν διαθέτουν την εμπειρία, που προβλέπεται στην παράγραφο 3 εδάφια α και β  της Κ.Υ.Α. 62008/ΕΓΔΕΚΟ 1992/2008 και ότι λόγω της έλλειψης προσωπικού δεν είναι εφικτό να εφαρμοστεί η διαδικασία εκπαίδευσής τους, όπως αυτή ορίζεται στην παράγραφο 1ζ του άρθρου 11 του Οργανισμού του Νοσοκομείου. Τούτο, δε, διότι, η σχετική υποχρέωση για την εφαρμογή του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου από τα Νοσοκομεία εκκινεί ήδη από το έτος 2003, στο δε αντικείμενο της σύμβασης ανάθεσης παροχής λογιστικών υπηρεσιών σε εξωτερικό συνεργάτη περιλαμβάνεται και η θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση του προσωπικού του (βλ. σχετ. την παράγραφο 2δ΄ της ΚΥΑ 62008/ΕΓΔΕΚΟ 1992/30.12.2008, τα άρθρα 11 των διακηρύξεων 25/2010, 9/2011 και το άρθρο 13 της διακήρυξης 3/2015 του Γενικού Νοσοκομείου ..., όπου αναφέρεται ότι στο αντικείμενο των αντίστοιχων συμβάσεων για την ανάθεση του έργου εφαρμογής του Διπλογραφικού Λογιστικού Συστήματος Γενικής και Αναλυτικής Λογιστικής και Διεθνών Λογιστικών Χρηματοοικονομικών Προτύπων, οικονομικών ετών 2011, 2012, 2015 περιλαμβάνεται και η εκπαίδευση του Προσωπικού και η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών προκειμένου να επιτευχθεί η συνεχής αναβάθμιση του στελεχιακού δυναμικού του Νοσοκομείου, με στόχο την τελική απορρόφηση του συστήματος από το προσωπικό του Νοσοκομείου), ώστε να είναι σε θέση να εκτελέσει τις εργασίες αυτές σε επόμενες διαχειριστικές χρήσεις και συνεπώς το Νοσοκομείο όφειλε και μπορούσε να έχει προβεί σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες, ώστε το προσωπικό του να μπορεί να ανταποκριθεί στο αντικείμενο αυτό. Σημειωτέον ότι το αιτούν δεν βεβαιώνει, παρότι επισημάνθηκε από το Κλιμάκιο με την προσβαλλόμενη πράξη του όπως και με την 156/2014 προηγούμενη πράξη του, η οποία είχε κοινοποιηθεί σε αυτό στις 27.10.2014, ήτοι πριν από την έγκριση (στις 29.12.2014) της επίμαχης διακήρυξης και την υπογραφή της από 25.2.2015 σύμβασης ότι κάποιος από τους υπαλλήλους του δεν πληροί τις προϋποθέσεις για την απόκτηση άδειας Β΄ Τάξης. Αντιθέτως, μάλιστα από τα πτυχία που διαθέτουν οι ανωτέρω υπάλληλοι προκύπτει ότι επαρκής αριθμός πληροί τις προϋποθέσεις για την απόκτηση της επαγγελματικής ταυτότητας Λογιστή – Φοροτεχνικού Β΄ Τάξης, γεγονός που καθιστά υποχρεωτική τη συμμετοχή τους στην ομάδα έργου της αναδόχου εταιρείας, με αντίστοιχη περικοπή της αμοιβής της (βλ. σχετ. την παρ. 8 της Κ.Υ.Α. 62008/ΕΓΔΕΚΟ 1992/30.12.2008). Περαιτέρω, αλυσιτελώς το Νοσοκομείο υποστηρίζει ότι: α) στο ανατεθέν έργο περιλαμβάνεται και η κατάρτιση των ετήσιων καταστάσεων σύμφωνα με τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, πράγμα για το οποίο δεν προκύπτει από την ανωτέρω κ.υ.α. ή από άλλες διατάξεις ότι απαιτείται η διερεύνηση  της ήδη στελέχωσης του νοσοκομείου με υπάλληλο αναλόγων προσόντων, καθόσον η σχετική προϋπόθεση αναφέρεται μόνο στην εφαρμογή του π.δ. 146/2003 και β) η κατάρτιση των προαναφερόμενων καταστάσεων σύμφωνα με τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα αποτελεί απολύτως εξειδικευμένο θέμα, δοθέντος ότι το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δεν περιλαμβάνει τη δαπάνη για την κατάρτιση των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων με βάση τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα. Τέλος, το Τμήμα κρίνει ότι η διαδικασία των διαδοχικών αναλήψεων και ανακλήσεων αυτών, η οποία πραγματοποιήθηκε προκειμένου, όπως αναφέρει το αιτούν, να καλυφθεί η μη επάρκεια της πίστωσης του προϋπολογισμού του, δεν προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 66 του ν. 4270/2014 και του π.δ. 113/2010, αλλά έγινε κατά καταστρατήγηση αυτών και του σκοπού τον οποίο υπηρετούν, ο οποίος συνίσταται στην αποτροπή ανάληψης υποχρέωσης διενέργειας δαπανών καθ’ υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων και του διαθέσιμου για το σκοπό αυτό ποσοστού του προϋπολογισμού του φορέα.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η αίτηση ανάκλησης του Γενικού Νοσοκομείου ... πρέπει να απορριφθεί.